بهره‌برداری از سد تنگ‌سرخ، مرهمی بر زخم کهنه تنش آبی یاسوج

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد، گفت: سد در حال ساخت تنگ‌سرخ، آب پایدار شهر یاسوج و روستاهای اطراف را تا جمعیت ۳۵۰ هزار نفر تأمین می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استان کهگیلویه و بویراحمد در دامنه رشته کوه‌های زاگرس با یدک کشیدن استان چهارفصل و داشتن ظرفیت‌های بسیار در بخش‌های نفت و گاز، گردشگری، آب، کشاورزی و منابع انسانی توانمند همچنان در بسیاری از شاخص‌های توسعه لنگ می‌زند.

این استان دارای بیش از ده درصد از منابع آبی کشور، بیش از ۲۵ درصد منابع نفت و گاز و دوهزار گونه گیاهی و درختی است.

این استان با آنکه تأمین کننده بخش اعظمی از آب حوزه کارون به عنوان بزرگترین حوزه آبی کشور است، اما به دلیل سوءمدیریت در سالیان گذشته همواره با معضل کمبود آب در بخش‌های مختلف اعم از شرب، کشاورزی و صنایع مواجه بوده‌است.

با افزایش مطالبات مردمی در زمینه تأمین آب مورد نیاز و افزایش جمعیت موضوع احداث سد بر مسیر رودخانه‌های پایدار و جاری استان مورد توجه قرار گرفته‌است و سد چمشیر در شهرستان گچساران با هدف ذخیره‌سازی ۲.۳ میلیارد مترمکعب آب و تولید بالغ بر ۴۸۰ گیگاوات ساعت انرژی برق_آبی بر روی رودخانه زهره در شهرستان گچساران در سفر دوم دولت در آواخر تیرماه امسال به استان کهگیلویه و بویراحمد به بهره‌برداری رسید.

موضوع احداث سد آبریز در منطقه کهگیلویه جهت سیراب نمودن هزاران هکتار از اراضی دشت کهگیلویه و پایانی بر معضل تنش آبی شهرهای شهرستان کهگیلویه نیز از دیگر برنامه‌های دولت سیزدهم و مطالبات مهم مردم است.

سد تنگ‌سرخ در ۳۵ کیلومتری شهر یاسوج با هدف ذخیره‌سازی ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب در سال ۱۳۹۰ کلنگ‌زنی شد و در سال ۹۶ با پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیا وارد فاز اجرایی شد.

هدف از ساخت سد تنگ‌سرخ تأمین آب برای مردم دو استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس است، که به گفته مسئولان استانی کهگیلویه و بویراحمد، با احداث این سد علاوه بر آبرسانی به مزارع کشاورزی پایین دست سد، آب شرب شهر ۳۰۰ هزار نفری یاسوج مرکز استان نیز پایدار و موجب رونق گردشگری و اشتغال خواهد شد.

آرش مصلح مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد، گفت: سد در حال ساخت تنگ‌سرخ آب پایدار شهر یاسوج و روستاهای اطراف را تا جمعیت ۳۵۰ هزار نفر تأمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از این سد برای پنج هزار نفر شغل ایجاد می‌شود، افزود: تأمین آب شهرک‌های صنعتی مجاور شهر یاسوج. پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی مستعد شهرستان بویراحمد و بهبود محیط‌زیست رودخانه بِشار از دیگر اهداف این طرح است.

مصلح با اشاره به اهمیت و توجه رئیس جمهور به این طرح، خاطرنشان کرد: سد تنگ سرخ تا زمان سفر رئیس جمهور در سال ۱۴۰۰ تنها ۵۹ میلیارد تومان اعتبار داشت، اما پس از سفر تاکنون ۲۵۰ میلیارد تومان به آن تزریق شد که ۱۹۰ میلیارد تومان آن مربوط به سال ۱۴۰۱ است.

وی تصریح کرد: سدتنگ سرخ دارای مخزنی به حجم ۱۲۵ میلیون مترمکعب و تنظیم آب ۱۵۷ میلیون مترمکعب خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به اینکه در حال حاضر تکمیل این سد هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: در صورت تأمین اعتبار پیش‌بینی می‌شود سد تنگ سرخ در اسفند ماه ۱۴۰۳ آبگیری و به بهربرداری برسد.

مهدی روشنفکر نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون، افزایش حق‌آبه استان کهگیلویه و بویراحمد را از برنامه‌های اساسی و دغدغه‌های مهم خود می‌داند و معتقد است که حق استان در برخورداری از منابع آبی آنچنان که باید و شاید محقق نشده است.

وی با تأکید بر احداث سدهای آبی در استان، گفت: با آنکه ده درصد از روان‌آب‌های کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد جاری و به سایر حوزه‌های آبریز سرازیر می‌شود، زمین‌های کشاورزی استان اغلب به صورت دیم کاشت می‌شود و فرصت مناسب اشتغال‌زایی در این استان به دلیل عدم دسترسی به آب مغفول مانده‌است.

روشنفکر خاطرنشان کرد: احداث سد تنگ‌سرخ در شهرستان بویراحمد علاوه بر کمک به رفع تنش آبی در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و روستاهای همجوار به رونق کشاورزی و اشتغال کمک بسیاری خواهد کرد.

وی به کلنگ‌زنی سد سقاوه در شهرستان مارگون اشاره کرد و افزود: احداث شهرک صنعتی در منطقه سقاوه در دست اقدام است، اما سرمایه‌گذاران به دلیل ترس از عدم تأمین آب استقبال چندانی نداشته‌اند که با احداث سد سقاوه علاوه بر تأمین آب صنایع، آب مورد نیاز کشاورزی و آشامیدنی منطقه نیز تأمین می‌شود.

سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: برخی از روستاهای استان به دلیل تنش آبی خالی از سکنه شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات خوبی به بخش آب استان اختصاص داده شد، گفت: در سفر رئیس جمهور به استان ۱۳ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت‌های استان اعتبار اختصاص داده شد، که بیشتر این مبلغ در حوزه آب است.

احمدزاده به فرسودگی شبکه آب در استان اشاره کرد و گفت: در شهر یاسوج ۵۷ درصد هدرروی آب وجود دارد و از محل سفر اول دولت به استان مبلغی برای رفع مشکل آب یاسوج اختصاص داده شده‌است.

وی با بیان اینکه شهر یاسوج نیازمند دو مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی است، تصریح کرد: چاه‌های تأمین کننده مناسب جهت آب شهر یاسوج نیستند و باید از سد تنگ سرخ آب پایدار در اختیار مردم مرکز استان قرار گیرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد، گفت: خط انتقال آب از سد تنگ‌سرخ برای شهر یاسوج به طول ۳۵ کیلومتر است، که ضرورت دارد این پروژه در اولویت وزارت نیرو قرار بگیرد.

کد خبر 688108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.