روایت بازدید بامدادی از خط مقدم جبهه عمرانی

چه بسیار افرادی که برای بهتر زیستن ما در روز، شبانه بیدار هستند ، فعالیت می‌کنند و رزق حلال خود را با عرق جبین شبانه به دست می‌آورند؛ شب محل آرامش است، اما ایثارگرانی هستند که برای آرامش روز شهروندان، از آرامش شبانه خود می‌گذرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در تاریکی شب و آرامش شبانه، کسانی هستند که برای بهتر زیستن شهروندان، پای کار ایستاده‌اند تا ما در روشنایی روز در شهر اصفهان بهتر زندگی کنیم.

در مجلس عزاداری ائمه اطهار تلفن همراهم به صدا درآمد. خبر بازدید شبانه شهردار اصفهان اعلام می‌شود: «راس ساعت ۱۱:۳۰ شب شهرداری مرکزی باشید.»

طبق وظیفه سر ساعت به قرار رسیدم؛ ون آماده است و مدیران شهری اعم از اصغر کشاورزراد معاون عمران شهری شهردار، امیرعباس رحمتی مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان، سید علی معرک‌نژاد مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان سوار ون می‌شوند.

هدف بازدید شهردار اصفهان از پروژه‌های فعال شبانه شهر است؛ در مسیر رفتن به نخستین مقصد بازدید، علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان را رأس ساعت ۱۲ شب سوار ون کردیم.

از حرف‌ها مشخص شد، مجتمع تولید صفه، زیر مجموعه سازمان عمران شهرداری اصفهان در مسیر باغ رضوان، محل کارگاهی تولید انواع سنگ‌دانه‌ها، ماسه‌ها، کارخانه تولید آسفالت و خط تولید بتن، نخستین محل بازدید شبانه است.

تا پیش از این آفیش خبری تنها ذهنیتم از بیدار بودن بعضی مشاغل فقط نیروی انتظامی و کادر بیمارستان بود، اما امشب متوجه شدم چه بسیار افرادی که برای بهتر زیستن ما در روز، شبانه بیدار هستند، فعالیت می‌کنند و رزق حلال خود را با عرق جبین شبانه به دست می‌آورند.

روایتی از خدمت مردان شب زنده‌دار شهر زندگی

ساعت ۰۰:۲۰ بامداد_ ورود به مجتمع تولید صفه

ابتدای ورود به مجتمع، در متن نوشته‌ای درباره مجتمع این چنین نوشته شده بود که مجتمع تولیدی صفه، بزرگترین قطب تولید مصالح آسفالت و بتن در اصفهان است؛ این مجتمع دارای چهار خط دانه‌بندی مصالح سنگی دو کارخانه آسفالت با ظرفیت ۱۶۰ و ۲۰۰ تن در ساعت، چهار دستگاه بچینگ تولید بتن با ظرفیت تولید در مجموع ۳۰۰ متر مکعب بتن در ساعت واحد تولید ماسه شسته واحد آزمایشگاه مکانیک خاک نگهداری و تعمیرات واحد تولید قطعات پیش ساخته بتنی و واحد ایمنی و بهداشت محیط کار و دارای حدود ۱۰۰ نفر کارگر مستقیم و حدود ۵۰ نفر کارگر پیمانکاری است که تولید کل مصالح عمرانی مورد نیاز پروژه‌های شهر اصفهان و در مواردی شهرهای اطراف را برعهده دارد.

در ابتدا با توصیه امیر عباس رحمتی، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان در کنار خط تولید دیوارهای پیش ساخته رینگ چهارم در مجتمع صفه ایستادیم، دیوارهایی که به‌صورت ابتکاری و برای نخستین‌بار در مجتمع صفه به دست پرتوان جوانان ساخته شده است و علاوه بر مسائل فنی و استحکامی، زیبایی بصری در منظر شهری هم داشت.

روایتی از خدمت مردان شب زنده‌دار شهر زندگی

۰۰:۲۵ بامداد_واحد تولید بتن

به بازدید خود ادامه دادیم؛ در میان انبوه خاک و غبار خودرو متوقف شد، گویی اینجا در وسط یک روز کاری در هفته است، کارگران و مهندسان مشغول کار بودند، خبری از خواب شبانه، توقف کار و آرامش شبانه نبود، واحد خط تولید با شش بچینگ بود که تولید بتن لازم برای پروژه‌های عمرانی سطح شهر که توسط سازمان عمران ساخته می‌شود و همچنین دیگر شرکت‌های خصوصی پیمانکار، تأمین می‌شود.

