۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) چیست؟

کشورهای اسلامی سهم قابل‌توجهی در چشم‌انداز علم و فناوری جهانی داشته‌اند و جوایز متعددی برای دستاوردهای آن‌ها به رسمیت شناخته شده است که یکی از آن‌ها جایزه بین‌المللی علم و فناوری مصطفی (ص) است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کشورهای اسلامی سهم قابل‌توجهی در چشم‌انداز علم و فناوری جهانی داشته‌اند و جوایز متعددی برای دستاوردهای آن‌ها به رسمیت شناخته شده است. در ادامه به بررسی تعدادی از جوایز برجسته علم و فناوری می‌پردازیم که دستاوردهای افراد از کشورهای اسلامی را برجسته کرده است:

جایزه نوبل

جایزه نوبل که یکی از معتبرترین جوایز بین‌المللی است، چندین بار به افراد کشورهای اسلامی اهدا شده است. برای نمونه، عبدالسلام از پاکستان در سال ۱۹۷۹ میلادی جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد. این شخص نظریه الکتروضعیف فیزیک و همچنین فرمول‌بندی واحدی برای نیروی الکترومغناطیس و نیروی هسته‌ای ضعیف را ارائه کرد.

مدال فیلدز

مدال فیلدز هر چهار سال یک بار به ریاضی‌دانان زیر ۴۰ سال که خدمات استثنایی در این رشته داشته‌اند، اعطا می‌شود. مریم میرزاخانی، ریاضیدان ایرانی، اولین و تا به امروز تنها زن برنده مدال فیلدز در سال ۲۰۱۴ شد.

جایزه بین‌المللی ملک فیصل

جایزه بین‌المللی ملک فیصل که توسط بنیاد ملک فیصل در عربستان سعودی تأسیس شده است، جایزه‌ای است که هر سال به مردان و زنان متعددی که مشارکت‌هایشان در زمینه علم و پزشکی تغییر ثبت و معناداری ایجاد کرده است، اهدا می‌شود. این مؤسسه تاکنون از افراد زیادی از کشورهای اسلامی به دلیل تحقیقات پیشگامانه تجلیل کرده است.

جایزه مصطفی (ص)

جایزه مصطفی (ص) در سال ۲۰۱۳ که به عنوان نماد برابری علمی در سطح بین‌المللی معرفی شد؛ یک جایزه علم و فناوری است که از محققان و دانشمندان برتر با تمرکز بر کمک به جهان اسلام تقدیر می‌کند و چندین دسته از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم زیستی و علوم نانو را پوشش می‌دهد.

منبع: mustafaprize

کد خبر 687724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.