تگزاس، میزبان بزرگ‌ترین نیروگاه جذب کربن در جهان

تگزاس در ایالات متحده آمریکا به‌زودی میزبان بزرگ‌ترین نیروگاه جذب کربن با ظرفیت هدایت ۵۰۰ هزار تن دی اکسید کربن به زیر زمین در هر سال خواهد بود که قرار است برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و به عنوان منبعی برای درآمد مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، معماران آمریکایی در حال احداث بزرگ‌ترین نیروگاه جذب کربن جهان در منطقه‌ای کاملاً بایر هستند که قرار است با هدف کاهش تغییرات اقلیمی، جذب بخش بزرگی از کربن تولیدشده در منطقه را به دنبال داشته باشد و از طریق کمک به استخراج نفت و گاز به عنوان یک منبع درآمد نیز عمل کند. اگرچه اجرای این پروژه همراه با مصرف سوخت‌های فسیلی است و به همین دلیل انتقادهای بی‌شماری را در پی داشته، با این حال دولت آمریکا پاداش بزرگی را به معماران آن اعطا کرده است.

احداث بزرگ‌ترین نیروگاه جذب کربن جهان در تگزاس

معماران هزینه لازم برای احداث بزرگ‌ترین نیروگاه جذب کربن جهان در تگزاس را حدود یک میلیارد دلار برآورد کرده و مدعی شده‌اند فرآیند هدایت دی اکسید کربن به زمین در آن از سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد. این نیروگاه در فضایی به مساحت ۲۶ هکتار احداث خواهد شد و شبکه‌ای از لوله‌ها، سازه‌ها و فن‌ها را برای جذب کربن از هوا و هدایت آن به لایه‌های سنگی زیرزمین در بر خواهد گرفت. اجرای این پروژه بخشی از رویکرد دولت فدرال برای کاهش تغییرات اقلیمی و سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیارد دلاری به حساب می‌آید که پیش‌بینی شده است باوجود مصرف سوخت‌های فسیلی برای عملکرد، تأثیرات بسزایی در این زمینه به جا بگذارد.

البته بسیاری از کارشناسانی که در زمینه کاهش تغییرات اقلیمی مشغول فعالیت هستند باور دارند که اجرای پروژه بزرگ‌ترین نیروگاه جذب کربن در تگزاس بسیار هزینه‌بر است، ضمن این‌که مصرف سوخت‌های فسیلی برای راه‌اندازی، تأثیرات مثبت آن را بر کاهش کربن موجود در هوا تضعیف می‌کند. این در حالی است که معماران پروژه هدایت کربن به سطوح زیرزمینی را رویکردی بسیار اثربخش برای به حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی در زمین فرض کرده‌اند. در واقع، از نظر این افراد مزایای ناشی از اجرای پروژه به حدی زیاد است که عملکرد آن را بین ۶۰ تا ۸۰ سال آینده تضمین می‌کند. جالب است بدانید که معماران پروژه بزرگ‌ترین نیروگاه جذب کربن بر این باور هستند که می‌توانند ذخیره دی اکسید کربن در زیرزمین را حتی به یک منبع درآمد تبدیل کنند چراکه نگهداری آن در سنگ‌های زیرزمینی می‌تواند به استخراج گاز و نفت بیشتر برای فروش به سایر کمپانی‌ها منجر شود.

کد خبر 687760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.