میکسرهای بتن یک به یک در صف زیر خط تولید برای بارگیری قرار می‌گیرند، این خط عظیم‌الجثه‌ای به شکل مکانیزه با اپراتوری ماهر و متخصص هدایت و کنترل می‌شد.

قاسم‌زاده، شهردار اصفهان با هدف عرض خدا قوت به اپراتور، از پله‌ای با شیب تند بچینگ بالا رفت؛ کارگر واحد تولید بتن، با تعجب نگاه می‌کرد و پس از چند ثانیه به خود آمد و با شهردار اصفهان صحبت کرد: «آقای شهردار، این عنایت شما را فراموش نمی‌کنم،»

توضیحات فنی درباره ظرفیت اسمی میزان تولید، موارد مصرف بتن در روز، مشتری‌های واحد تولید بتن توسط مهندسان کارگاه به شهردار اصفهان داده شد.

روایتی از خدمت مردان شب زنده‌دار شهر زندگی

۰۰:۴۵ بامداد _ روز جمعه_ واحد تولید ماسه خشک_ مجتمع صفه

واحد تولید بعدی که برای بازدید شبانه شهردار اصفهان انتخاب شده بود، واحد تولید ماسه خشک بود که قابلیت تولید ساب‌بیس (زیراساس) به منظور استفاده در زیرسازی معابر و خیابان‌ها داشت.

در این بازدید، رحمتی، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان با اشاره به خصوصیت استراتژیک مجتمع صفه نسبت به دیگر کارگاه‌ها و معادن تولید مصالح استان گفت: از نقاط قوت این مجتمع تولید (صفه) فاصله حمل بسیار کم تا محدوده شهری است که برای هیچ معدن و کارگاهی قابل رقابت نیست و از این بابت یک سرمایه عظیم برای شهرداری اصفهان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اپراتورهای کاملاً تخصصی این واحدها ادامه داد: یکی از چالش‌های پیش روی سازمان نبود اپراتور ماهر و متخصص و نداشتن نیروی لازم برای جایگزینی است، چرا که در محل‌هایی چون خط تولید بتن و ماسه خشک و سنگ شن جای هیچ‌گونه خطا و آزمونی نیست و اپراتور باید خیلی ماهر باشد.

در این زمان شهردار اصفهان عرض خداقوت نیز به اپراتور این واحد تولید داشت و از نزدیک با سختی کار آن‌ها آشنا شد.

در هنگام خروج شهردار، اپراتور خط تولید ماسه خشک دل را به دریا زد و گامی جلو نهاد و با صدای بریده بریده گفت: «ببخشید عرضی داشتم» شهردار اصفهان که همواره از بیان شهروندان در هر لباس و جایگاهی استقبال می‌کند، تبسمی کرد و گفت: «بفرمائید در خدمتم.»

اپراتور گفت: «جذب نیروی جدید و آموزش آن در قسمت‌هایی همانند بخش ما خیلی مهم است، خواهش می‌کنم به این موضوع رسیدگی کنید.»

روایتی از خدمت مردان شب زنده‌دار شهر زندگی

ساعت ۱ بامداد_ روز جمعه _واحد تولید آسفالت

عقربه‌های ساعت نشان می‌داد زمان، از یک بامداد گذشته است؛ مقصد سوم واحد تولید آسفالت مجتمع صفه بود که در آن کارخانه ۱۶۰ تنی و ۲۰۰ تنی تولید آسفالت در ساعت و تولید سه نوع آسفالت به صورت همزمان قرار داشت، کمتر کارخانه تولید آسفالت در کشور چنین قابلیتی داشته است که همزمان سه نوع آسفالت مختلف تولید شود.

خط تولید مکانیزه و پیچیده بود؛ از پله‌های کانکس هدایت و کنترل خط، بالا رفته و از پشت شیشه‌های کانکس نظاره گر فرایند تولید و بارگیری ماشین‌های آسفالتی بودیم که به مقصد آسفالت‌ریزی چهارراه ابوریحان واقع در خیابان بعثت پر می‌شدند.

شهردار اصفهان پس از عرض خدا قوت به اپراتور، با فرایند تولید آسفالت به‌صورت مفصل آشنا شد.

روایتی از خدمت مردان شب زنده‌دار شهر زندگی

ساعت ۱:۳۰ بامداد_ واحد ماسه‌شویی _ مجتمع صفه

واحد ماسه‌شویی از دیگر بخش‌های مجتمع صفه بود که فعالیت شبانه داشت و اپراتور خستگی ناپذیر آن مشغول کار بود؛ طبق گفته مهندسان، ماسه از مصالح استراتژیک به حساب می‌آید، چرا که در تولید بتن کاربرد دارد.

