تصمیم یونسکو، خشم اسرائیل را شعله‌ور کرد

کمیته میراث جهانی یونسکو، سایت باستانی تل‌السلطان در اریحا را به عنوان «میراث جهانی در فلسطین» به ثبت رساند و همین اقدام خشم رژیم صهیونسیتی را به همراه داشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یونسکو در چهل‌وپنجمین اجلاس خود که در ریاض عربستان برگزار شد، منطقه باستانی تل‌السلطان را که در کرانه باختری قرار دارد، در فهرست میراث جهانی فلسطین ثبت کرد و همین امر خشم رژیم صهیونیستی را برانگیخت. تل‌السلطان دارای خرابه‌هایی است که قدمت آن به هزاره نهم قبل از میلاد می‌رسد و با ۳۸۰ هزار بازدیدکننده در سال، پربازدیدترین پارک باستان‌شناسی در سرزمین‌های فلسطینی است.

تصمیم یونسکو، خشم اسرائیل را شعله‌ور کرد

اسرائیل در سال ۲۰۱۹ از یونسکو خارج شد و این سازمان را به جهت‌گری نسبت به خود متهم کرد. این رژیم همچنین در سال ۲۰۱۱ با پذیرش فلسطین به عنوان یک کشور عضو توسط یونسکو مخالفت کرد.

بر اساس بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد، وزارت امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین از این تصمیم یونسکو استقبال کرد و آن را تصدیق «اهمیت فرهنگی، اقتصادی و سیاسی» اریحا و گواهی بر «۱۰ هزار سال توسعه انسانی» دانست.

رولا مایا، وزیر گردشگری و آثار باستانی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز بر اهمیت این تصمیم تاکید کرد و این مکان را بخشی جدایی‌ناپذیر و ارزشمند از میراث متنوع فلسطین خواند.

وزارت امور خارجه اسرائیل مخالفت خود را با این تصمیم ابراز کرد و گفت که این اقدام را "نشانه دیگری از سوءاستفاده فلسطینی‌ها از یونسکو و سیاسی‌سازی این سازمان" می‌داند.

اریحا شهری واقع در کرانه باختری رود اردن در مناطق خودگردان فلسطین است که با وجود مشخص نبودن تاریخ دقیق پیدایش آن، قدیمی‌ترین شهر جهان با سکونت مداوم انسان به شمار می‌رود. مورخان چنین تصور کرده‌اند که حدود ۱۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح، شکارچیان قوم ناتوفی فلسطین به اریحا آمدند اما کاوش‌های بیشتر نشان داد که سکونت انسان در این شهر، ۱۲ هزار سال پیش از دوران مسیحیت رخ افتاده است.

تصمیم یونسکو، خشم اسرائیل را شعله‌ور کرد

البته تا ۹ هزار و ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، زندگی مردم در این منطقه با وقفه‌های زیادی مواجه بود تا اینکه با پایان خشکسالی و سردی عصر یخبندان، مردم برای همیشه در اریحا سکونت گزیدند. باستان شناسان در مطالعات خود مساحت شهر اریحا را هشت هزار سال پیش از میلاد مسیح، حدود ۴۰ هزار متر مربع تخمین زده و ادعا کرده‌اند که در آن زمان دیوار سنگی بسیار بزرگی دور تا دور شهر را در بر گرفته بود. مورخان بر این باورند که ساکنان اریحا، دیوار فوق را برای حفاظت از شهر در مقابل سیل ساخته بودند اما آن را برای رویدادها و جشن‌های مختلف خود نیز مورد استفاده قرار می‌دادند.

باستان‌شناسان ۲۰ لایه مختلف سکونت در اریحا کشف کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که شهر بارها و بارها بازسازی شده است. از سوی دیگر، اریحا از زمان پیدایش خود تا به امروز، تنها یک بار آن هم از ۶ هزار تا پنج هزار سال پیش از دوران مسیحیت، به متروکه تبدیل شده اما پس از آن به طور دائمی جوامع مختلفی را در خود جای داده است.

کد خبر 688294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.