پیشرفت کشورهای اسلامی در زمینه علم و فناوری

«داده‌های ارائه شده نشان می‌دهد که چندین کشور اسلامی گام‌های مهمی در زمینه علم و نوآوری برداشته‌اند.»

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محمد صائغ، استاد پزشکی و ایمنی‌شناسی، دانشگاه آمریکایی بیروت در یادداشتی که به بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) ارسال کرده است، اعلام کرده است که چندین کشور اسلامی گام‌های مهمی در زمینه علم و نوآوری برداشته‌اند. اگرچه این کشورها در حال پیشرفت هستند، اما همچنان از کشورهای توسعه یافته عقب‌تر هستند. ارزیابی سطح سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، بینشی را در مورد تعهد یک کشور به پیشرفت علم و فناوری فراهم می‌کند. سرمایه‌گذاری در این زمینه شامل هزینه‌های عمومی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و همکاری با نهادهای بین‌المللی می‌شود.

توجه به این نکته ضروری است که ارزیابی توسعه علم و فناوری در کشورهای اسلامی باید با رویکردهای جامع و ظریف و با شناخت تنوع و سطح مختلف توسعه در کشورهای مختلف انجام شود. علاوه بر این، در نظر گرفتن زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که ممکن است بر پیشرفت در این زمینه‌ها تاثیر داشته باشد، ضروری است.

کشورهایی اسلامی مانند عربستان سعودی، قطر و غیره به یکدیگر پیوسته‌اند، پیشرفت نوآورانه در زمینه علم و فناوری را ارائه کرده‌اند و نظریه‌های خود را در این زمینه گسترش داده‌اند. کشورهای دیگر مانند ایران و ترکیه نیز به صورت کلی به این نوع پیشرفت کمک کرده‌اند، رشته‌های مختلف را پوشش داده‌اند و تعهدهای قابل‌توجهی نیز در زمینه‌هایی مانند دارو و علم مواد ارائه کرده‌اند.

کد خبر 688267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.