رهبران انرژی بادی چه کشورهایی هستند؟

انرژی باد عاملی کلیدی در دستیابی اتحادیه اروپا به اهداف انرژی‌های تجدیدپذیر خود تا سال ۲۰۳۰ به‌شمار می‌رود، اما تحقق آن نیازمند حرکت بیشتر کشورهای اروپایی به سمت بهره‌گیری از انرژی بادی و توسعه این صنعت است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، توسعه صنعت انرژی بادی در اروپا یک موفقیت چشمگیر به‌شمار می‌رود و با پیشرفت‌های قابل‌توجهی همراه بوده است. این صنعت از دهه ۱۹۸۰ در تولید برق اروپا اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرد و در سال ۲۰۲۲ موفق به تأمین ۱۷ درصد از کل برق مصرفی اروپا شد.

رهبران انرژی بادی در اروپا

امروزه انرژی باد مهم‌ترین فناوری برای کربن‌زدایی اروپا شمرده می‌شود و در بسیاری از کشورهای اروپایی ارزان‌ترین و بزرگترین منبع برق داخلی است که می‌تواند جایگزین سوخت‌های فسیلی وارداتی شود. بر همین مبنا اروپا در حال بهبود سیستم‌های توسعه این صنعت در سراسر اتحادیه و تمرکز بر مهارت‌ها، دسترسی به منابع مالی و زنجیره تأمین پایدار برای گسترش بهره‌برداری از انرژی باد است. در این میان رهبری انقلاب انرژی بادی در اروپا در اختیار چند کشور قرار دارد که می‌توانند درس‌های زیادی به همتایان خود در زمینه گسترش این صنعت بدهند.

دانمارک، آلمان و بریتانیا در طول تاریخ به‌سمت بهره‌گیری از مزایای انرژی بادی هدایت شده‌اند و در حال حاضر نیروگاه‌های عمده این صنعت هستند.

بر اساس داده‌ها، دانمارک در سال گذشته با بالاترین سهم انرژی بادی در مصرف انرژی (۵۵ درصد) رتبه اول را به خود اختصاص داد. ایرلند نیز با آمار ۳۴ درصدی در رتبه دوم قرار گرفت و بریتانیا و آلمان به‌ترتیب با سهم‌های ۲۸ و ۲۶ درصد جایگاه‌های سوم و چهارم را به خود اختصاص دادند.

هنگامی که بحث در زمینه توسعه‌های آتی این صنعت به میان می‌آید، می‌توان گفت که آلمان همچنان در این زمینه پیشتاز، اما دیگر همتایان در حال عقب‌نشینی هستند. با این وجود سوئد و فنلاند در زمینه باد خشکی از آلمان بهتر عمل می‌کنند و بریتانیا قوی‌ترین بازار باد دریایی است.

یکی از دلایل عملکرد خوب این کشورها در زمینه یادشده این است که قوانین پایدار و اهداف روشنی برای انرژی بادی دارند. در واقع کشورهایی هم‌چون دانمارک، آلمان و بریتانیا نشان می‌دهند که ابتدا باید یک استراتژی روشن و باثبات و اهدافی بلندپروازانه داشت، پس از آن به هماهنگی تمام سیاست‌های موردنیاز، برنامه‌ریزی فضایی، اقدام برای دریافت مجوزهای لازم، برنامه‌ریزی شبکه‌ای و دیگر موارد پرداخت.

شاید بتوان گفت به همین دلیل است کشورهای دیگری مانند لتونی با پتانسیل بالایی که برای انرژی بادی دارند، به دلیل فقدان اهدافی برای تحقق بخشیدن به آن همچنان نتوانسته‌اند این صنعت را درون مرزهای خود توسعه دهند.

بحران انرژی و ضرورت توسعه انرژی بادی در کشورهای اروپایی

ایتالیا در زمینه توسعه صنعت انرژی باد با مشکل مواجه است، زیرا روند صدور مجوز به مقامات قدرت وتو می‌دهد. وتو قدرت نامحدودی با ترجمه منع کردن است که به جز موارد تصویب‌شده می‌تواند در برابر هر تغییری مقاومت کند. این امر اغلب منجر به لغو پروژه‌ها و ایجاد محیطی نامطمئن برای توسعه‌دهندگان انرژی بادی در ایتالیا می‌شود. حال‌آن‌که در کنار سیاست، حضور صنعتی قوی می‌تواند به توسعه انرژی بادی کمک کند.

کشورهایی هم‌چون آلمان، دانمارک و اسپانیا دارای صنعت تولید قوی هستند و شرکت‌هایی متخصص در تولید توربین‌های بادی و سایر فناوری‌های مرتبط دارند. هلند و بلژیک نیز دارای صنعت عملیات دریایی قوی هستند که منجر به توسعه فناوری‌های جدید برای انرژی بادی دریایی شده است. این کشورها قوانین پایدار و اهداف روشنی برای انرژی بادی دارند که این امر به توسعه صنعت بادی درون مرزهای آنها کمک کرده است.

نوآوری در فن‌آوری باد شناور یعنی توربین‌هایی که در بستر دریا ثابت نمی‌شوند نیز راه را برای نیروی باد بیشتر در کشورهایی مانند پرتغال، اسپانیا و یونان هموار کرده است. در عین حال کشورهایی مانند بلغارستان، رومانی، جمهوری چک و لتونی نیز باید در طرح توسعه قرار گیرند و در این زمینه بیشتر به رسمیت شناخته شوند، اما جلب توجه، جذب سرمایه‌گذاران و دسترسی به منابع مالی بسیار سخت است و هرچند استفاده از پتانسیل انرژی بادی در کشورهایی هم‌چون آلمان به‌رغم تنگناهای بسیار زیاد رایج است، شرایط برای همه یکسان نیست و همه کشورهای اروپایی نمی‌توانند به توسعه این صنعت بپردازند.

آنچه محرز است این‌که چنانچه اتحادیه اروپا بخواهد به هدف انرژی‌های تجدیدپذیر خود تا سال ۲۰۳۰ دست یابد، بسیار مهم است که همه کشورهای عضو آن قدم به این مسیر بگذارند، زیرا این بلوک باید سالانه حداقل ۵۰ درصد بیشتر از پیش‌بینی‌ها به ظرفیت بادی خود اضافه کند و این تنها در صورتی امکان‌پذیر است که کشورهایی مانند استونی، لتونی، لیتوانی، رومانی و بلغارستان که هنوز از پتانسیل کامل خود استفاده نکرده‌اند، نقش خود را گسترش دهند و مقادیر زیادی توربین بادی دریایی مستقر کنند.

کد خبر 687577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.