کمبود آب در فقیرترین شهر فرانسه/ افزایش ارتکاب جرم بر اثر کم‌آبی

دسترسی مردم مایوت، مستعمره فقیر فرانسه، به آب شرب طی چند دهه گذشته بر اثر خشکسالی به شدت کاهش یافته و همین امر به بالا رفتن نرخ ارتکاب جرم میان آن‌ها بر اثر تنش‌های روانی منجر شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتیجه تحقیقات مختلف حاکی از آن است که طی چند دهه گذشته کم‌آبی میان مردم مایوت به افزایش تنش‌های میان آن‌ها منجر شده و همین امر نرخ ارتکاب جرم در قلمرو را افزایش داده است. مایوت یکی از شهرهای غنی (از نظر منابع طبیعی) فرانسه است که کیلومترها دورتر از سرزمین اصلی این کشور، در نزدیکی جزیره ماداگاسکار آفریقا قرار دارد. ویژگی‌های خوب طبیعی این شهر باعث شده که بسیاری از مهاجران بکوشند تا از طریق آن، وارد خاک اتحادیه اروپا شوند.

مردم مایوت از چهارم سپتامبر به طور میانگین از هر سه روز، دو روز به آب شرب آن هم به مقدار محدود دسترسی داشته‌اند. دولت فرانسه عزم خود را جزم کرده است اقداماتی را به منظور کاهش نرخ کم‌آبی در مایوت پیاده کند و دسترسی مردم را به آب شرب افزایش دهد.

محققان کم‌آبی امروز مایوت را از دهه ۱۹۹۰ تاکنون بی‌سابقه دانسته‌اند و این در حالی است که مدیران طی شش ماه گذشته تلاش کرده‌اند از هدر رفتن کمترین میزان آب نیز در منطقه جلوگیری کنند. البته کمبود آب در شهرهای مختلف جزیره متفاوت است به‌طوری که ساکنان بعضی از آن‌ها همه روزه به آب شرب، ولو به مقدار کم، دسترسی دارند حال آن‌که شهروندان بعضی از مناطق مجبور هستند از طریق صرفه‌جویی شدید در مصرف و همچنین ذخیره آب، دسترسی به آب شرب را در روزهایی که هیچ مقداری از این مایع حیات در لوله‌های شهر جریان ندارد، تضمین کنند.

کمبود آب در فقیرترین شهر فرانسه/ افزایش ارتکاب جرم بر اثر کم‌آبی

کاهش دسترسی به آب شرب و مشکلات ناشی از آلودگی آب

گزارش‌ها نشان از آن دارد که در سال‌های گذشته منابع آب مایوت حدود ۹۸ درصد پر بود، با این حال از آوریل سال ۲۰۲۳ ذخیره آب در آن‌ها به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است. این روند به شیوع بیماری‌های مختلف مانند دل درد در میان شهروندان منجر شده است زیرا میزان آبی نیز که در لوله‌های اطراف آن‌ها جریان دارد، آلوده است. از این رو بسیاری از مردم برای تضمین سلامت خود آب‌های معدنی خریداری می‌کنند که خرید هر بسته شش لیتری آب هزینه‌ای بین چهار تا پنج یورو رو را در بر دارد و حتی در بعضی از مناطق به ۱۲ یورو نیز می‌رسد که این امر در تضعیف وضعیت معیشتی آن‌ها نقش مهمی ایفا کرده است.

از سوی دیگر، ارتکاب جرم در مایوت طی چند سال گذشته افزایش چشمگیری را تجربه کرده است که بسیاری از محققان علت این امر را به تنش به وجود آمده میان مردم بر اثر کم‌آبی نسبت داده‌اند. مایوت با وجود داشتن منابع طبیعی غنی، فقیرترین قلمرو فرانسه به‌حساب می‌آید به‌طوری که در سال ۲۰۱۸، درآمد ۴۲ درصد از جمعیت آن از ۱۶۰ یورو در ماه تجاوز نمی‌کرد.

رویکرد فرانسه برای جبران کم‌آبی در مایوت

دولت فرانسه در نظر دارد تا بیستم سپتامبر ۶۰۰ هزار لیتر آب شرب را به وسیله یک کشتی نظامی باربر به مایوت ارسال کند به این امید که دسترسی مردم را به آب سالم افزایش دهد و مشکلات ناشی از کم‌آبی نظیر دل درد و ارتکاب جرم ناشی از تنش‌های روانی میان آن‌ها را به حداقل برساند.

کد خبر 688220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.