یادگار علما در کتابخانه آستان قدس رضوی

کتابخانه آستان قدس رضوی که به خاطر نسخ خطی‌اش در دنیا بنام است، یکی از اماکن قدیمی آستان علی‌بن موسی‌الرضا (ع) است که حضور و بهره‌بردن از آن برای هر فرد علاقه‌مندی به حوزه تاریخ و مذهب مغتنم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برخی قدمت این کتابخانه را برابر با قدمت خود این صحن و سرا می‌دانند، به این خاطر که پس از شهادت امام هشتم (ع) مهاجرت علما به جوار مرقد ایشان آغاز شد و در کنار اماکن و ابنیه‌ای که برای رفاه و اقامت زائران در جوار مدفن امام بنا شد، مجموعه‌های کتاب نیز شکل گرفت.

نخستین شواهد وجود کتابخانه‌ای مستقل در آستان قدس رضوی به اوایل قرن دهم قمری بازمی‌گردد و نخستین بنای جامع و مستقل کتابخانه در سال ۱۳۳۰ شمسی در ضلع شمال غربی رواق امام خمینی (ره) کنونی ساخته شد.

پس از انقلاب اسلامی ساخت بنای بزرگ کنونی نیز از سال ۱۳۶۰ ش آغاز شد و از نیمه دوم سال ۱۳۷۳ شمسی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در خصوص کارکنان و کتابداران این کتابخانه می‌توان به اسناد موجود در آن اشاره کرد که به حضور کتابدار کتابخانه در دوران صفوی اشاره می‌کند، خاندان دانشمند دوست‌محمد استرآبادی از جمله افرادی بودند که سالیان سال کتاب‌داری کتابخانه آستان را بر عهده داشتند.

تا پیش از دوره قاجار کتابدارها رئیس کتابخانه نیز بودند و پس از آن با ایجاد عنوان رئیس کتابخانه، مشاغلی مانند ناظم، معاون، امین، مشرف، ضابط، مدرس، فراش، دربان، خادم، مذهب، محرر و طغرانویس در کتابخانه به وجود آمد که نشان از توسعه کتابخانه در دوره قاجار دارد.

در حال حاضر با وجود منابع غنی و ارزشمند این کتابخانه که از نظر تنوع منابع اطلاعاتی در منطقه بی‌نظیر است و علاوه بر کتاب‌ها، نشریات، اسناد، عکس‌ها، نشریات دولتی، نقشه‌ها، اشیای موزه‌ای و… را در بر می‌گیرد، نیازمند آن است کتابدارانی با سطح اطلاعاتی به‌روز از منابع در این مجموعه فعالیت کنند.

برخی آمارها حاکی از این است که بیش از یک میلیون کتاب، سند تاریخی و نسخه خطی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که برای هر فرد علاقه‌مندی به حوزه تاریخ و مطالعه جذاب خواهد بود.

این گستردگی منابع سبب شده تا بسیاری از دانشجویان، اساتید دانشگاه، تاریخ‌نگاران و پژوهشگران، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی را برای به نتیجه رساندن تحقیقات خود انتخاب کنند.

گذر زمان و توسعه حوزه رسانه و مطالعه مجازی سبب شده تا سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی هم در سال‌های اخیر در این مسیر قرار بگیرد و کتابخانه دیجیتال این مجموعه را راه‌اندازی کند.

کد خبر 687549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.