۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
نفت ۱۰۰ دلاری قریب‌الوقوع نیست

بازار جهانی نفت در حالی به استقبال فصل سرما می‌رود که اگر کمبود بازار از طریق کشورهایی همچون آمریکا، برزیل و ایران تامین نشود باید انتظار داشت قیمت هر بشکه نفت خام به ۱۰۰ دلار نزدیک شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قیمت نفت در ابتدای معاملات روز شنبه بیست‌وپنجم شهریور باز هم روند صعودی داشت به طوری که قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۲۳ سنت افزایش به ۹۳ دلار و ۹۳ سنت رسید.

علاوه بر این نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۱ افزایش به قیمت ۹۰ دلار و ۷۷ سنت معامله شد.

این افزایش قیمت در حالی رخ داده است که عربستان سعودی و روسیه در دو هفته گذشته اعلام کردند کاهش داوطلبانه عرضه خود را تا پایان سال جاری میلادی به میزان ۱.۳ میلیون بشکه در روز تمدید خواهند کرد. این تصمیم به نوعی جرقه‌ای بود برای افزایش قیمت در بازار جهانی که قیمت هر بشکه نفت برنت برای اولین بار در ۱۰ ماه گذشته از ۹۰ دلار عبور کرد.

البته به نظر می‌رسد با رسیدن به فصل سرما و افزایش تقاضای جهانی قیمت‌ها مجدد روند صعودی به خود بگیرند. به نوعی که می‌توان گفت نفت در آستانه بزرگترین افزایش قیمت فصلی از زمان حمله روسیه به اوکراین در سه ماهه اول ۲۰۲۲ قرار دارد.

این افزایش قیمت فصلی در حالی رخ خواهد داد که کاهش عرضه جهانی ادامه پیدا کند. اما از آنجایی تولیدکنندگان خارج از اوپک پلاس، از جمله ایالات متحده، برزیل و ایران که هنوز تحت تحریم است، این کاهش عرضه را جبران می‌کنند، نمی‌توان انتظار افزایش زیاد قیمت‌ها را داشت.

درواقع کاهش تولید بیش از ۲.۵ میلیون بشکه در روز اعضای اوپک پلاس با افزایش عرضه از سوی کشورهایی روبرو می‌شود که یا عضو این اتحادیه نیستند و یا مانند ایران در تحریم قرار دارند.

نفت ۱۰۰ دلاری یک احتمال است

در این خصوص حسن مرادی، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: نسبت به افزایش قیمت نفت خوش بین هستیم اما رسیدن قیمت هر بشکه به مرز ۱۰۰ دلار یک احتمال است و نمی‌توان به طور قطعی گفت که نفت به این حدود قیمت خواهد رسید.

وی بابیان اینکه روند قیمت نفت در روزهای آتی صعودی است، افزود: در آستانه سر شدن هوا و فصل ذخیره سازی قرار داریم و با افزایش تقاضا طبیعی است که قیمت‌ها بازهم افزایش یابد.

کد خبر 688177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.