شرایط تزریق واکسن آنفلوانزا در زمان طلایی + جزئیات

بنابر اعلام کمیته کشوری واکسن آنفلوانزا، اولویت نخست تزریق واکسن، کادر درمان، سپس مادران باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن بدخیم مانند سرطان‌ها، دیابت و فشارخون هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هرساله با نزدیک شدن به فصل پاییز، بیماری‌های ویروسی از جمله آنفلوانزا شیوع پیدا می‌کند، از این رو تاکید پزشکان بر تزریق واکسن آنفلوانزا برای کاهش عوارض ناشی از این بیماری است؛ با توجه به اینکه عامل بیماری‌های آنفلوانزا و سرماخوردگی ویروس است، آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ تأثیری روی این بیماری‌ها ندارند و واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های در معرض خطر که ابتلاء به آنفلوانزا در آنها با عواقب سنگین‌تری همراه است، تجویز می‌شود.

بیماری ویروسی آنفلوانزا به شیوه‌های مختلف گسترش پیدا می‌کند و افراد ممکن است توسط فرد مبتلا به آنفلوانزا که عطسه، سرفه یا صحبت می‌کند، بیمار شوند، ویروس این بیماری قادر است دو تا هشت ساعت روی سطوح و اشیا باقی بماند؛ بنابراین اگر فرد مبتلا سطوحی مانند دستگیره در یا کیبورد لپ‌تاپ را لمس کند و پس از آن سایر افراد تماسی با این سطح داشته باشند، احتمال دارد که به این بیماری مبتلا شوند.

افزایش موارد مبتلا به آنفلوانزا از اواخر مهرماه

بابک عشرتی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه از اواخر مهرماه موارد مبتلا به آنفلوانزا افزایش پیدا می‌کند، اظهار کرد: این روند افزایشی به صورت تقریبی تا بهمن‌ماه ادامه دارد و سپس در اسفندماه کاهشی می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته نیز این وضعیت را داشتیم، افزود: پیش‌بینی ما این است که مانند سال‌های قبل از شیوع کرونا، وضعیت امسال نیز به همین صورت پیش برود و با آغاز سرد شدن هوا، آنفلوانزای فصلی آغاز شده و تا اواخر زمستان ادامه پیدا می‌کند.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: در زمان اوج شیوع کرونا چون این ویروس نوپدید شایع شده بود، بسیاری از موارد آزمایش گرفته نمی‌شد و ما مورد مشکوک را به حساب ابتلاء به کرونا می‌گذاشتیم. نکته مهم این است که به علت شباهت علائم کرونا و آنفلوانزا، بدون انجام آزمایش، این دو بیماری تنفسی قابل تفکیک نیستند. سال گذشته با کاهش تعداد مبتلایان کرونا، شک بیشتری به موارد آنفلوانزا می‌کردیم. شواهد نشان دهنده این نیست که شرایط بروز آنفلوانزا در سال جاری نسبت به گذشته تغییرات عجیبی داشته باشد.

وی در خصوص شرایط تزریق واکسن آنفلوانزا ادامه داد: بنابر اعلام کمیته کشوری واکسن آنفلوانزا، اولویت اول تزریق واکسن، کادر درمان به ویژه افرادی است که با بیماران تنفسی سر و کار دارند؛ زیرا اگر این افراد مبتلا شوند ممکن است آلودگی ویروسی را منتقل کنند و اگر شرایط همه‌گیری ایجاد شود به این افراد نیاز داریم و نباید به دلیل بیمار شدن از خدمت‌رسانی بازبمانند.

عشرتی ادامه داد: اولویت دوم تزریق واکسن آنفلوانزا، مادران باردار هستند؛ زیرا بارداری به صورت طبیعی سبب افت سیستم ایمنی می‌شود و اگر مادر باردار به بیماری مبتلا شود، ممکن است شکل شدیدی از بیماری را تجربه کند. گروه سوم در اولویت تزریق واکسن نیز افرادی هستند که مبتلا به بیماری‌های مزمن بدخیم مانند سرطان‌ها، دیابت و فشارخون باشند.

وی اضافه کرد: با توجه به تعداد واکسن آنفلوانزایی که در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار گیرد، به طور معمول بخشی از کادر درمان با اولویت شاغلان در بخش بالینی و آی‌سی‌یوهای تنفسی تحت تزریق رایگان واکسن قرار می‌گیرند و سایر گروه‌های پرخطر باید واکسن را از بخش خصوصی تهیه کنند؛ چون تعداد واکسنی که به ما در بخش بهداشت می‌دهند به اندازه تحت پوشش بردن تمام افراد گروه پرخطر نیست؛ از این رو برنامه‌ای برای توزیع واکسن رایگان آنفلوانزا در شبکه بهداشتی برای سایر گروه‌های پرخطر نداریم.

همه افراد نمی‌توانند هر واکسنی را تزریق کنند

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: در سال جاری تعداد کمی از واکسن‌های آنفلوانزایی که در شبکه بهداشتی توزیع می‌شود از نوع خارجی است و اکثر واکسن‌ها ایرانی هستند.

وی با اشاره به اینکه به طور معمول واکسن‌های آنفلوانزا دو ظرفیتی و چهار ظرفیتی است، تصریح کرد: هر دو این واکسن‌ها بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از ویروس آنفلوانزای شایع در سال قبل می‌تواند ویروس‌های آنفلوانزای شایع سال بعد را پوشش دهد؛ بنابراین مردم بدون نگرانی می‌توانند این واکسن‌ها را خریداری کنند. نکته قابل توجه این است که افراد باید بر اساس دستورالعملی که سازنده واکسن منتشر کرده است، واکسن را تزریق کنند؛ زیرا همه افراد نمی‌توانند همه واکسن‌ها (از نظر پلتفرم و نوع ساخت) را تزریق کنند.