ساعتی ۲۰ تن ماسه در این واحد شسته می‌شود و این ماسه‌ها در واحد تولید بتن به کار گرفته می‌شود؛ اپراتور این واحد به‌رغم آن که عمل دیسک کمر داشته، اما راست قامت با کمربند طبی بسته به کمر، مشغول به فعالیت است و با روی خوش و لبخند شهردار اصفهان و مسئولان را همراهی می‌کند.

در مسیر خروج از مجتمع صفه، رحمتی، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان درباره فرایند اقدامات انجام شده برای کسب مجوزهای سازمان محیط زیست و ارتقای شاخص‌های کیفی زیست محیطی این واحد و همچنین تلاش برای حفظ و نگهداشت درختان چندساله و فضای سبز مجتمع صفه با آبیاری قطره‌ای مطالبی مطرح کرد.

ساعت ۲:۰۰ بامداد_ در مسیر پل اندیشه بر روی اتوبان ذوب آهن

محل قرار بعدی برای بازدید شبانه شهردار اصفهان، اکیپ آسفالت‌تراشی، در پل اندیشه روی اتوبان ذوب آهن است.

مسافت از مجتمع صفه پشت باغ رضوان در شرق اصفهان تا غربی‌ترین نقطه شهر اصفهان کم نیست، اما نیمه شب است و اتوبان‌ها خلوت، در بین راه نگاهی به سرنشینان ماشین می‌اندازم، همه از صبح تا مشغول کار بوده‌اند، هر کس به نحوی.

بیشتر حاضران با همه مسئولیت و سنگینی وظیفه‌ای که روزانه دارند، اما امشب عشق به خدمت و عرض خدا قوت شبانه به کارگران، همه را بیدار نگه داشته است تا چهره‌ای دیگر از شهر را ببینند.

روایتی از خدمت مردان شب زنده‌دار شهر زندگی

۲:۱۵ بامداد_ پل اندیشه روی اتوبان ذوب آهن

از دور ماشین‌آلات آسفالت تراشی و کارگرانی که در این ساعت مشغول به‌کار هستند، مشخص است، بااحتیاط خودروی وَن در کنارمی ایستد و ما پیاده می‌شویم.

اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان درباره نحوه کار در این بخش و چگونگی عملکرد آسفالت‌تراشی توضیح می‌دهد، همچنین در مسیر بازدید دست فردی میانسال به نام «سعید صادقی» را گرفته و نزدیک شهردار اصفهان می‌آورد، از او تعریف و تمجید فراوان به جهت تلاش شبانه‌روزی، تخصص فنی فوق‌العاده و مسئولیت پذیرش می‌گوید، از او با تعبیر سرمایه معاونت عمرانی شهرداری اصفهان یاد می‌کند.

سعید صادقی، مسئول فنی ماشین‌آلات بخش توزیع آسفالت و دیگر ماشین آلات است که روزها به دنبال خرید تجهیزات و لوازم یدکی و شب‌ها به دنبال اکیپ توزیع پخش آسفالت است که خللی در فرایند کار به دلیل خرابی ماشین‌آلات ایجاد نشود.

رحمتی، مدیر عامل سازمان عمران شهرداری اصفهان نیز درباره وظایف بخشی از کارگران با نام‌های بیل‌دار، ماله‌کش و جارو زن، تک تک ماشین‌آلات آسفالت تراشی و ماشین فینیشر توضیحاتی را به شهردار اصفهان می‌دهد.

وی ضمن تشریح مشکلات کار توزیع و پخش آسفالت در سطح معابر شهری، از سختی‌های حمل‌ونقل ماشین‌آلات غول پیکر و هدایت ترافیکی خودروهای عبوری می‌گوید.

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان در این بازدید از قیمت چند ده میلیاردی ماشین فینیشر آسفالت می‌گوید و تصریح می‌کند: یکی از ماشین‌ها برای چندین سال در گوشه‌ای کارگاه سازمان به علت خرابی قطعه‌ای رها شده بود، با همت جوانان نخبه سازمان و تلاش دسته جمعی و آمیختن همت با خلاقیت، آن قطعه سخت با آلیاژهای خاص ساخته و امروز این خودروی فینیشر استراتژیک دوباره به چرخه کار درآمده است.

پایان‌بخش این بازدید از پل اندیشه، عکس یادگاری و صمیمانه کارگران با شهردار اصفهان بود.

