عربستان مذاکرات عادی‌سازی روابط با اسرائیل را متوقف کرد

خبرگزاری عربی إیلاف ادعا کرده است که عربستان سعودی مذاکرات عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به علت دولت «افراطی» بنیامین نتانیاهو ترک کرده است، اما این خبر همچنان توسط کشورهای مربوط تایید نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وبگاه خبری جورازالم پست نوشته است که خبرگزاری عربی إیلاف به نقل از مقامات اسرائیلی دفتر نخست وزیری نتانیاهو مدعی شده است که عربستان سعودی به دولت بایدن اطلاع داده که خواهان توقف مذاکرات عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

عربستان مذاکرات عادی‌سازی روابط با اسرائیل را متوقف کرد

بر اساس این گزارش تایید نشده، ریاض پیامی از طریق ایالات متحده صادر کرده و توضیح داده است که ماهیت «افراطی» دولت راست‌گرای اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو، «هر گونه اقدام برای مصالحه با فلسطینی‌ها را رد می‌کند و از این رو توافق با عربستان را نیز غیرممکن می‌سازد.»

جروزالم پست همچنین نوشته است که عربستان سعودی از یک توافق صلح بالقوه به دلیل «پذیرش» خواسته‌های وزیر امنیت ملی ایتامار بن گویر و وزیر دارایی بزالل اسموتریچ از سوی نتانیاهو، که سعودی‌ها آنها را «راست افراطی» می‌داند، به تعویق افتاد.

به گفته جروزالم پست، هفته گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که عربستان سعودی به دولت بایدن اطلاع داده است که حل و فصل مسائل فلسطین برای هرگونه توافق عادی‌سازی با اسرائیل حیاتی است. او در قسمتی از پادکست Pod Save the World اذعان کرد: «همچنین با توجه به آنچه از سعودی‌ها می‌شنویم مشخص است که اگر قرار باشد این روند به جلو برود، نقش فلسطین نیز بسیار مهم خواهد بود.»

عربستان مذاکرات عادی‌سازی روابط با اسرائیل را متوقف کرد

بلینکن همچنین افزود: «عادی‌سازی اسرائیل با جهان عرب و هر یک از تلاش‌هایی که برای بهبود روابط بین اسرائیل و همسایگانش انجام می‌شود، نمی‌تواند جایگزینی برای حل اختلاف اسرائیل و فلسطینی‌ها باشد تا در آینده فلسطینیان نیز آینده بهتری داشته باشند. به نظر ما، این باید شامل راه حل دو کشوری (دولت) برای مناقشه اسرائیل و فلسطین باشد.» این در حالی است که ماه گذشته، الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با إیلاف گفته بود که «مسئله فلسطین مانعی برای صلح [با عربستان] نیست.»

عربستان مذاکرات عادی‌سازی روابط با اسرائیل را متوقف کرد

کد خبر 688289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.