پوشش جنگلی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند امکانات زیرساختی

استان کهگیلویه و بویراحمد دارای پوشش انبوه جنگلی به ویژه در مناطق سردسیر استان است، اما آتش‌سوزی‌های گسترده سال‌های اخیر در سایه کمبود امکانات باعث شده است حجم زیادی از پوشش جنگلی و گیاهی استان طعمه حریق شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیش از ۸۷۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و جنگل‌های بلوط ۸۰ درصد از حجم پوششی جنگلی استان را تشکیل می‌دهد.

بیش از ۵۵ درصد از مساحت استان کهگیلویه و بویراحمد را جنگل‌ها دربرگرفته که این میزان برابر با ۹ درصد پوشش جنگلی کشور و ۲۰ درصد از جنگل‌های حوزه زاگرس است. استان کهگیلویه و بویراحمد دارای دو هزار گونه گیاهی است که بیش از ۴۵۰ گونه آن در ردیف گیاهان دارویی به شمار می‌رود.

با وجود اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه پوشش جنگلی و مرتعی جزو استان‌های برخوردار کشور است، اما آتش‌سوزی‌های گسترده سال‌های اخیر در سایه کمبود امکانات باعث شده است حجم زیادی از پوشش جنگلی و گیاهی استان طعمه حریق شود و از بین برود.

شعله‌های آتش که زبانه می‌کشد، سبزی درختان و گیاهان را به خاکستر تبدیل می‌کند و شلاق بی‌رحم شراره‌ها، بر تن طبیعت جز زیان و خسارت به زیست‌بوم نتیجه دیگری ندارد. به گفته کارشناسان، انسان عامل بیش از ۹۸ درصد از آتش‌سوزی‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

پوشش جنگلی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند امکانات زیرساختی

کاهش ۷۵ درصدی آتش‌سوزی‌ها در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد

اسلام جاودان‌خرد، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: سال جاری با ارائه آموزش‌های لازم در بستر برگزاری کارگاه‌های آموزشی، کاهش ۷۵ درصدی آتش‌سوزی در سطح استان را شاهد بوده‌ایم.

وی فرهنگ‌سازی را یکی از اولویت‌های محافظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست می‌داند و می‌افزاید: با تعامل سازنده با جوامع محلی، نیروهای مردمی و آگاه‌سازی جامعه نسبت به مسئولیت در قبال محیط‌زیست و منابع طبیعی، می‌توانیم شاهد حفاظت خودجوش مردم از این سرمایه ملی باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان می‌کند: اهدای دستگاه‌های دمنده و دیگر ابزارآلات لازم برای مقابله با آتش‌سوزی با هدف حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست از جمله اقدامات سازنده بوده که توسط سازمان محیط زیست استان صورت گرفته است.

نبود بالگرد اطفای حریق در استان کهگیلویه و بویراحمد با حجم بالای پوشش جنگلی، کمبود نیروی انسانی و امکانات مورد نیاز از چالش‌های پیش‌روی استان در مواجهه با آتش‌سوزی در مناطق مختلف استان است.

کمبود نیروی قُرق‌بان محسوس است

سعید جاویدبخت، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید می‌کند: در استان کهگیلویه و بویراحمد، کمبود نیروی قرق‌بان محسوس است و هم‌اکنون استان به بیش از ۱۰۰ نیروی قرق‌بان نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه ۶۶۰ هزار هکتار نقاط بحرانی در مواقع آتش‌سوزی در استان کهگیلویه و بویراحمد، شناسایی شده است، ادامه می‌دهد: استقرار بالگرد اطفای حریق در استان نیاز اساسی است.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد اظهار می‌کند: ۶۵۰ کیلومتر آتش‌بر در استان کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده است.

کد خبر 688053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.