عشرتی با بیان اینکه افرادی که علائم آنفلوانزا دارند در زمانی که علائم حاد را تجربه می‌کنند باید از تزریق این واکسن خودداری کنند و پس از بهبود علائم اقدام به تزریق واکسن کنند، اضافه کرد: به طور کلی هر سال دو نوع آنفلوانزای نوع A و B شایع می‌شود، نوع A در همه کشورها دیده شده است، اما قابلیت ایجاد همه‌گیری ندارد و در فصول غیر سرما به صورت تک‌گیر مشاهده می‌شود. اما علت همه‌گیری‌های آنفلوانزایی به طور معمول نوع B آن است که هر سال نیز تکرار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ویروس آنفلوانزا قابلیت ایجاد جهش دارد، گفت: البته سرعت این جهش به اندازه ویروس کرونا نیست و به همین دلیل است که واکسنی که امسال تزریق شود دیگر مناسب سال بعد نیست و باید بازطراحی شود. زمان طلایی تزریق واکسن از اواخر شهریور است ولی افراد تا اواسط بهمن هم می‌توانند تزریق کنند.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص سن مجاز برای تزریق واکسن آنفلوانزا ادامه داد: بر اساس توصیه‌ها افراد می‌توانند یک دوز کامل واکسن را از شش ماهگی تزریق کنند.

وی با تاکید بر اینکه درمان آنفلوانزا باید به صورت علامتی انجام شود، خاطرنشان کرد: برخی افراد مانند زنان باردار نیز باید درمان اختصاصی ویروسی آنفلوانزا را دریافت کنند، مصرف آنتی‌بیوتیک به طور کلی جایگاهی در درمان آنفلوانزا ندارد.

تزریق واکسن آنفلوانزا برای افراد در معرض خطر در زمان طلایی ضروری است

پیام طبرسی، استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، با اشاره به افزایش عفونت‌های تنفسی با فرا رسیدن فصل پاییز و روزهای سرد، اظهار کرد: تزریق واکسن آنفلوانزا برای افراد در معرض خطر در زمان طلایی ضروری است.

وی با اشاره به اینکه عفونت‌های تنفسی از یک سرماخوردگی ساده شروع می‌شود، افزود: این عفونت‌ها ممکن است به ذات‌الریه و عفونت شدید دستگاه تنفسی تبدیل شود؛ در حالی که بسیاری از آنها قابل پیشگیری هستند.

استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: گرچه برای ذات‌الریه یا پنوموکوک واکسن وجود دارد و می‌تواند از بروز بیماری در افراد در معرض خطر پیشگیری کند، اما هر ساله شاهد بروز شیوع بالا و حتی مرگ و میر ناشی از بیماری آنفلوانزا هستیم.

وی با اشاره به وجود واکسن مؤثر برای آنفلوانزا، ادامه داد: تزریق به موقع این واکسن در پیشگیری بسیار کمک کننده است و نقش مؤثری در جلوگیری از مرگ و میر و بستری افراد دارد.

طبرسی با تاکید بر ضرورت تزریق واکسن آنفلوانزا برای افراد در معرض خطر، گفت: سالمندان بالای ۶۵ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های نقص سیستم ایمنی یا سرطان، دیابت، بیماران قلبی، کلیوی، کبدی و ریوی در آستانه فصل پاییز و روزهای ابتدایی مهرماه واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

تزریق واکسن آنفلوانزا برای تمام افراد بالای ۶ ماه توصیه می‌شود

عباس رضایی، فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره تزریق واکسن آنفلوانزا اظهار کرد: تزریق واکسن آنفلوانزا برای تمام افراد بالای ۶ ماه توصیه می‌شود، همچنین بهترین زمان تزریق ابتدای شهریورماه تا آخر مهرماه است.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن آنفلوانزا در افرادی که سابقه حساسیت شدید به واکسن‌ها، تخم‌مرغ، ژلاتین، مواد نگهدارنده و سابقه بیماری گلین باره دارند، ممنوع است، افزود: در حال حاضر واکسن آنفلوانزا وارد و در داروخانه‌ها توزیع شده است؛ تزریق واکسن آنفلوانزای فرانسوی یا هلندی هیچ تفاوتی ندارد و بهتر است واکسن آنفلوانزای چهار ظرفیتی تزریق شود.

فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی تصریح کرد: افرادی که مشکل قلبی دارند نیز به طور حتم باید واکسن آنفلوانزا تزریق کنند، همچنین کودکانی که سال گذشته واکسن آنفلوانزا تزریق کردند، امسال نیز باید یک مرتبه این نوع از واکسن را تزریق کنند.

وی در پاسخ به این سوال که بهتر است واکسن آنفلوانزا در شهریورماه تزریق شود یا مهرماه؟ گفت: تفاوتی ندارد، اما هرچه زودتر واکسن آنفلوانزا برای افراد به‌ویژه بیماران زمینه‌ای تزریق شود، بهتر است.

رضایی ادامه داد: برای افراد ۶۰ یا ۷۰ سال واکسن آنفلوانزای خارجی و ایرانی مورد تأیید است و افراد در این سنین نیز باید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

وی با بیان اینکه برخی افراد واکسن‌ها را نوعی مافیا می‌دانند، خاطرنشان کرد: واکسن‌ها مافیا نیستند، باید دانست همین واکسن‌ها مرگ‌های فاجعه‌بار سرخک و فلج اطفال را ریشه‌کن کردند، پس ضروری است که واکسن آنفلوانزا در این فصل برای تمام افراد تزریق شود.

کد خبر 687912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.