کاروانسرای ایزد خواست فارس ثبت جهانی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از ثبت کاروانسرای ایزد خواست در فهرست میراث جهانی یونسکو خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی فارس، سید موید محسن نژاد با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به تلاش‌های صورت گرفته در جهت تکمیل و ارسال پرونده این کاروانسرای با ارزش استان فارس، این بنای تاریخی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید و اثری دیگر به آثار جهانی استان افزوده شد.

وی افزود: تهیه و تنظیم پرونده کاروانسرای ایرانی از سال ۱۳۹۷ در دفتر ثبت جهانی معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه شروع و با بررسی‌های میدانی توسط وزارتخانه طی دو سال و جمع آوری منابع، تعداد کاروانسراهای این پرونده به ۵۶ کاروانسرا رسید که در ۲۴ استان کشور پراکنده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس خاطرنشان کرد: با توجه به بازدید ارزیاب بین المللی ابنیه و محوطه‌های تاریخی ( ICOMOS) در سال ۱۴۰۰ از کاروانسراها و مجمع این شورا در تاریخ یکشنبه ۲۶ شهریور ماه در کشور عربستان، تعداد ۵۴ کاروانسرا در فهرست یونسکو با عنوان کاروانسرای ایرانی جای گرفت که کاروانسرای ایزد خواست به عنوان یکی از شاخص ترین کاروانسراهای فارس در این فهرست قرار دارد.

به گزارش ایمنا، در این کمیته، کاروانسرای صفوی ایزد خواست به عنوان تنها کاروانسرای استان فارس همراه با ۵٣ کاروانسرای دیگر ایران در قالب کاروانسراهای ایرانی به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.

این کاروانسراها شامل دیر گچین قم، نوشیروان اصفهان، پرند (قلعه سنگی) تهران، رباط شرف خراسان رضوی، سنگی انجیره یزد، جمال‌آباد آذربایجان شرقی، عباس‌آباد تایباد خراسان رضوی، فخر داوود خراسان رضوی، شیخعلی‌خان اصفهان، مرنجاب اصفهان، امین‌آباد اصفهان، گبرآباد کاشان، مهیار اصفهان، گز اصفهان، کوهپایه اصفهان، مزینان خراسان رضوی، ایزد خواست فارس، فخرآباد خراسان رضوی، سرایان خراسان جنوبی، قصر بهرام سمنان، آهوان سمنان، میامی سمنان، عباس‌آباد سمنان، میاندشت سمنان، زین‌الدین یزد، میبد یزد، فرسفرج همدان، خواجه‌نظر آذربایجان غربی، دهدشت کهگیلویه و بویراحمد، بیستون کرمانشاه، گنجعلی‌خان کرمان، گویجه بل آذربایجان شرقی، خوی آذربایجان غربی، صائین اردبیل، تی تی گیلان، باغ شیخ مرکزی، زعفرانیه خراسان رضوی، مهر خراسان رضوی، ینگه امام البرز، بستک هرمزگان، برازجان بوشهر، خرانق یزد، آجری انجیره یزد، افضل خوزستان، نیستانک اصفهان، چاه کوران کرمان، چمشک لرستان، رشتی یزد، تاج آباد همدان، ده محمد خراسان جنوبی، خان آذربایجان غربی، چهل پایه خراسان جنوبی، سعد السلطنه قزوین و رباط قِلی خراسان شمالی است.

در فایل مربوط به «کاروانسراهای ایران» در یونسکو تاکید شده است که کاروانسراها یکی از مهمترین اشکال معماری ایرانی هستند که باعث توسعه مسیرها و نیازهای مرتبط با خواسته‌ها و مقتضیات سفر شدند.

این کاروانسراها با مقایسه نقشه ۲۰۰ کاروانسرا انتخاب شده‌اند که درباره ویژگی آن‌ها در پرونده موجود در یونسکو آمده است که «هیچ‌یک از آن‌ها نقشه تکراری ندارند، بنابراین مشهود است که کاروانسراها نتیجه و محصول خلاقیت و نبوغ معماران ایرانی در طول تاریخ است. همچنین کاروانسراهای ایرانی مستقیماً درگیر تحولات اجتماعی، فرهنگی بوده‌اند، به گونه‌ای که تأثیر آن را در ادبیات، شعر، نقاشی، مینیاتور، موسیقی و همچنین معماری می‌توان دید. از نظر مقایسه، تفاوت کاروانسراهای ایرانی با چند نوع دیگر از کاروانسراهای موجود در خارج از ایران در شکل و نقشه است، زیرا به نظر می‌رسد نوع دیگر کاروانسراها از نمونه‌های اولیه ایرانی آمده است.

کد خبر 688316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.