روایتی از خدمت مردان شب زنده‌دار شهر زندگی

ساعت ۳ بامداد_ محل پروژه تعریض اتوبان شهید خرازی

مقصد بعدی برای بازدید شبانه شهردار، محل اجرای پروژه مهم و حساس فاز نخست تعریض اتوبان شهید خرازی حدفاصل پل مطهری تا پل آتشگاه است، پروژه‌ای که به دلیل حجم بالای تردد خودروها و رفت و آمد در طول روز، مهندسان مجبور به فعالیت در شب هستند.

اتوبان است و سرعت بالای خودروهای عبوری، محلی برای ایستادن نیست، در طی مسیر معاون عمران شهردار اصفهان درباره روند اجرای پروژه از اواسط تابستان به امروز می‌گوید و خاطرنشان می‌کند: پروژه تعریض اتوبان شهید خرازی در سه فاز تعریف شده است، که نخست فاز یک در حال اجرا بوده و تا پانزدهم مهرماه به اتمام می‌رسد.

برای مشاهده نحوه بتن‌ریزی در این پروژه، از بالای اتوبان، کندرو رفته، جایی که میکسر بتن و خودروی پمپ بتن، برای ریختن بتن از بالای اتوبان به پایین ایستاده، همان میکسرهایی که در مجتمع صفه در ابتدای بامداد در حال پرشدن بودند.

روایتی از خدمت مردان شب زنده‌دار شهر زندگی

۳:۴۰ بامداد_ محل اجرای پروژه رمپ خروجی پل امام خمینی (ره) به سمت خیابان شریف

یکی از مقصدهای بازدید شبانه، محل اجرای خاکبرداری پروژه رمپ خروجی پل امام خمینی (ره) به سمت خیابان شریف در زیر اتوبان هوایی امام خمینی (ره) است، همان‌طوری که ماشین بازدیدکنندگان در حال نزدیک شدن به محل است، توضیحات فنی این پروژه به صورت مفصل از سوی معاون عمرانی شهردار اصفهان و همچنین پیمانکار اجرای پروژه، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان داده می‌شود.

وی از وجود تأسیسات بسیار زیاد اعم از لوله‌های گاز، آب، فاضلاب، و حتی سیم‌های برق و تیرهای برق در کنار خیابان و در زیر پل هوایی می‌گوید.

این پروژه به دلیل تأکیدات مسائل پدافند غیرعامل در این دوره مدیریت شهری مورد توجه و تاکید قرار گرفته است؛ حجم ترافیک و خودروهای ترددی در طول روز از مهمترین چالش‌های پیش روی در روند اجرای این پروژه است.

همچنین به دلیل سختی کار، زمان اجرای پروژه ممکن است نزدیک به یکسال به طول انجامد، این سخنان تنها بخشی از نگرانی‌های مسئولان عمرانی شهرداری است.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان برای فهمیدن دقیق محل رمپ خروجی، ابعاد قضیه اجرای پروژه و جانمایی‌های احتمالی برای اجرای پروژه مسافتی را پیاده طی می‌کند.

در نهایت توصیه‌ها و تاکیداتی به مهندسان پروژه برای رعایت حال شهروندان، تسهیل در اجرای پروژه و اجرای مینیاتوری عملیات احداث به دلیل وجود تأسیسات زیاد می‌کند.

روایتی از خدمت مردان شب زنده‌دار شهر زندگی

۴:۰۰ بامداد_ چهارراه ابوریحان_ خیابان بعثت

آخرین مقصد از بازدید شبانه، محل اجرای آسفالت‌ریزی در چهارراه ابوریحان- خیابان بعثت است، جایی که دیگر اکیپ پخش آسفالت با ماشین آلات خود به همراه کارگران و مهندسان در حال اجرای روکش آسفالت هستند.

هوای نسبت سردی جریان دارد، سحرگاه است، اما عرق نشسته بر پیشانی اپراتور دستگاه فینیشر آسفالت نشان از گرمای زیاد آسفالت‌ها دارد، گرمایی که در طول روز ممکن است چندین برابر شود و وجود هر انسانی را ذره ذره آب می‌کند.

برای روشن‌تر شدن بهتر ابعاد این کار، شهردار اصفهان بالای ماشین فینیشر حاضر می‌شود، مهندسان پروژه می‌گویند از بالا بهتر قضایا و ابعاد کار مشخص است.

در نهایت عرض خدا قوت به تک تک کارگرانی که ایثارگونه در این ساعت از شب برای بهتر زیستن شهروندان کار می‌کنند، حسن ختام این بازدید است، اما نهضت خدمت در شهر همچنان ادامه دارد…

گزارش از سیدامیرحسین ابطحی

کد خبر 687604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.