پیشرفتی جدید برای درمان بیماری التهابی روده

پژوهشگران معتقدند زیر مجموعه‌ای از سلول‌های ایمنی می‌تواند نقش کلیدی را در درمان بیماری التهابی روده ایفا کند.

به گزارش ایمنا، رابین دارت، مشاور متخصص گوارش در بنیاد گای و سنت توماس NHS اظهار کرد: «در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری التهابی روده وجود ندارد و درمان‌های موجود بر کاهش التهاب تمرکز دارند، اما علی‌رغم این پیشرفت‌ها، میزان عود همچنان بالا است؛ این عودها ناراحت‌کننده هستند و به شدت بر زندگی روزمره بیماران تأثیر می‌گذارند.

با این حال، خبر خوب این است که پیشرفت‌های اخیر در ژنتیک، ایمونولوژی و میکروبیولوژی به دانشمندان درک بسیار بهتری از این بیماری و تمرکز تحقیقات روی توسعه درمان‌های نوآورانه داده است.»

رابین دارت، متخصص گوارش در بنیاد NHS و یک تیم مشترک از محققان مؤسسه فرانسیس کریک، کینگز کالج لندن، به تازگی زیر مجموعه‌ای از سلول‌های T تخصصی به نام V-گاما -۴ (Vg4) را شناسایی کرده‌اند که این سلول‌ها نقشی کلیدی را در محافظت و ترمیم روده ایفا می‌کند.

دارت می‌گوید: «ما باید مناطق دیگر را هدف قرار دهیم و تمرکز خود را روی مواردی همچون ترمیم سد روده معطوف کنیم. بنابراین، سلول‌های تی گاما دلتا و به‌طور خاص سلول‌های Vg4، ممکن است به ما در این زمینه کمک کنند.»

محققان با بررسی نمونه‌های بافت روده سالم و بافت روده بیماران مبتلا به التهاب روده، شاهد تفاوت بارزی در سلول‌های T گاما دلتا (γδ) بین دو گروه بودند؛ در روده‌های افراد سالم، محققان یک جمعیت قوی از سلول‌های تی Vg4 پیدا کردند، اما در بافت‌های گرفته‌شده از بیماران مبتلا به التهاب روده، این زیرمجموعه سلول‌ها متفاوت بود و در بسیاری موارد به‌طور قابل‌توجهی تحلیل می‌رفت.

آدریان هایدی، پروفسور ایمونوبیولوژی در کینگز کالج لندن و سرپرست این تیم تحقیقاتی گفت: «سلول‌های T گاما دلتای روده به‌عنوان یک جاروبرقی عمل می‌کنند که آسیب‌های ناشی از عفونت‌ها و سمومی را که وارد می‌شوند پاک می‌کنند؛ اگر این سلول‌ها به درستی کار نکنند، آسیب تجمع می‌یابد و باعث التهاب و تغییرات بالقوه سرطانی می‌شود که می‌تواند به سطوح کنترل نشده ختم شود.»

به گفته محققان، اگر این سلول‌های ایمنی محافظ از بین روند، روده در برابر پیشرفت بیماری آسیب پذیر می‌شود؛ افراد مبتلا به بیماری التهابی روده ضعیف در معرض خطر بیشتری برای ابتلاء به سرطان کولورکتال هستند.

آدریان هایدی گفت: ارتباط بین التهاب روده کنترل نشده و انواع شدید سرطان روده بزرگ به طور دقیق شناخته شده نیست؛ بنابراین، سلول‌های ایمنی کلیدی که در بیماری التهابی روده وجود ندارند، ممکن است همان سلول‌های تی گاما دلتا روده باشد که توسط گروهی از محققان دیگر در میلان ایتالیا، به عنوان ابزاری برای حمله به سلول‌های سرطان روده بزرگ توصیف شده است؛ ما فکر می‌کنیم که نقص در این سلول‌ها به طور قابل تصوری می‌تواند این دو بیماری را به هم مرتبط کند.

محققان همچنین دریافتند که مبتلایان به بیماری التهابی روده که دارای یک جمعیت سلولی تی Vg4 ترمیم شده بودند، نسبت به افرادی که این سلول‌ها را نداشتند، پس از یک دوره التهاب احتمال عود کمتری داشتند.

این یافته‌ها می‌توانند منجر به درمان بالینی بهتر برای کشف روش‌های درمانی مؤثر به منظور بهبود بیماری التهابی روده شود؛ شرح کامل این تحقیق در مجله ساینس منتشر شده است.

منبع: صدا و سیما
کد خبر 687582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.