احتمال توقف تحصیل دختران مراکشی پس از زلزله

تخریب مراکز آموزشی تحت نظر موسسات خیریه مراکش در نزدیکی کانون زلزله، دختران ساکن در روستاهای اطراف را با خطر جدی ادامه تحصیل مواجه کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وقوع زلزله مهیب مراکش به بزرگی ۶.۸ ریشتر با آغاز سال تحصیلی همراه بوده و تخریب مؤسسات آموزشی به تهدیدی برای تمام دانش‌آموزان، به ویژه دخترانی که امکان پیمودن مسیرهای طولانی‌تر را برای حضور در مدارس ندارند، تبدیل است. از سوی دیگر، بسیاری از دختران کوچک این سرزمین پدران، برادران و مادران خود را در این حادثه از دست داده‌اند، ضمن این‌که اغلب مراکز آموزشی تحت حمایت مؤسسات خیریه در کانون زلزله به‌طور کامل تخریب شده است. بسیاری از این مراکز آموزشی قدمتی ۱۷ ساله داشت و در روستاهای اطراف کانون زلزله احداث شده بود که امکان تحصیل را برای دختران در محیطی امن فراهم می‌آورد.

وضعیت ادامه تحصیل دختران مراکش پس از وقوع زلزله

پیش از وقوع زلزله مؤسسات خیریه به احداث شش مدرسه برای دختران در نزدیکی کانون زلزله امروزی پرداخته بودند که امکان حضور در آن‌ها از روستاهای اطراف از طریق پیاده‌روی یا سوار بر چهارپایان فراهم آمده بود، اما این مدارس در زلزله تقریباً به طور کامل تخریب شده است.

حتی در بعضی از مدارس نیز که خود سازه به‌طور کامل تخریب نشده، تجهیزات آموزشی و کامپیوترها با خاک یکسان یا مسیر عبور و مرور به آن‌ها مسدود شده است و در نتیجه، دختران امکان ادامه تحصیل در این مکان‌ها را ندارند. کارشناسان ادعا کرده‌اند که از شش مدرسه موجود برای دختران در روستاهای اطراف کانون زلزله، پنج مورد باید به طور کامل از نو ساخته شود و تنها امکان مرمت یک مرکز وجود دارد.

سطح تحصیلات دختران مراکش پیش از وقوع زلزله

گزارش‌ها حاکی از آن است که طی دو دهه گذشته نرخ سواد میان دختران و زنان مراکشی به تدریج رو به افزایش نهاده است، با این حال در سال ۲۰۱۸ حدود ۶۴ درصد از دختران و زنان آن توانسته بودند تنها تا دوران راهنمایی تحصیل کنند و کمتر از ۵۰ درصد از آن‌ها تا سال ۲۰۲۱ تا مدارج بالاتر ادامه داده بودند.

کد خبر 688046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.