علت اصلی بروز نارسایی کلیه‌ را بشناسید

دیابت، فشارخون وبیماری‌های نفروتیک یا آسیب‌رسان به کلیه، سه عامل اصلی و شایع‌ترین علل بروز نارسایی کلیه‌ها محسوب می‌شوند؛ در مجموع ۸۰ تا ۸۵ درصد علل بروز نارسایی کلیه در ایران و سراسر جهان همین سه عامل اصلی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیماران کلیوی با مشکلات متعددی دست به گریبان هستند و بیماری در سراسر زندگی آنها رسوخ کرده و اختلالات متعددی را به وجود آورده است؛ از همین رو تلاش برای تسهیل زندگی آنها برای همگان اهمیت دارد و متخصصان نیز در تلاش برای ساخت دستگاه دیالیز پوشیدنی هستند.

سبک زندگی ناسالم، استفاده بی‌رویه از فست‌فودها و غذاهای ناسالم، چاقی و بیماری‌های مزمن کنترل نشده به ویژه دیابت و فشارخون بالا، زنگ خطر افزایش بیماران کلیوی در سال‌های آینده را به صدا درآورده است؛ زمانی که کلیه‌ها به‌درستی کار نمی‌کنند، می‌توان با فرایندی به نام دیالیز مواد زائد و مایعات اضافی را از خون جدا کرد، در حالت طبیعی کلیه‌ها مسئول تصفیه کردن خون هستند و در یکی از مرسوم‌ترین انواع دیالیز، به‌طور معمول خون وارد یک دستگاه می‌شود تا عملیات تصفیه روی آن انجام شود.

دیابت و فشارخون از شایع‌ترین علل بروز نارسایی کلیه‌ها

محسن نفر، فوق تخصص بیماری‌های کلیه با بیان اینکه دیابت، فشارخون وبیماری‌های نفروتیک یا آسیب‌رسان به کلیه، سه عامل اصلی و شایع‌ترین علل بروز نارسایی کلیه‌ها محسوب می‌شوند، اظهار کرد: در مجموع ۸۰ تا ۸۵ درصد علل بروز نارسایی کلیه در ایران و سراسر جهان همین سه عامل اصلی است.

وی با بیان اینکه هرچه زندگی شهرنشینی و دیابت شیوع بیشتری پیدا کند، همچنین عدم پیگیری بیماری‌های آسیب‌رسان کلیه نیز بیشتر شود مشکلات در خصوص نارسایی کلیه افزایش پیدا می‌کند، افزود: در کشور به دلیل دقت نکردن در تنظیم قند و فشار خون، افراد سال‌ها با عارضه خود زندگی می‌کنند و همین نکته در طولانی مدت موجب آسیب به کلیه‌ها می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های کلیه تصریح کرد: مسئله مهم دیگر اینکه بیماری‌های نفروتیک کلیه به طور معمول علائم بالینی مشهودی ندارند یا اینکه خیلی دیر و در موارد پیشرفته با علائمی مانند تورم برخی اندام‌ها تشخیص داده می‌شوند، بی‌توجهی به معاینات دوره‌ای و چکاپ سالانه موجب می‌شود، بسیار دیر به بروز بیماری‌های آسیب‌رسان کلیه پی ببریم.

وی گفت: توصیه می‌کنیم افراد بالای ۵۰ سال یا افرادی که در خانواده خود فرد مبتلا به بیماری‌های کلیه دارند، افراد سیگاری، مبتلایان به فشارخون و دیابت، بررسی‌های دوره‌ای سلامت کلیه‌ها را در زمان مناسب انجام دهند تا زودتر اقدامات لازم درمانی آغاز شود.

نفر تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات مهم و اولویتی که باید بیماران کلیوی در این روزها انجام دهند، تزریق واکسن آنفلوانزا است، چون احتمال ابتلاء به آنفلوانزای شدید در بیماران کلیوی و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی به دلیل پیوند کلیه و مصرف داروهای خاص دارند، بیشتر است به همین خاطر باید این افراد در برنامه درمانی خود تزریق واکسن آنفلوانزا را قرار دهند.

وی اضافه کرد: اواخر شهریور و اوایل مهرماه بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا به ویژه برای بیماران کلیوی است و بیماران پیوندی و دیالیزی در این خصوص هیچ محدودیتی ندارند.

این فوق تخصص بیماری‌های کلیه گفت: بیماری‌های نفروتیک کلیه عامل ۳۰ درصد نارسایی‌های کلیه است، اما در شرایطی که زود تشخیص داده شود قابل درمان است؛ توجه مردم به سلامت موجب حفظ سلامت کلیه‌ها خواهد شد چون درمان و کنترل دیابت و فشار خون و انجام آزمایشات دوره‌ای نقش مهمی دارد.

وی با بیان اینکه آمارها حاکی است، حدود ۳۷ هزار بیمار دیالیزی و به همین تعداد نیز بیمار پیوند کلیه در کشور وجود دارد، اما به دلیل بی‌توجهی و نهفته بودن علل نارسایی کلیه، آمار بیماران بیش از این مقدار است، افزود: حدود هفت تا هشت درصد بر آمار بیماران مزمن کلیه در کشور در حال افزوده شدن است و هر سال درصدی بر این آمار اضافه می‌شود.

نفر گفت: یکی از مشکلات و دغدغه‌های مردم موضوع مصرف نمک به ویژه از طریق غذاهایی که در خارج از منزل تهیه می‌شود است و حجم نمک در غذاهای آماده زیاد است و به نظر می‌رسد، شاید سازمان غذا و دارو نظارت دقیقی بر این‌گونه مواد غذایی خارج از منزل ندارد و افراد دارای فشار خون که مجبورند خارج از منزل غذا میل کنند فشار خون کنترل نشده دارند.

روند بیماریابی بیماران کلیه وابسته به مراجعه افراد به مراکز درمانی است

پیش‌تر نیز مژگان مرتضوی، رئیس دانشکده پزشکی و مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان ابتلاء به سنگ کلیه و وجود سابقه بیماری‌های کلیوی در فامیل درجه یک افراد را از دیگر عوامل هشداردهنده می‌داند و اظهار کرد: افراد در معرض خطر از نظر عملکرد کلیه باید هرچند وقت یک بار بررسی شود چون اگر بیماریابی در مراحل ابتدایی انجام شود می‌تواند از پیشرفت آسیب به کلیه تا اندازه زیادی جلوگیری کند و بیمار به مراحل انتهایی یعنی دیالیز و پیوند کلیه که هزینه‌های زیادی برای او و دولت دارد، نرسد.

وی روند بیماریابی بیماران کلیه وابسته به مراجعه افراد به مراکز درمانی دانست و افزود: بیشترین علامت نارسایی کلیه بی‌علامتی است یعنی در بسیاری از موارد کلیه دچار نارسایی می‌شود در حالی که فرد هیچ علامتی ندارد و زمانی که بیمار مراجعه می‌کند، فرصت طلایی از دست رفته است و باید دیالیز شود بنابراین تشخیص و درمان بیماری‌های کلیوی، اهمیت حیاتی برای فرد دارند.

کد خبر 687953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.