کاروانسراهای چاه کوران و گنجعلیخان کرمان ثبت جهانی شد

پرونده کاروانسراهای ایرانی شامل دو کاروانسرا از استان کرمان در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در ریاض عربستان با اکثریت آرا در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، مجتبی شفیعی اظهار کرد: از میان کاروانسراهای استان کرمان دو کاروانسرای گنجعلیخان در شهر کرمان و چاه کوران در شهرستان راور کاندیدای ثبت در فهرست میراث جهانی شدند.

وی افزود: ثبت این آثار نیازمند انجام یکسری اقدامات فنی و مرمتی بود که با همت کارشناسان معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل و حمایت مدیران و مسئولان استان خوشبختانه این اقدامات در فرصت زمانی کوتاه و قبل از بازدید ارزیابان یونسکو انجام شد.

معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان به اقدامات انجام شده برای ساماندهی کاروانسرای چاه کوران به منظور حضور ارزیابان یونسکو اشاره کرد و افزود: فعالیت‌های حفاظتی برای مرمت و بندکشی جداره‌ها، تعویض آجرها در تمامی جداره‌های داخلی و خارجی، ساماندهی پشت بام، خاکبرداری و خواناسازی کف اصلی بنا، مرمت و بازسازی دیوارها و سایر عناصر تخریب شده و…از جمله این اقدامات بود.

وی با اشاره به آماده‌سازی کاروانسرای گنجعلیخان برای ثبت جهانی افزود: انجام اقدامات مرمتی فضای شاه‌نشین، مرمت و بندکشی و تعویض آجرها در تمامی جداره‌های داخلی و خارجی کاروانسرا، ساماندهی پشت بام و حیاط‌های اختصاصی، تعبیه تجهیزات ایمنی و… در این کاروانسرا اجرا شد که خوشبختانه منجر به ثبت جهانی دو کاروانسرای چاه کوران و گنجعلیخان شد.

شفیعی با بیان اینکه کاروانسرای گنجعلیخان و چاه کوران به ترتیب به دوره صفویه و قاجاریه باز می‌گردند، افزود: عمده کاروانسراها در شهرهای کرمان، رفسنجان، سیرجان و راور قرار گرفته‌اند که از ظرفیت‌های بسیار خوبی در جذب گردشگر برخوردار هستند.

وی خاطرنشان کرد: در استان کرمان در حال حاضر ۷ اثر ثبت جهانی داریم که با تصویب این دو اثر مجموع آثار ثبت جهانی این استان به ۹ می‌رسد و امیدواریم بتوانیم با برنامه‌های پیش بینی شده به تعداد این آثار بیافزاییم.

کد خبر 688334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.