انتقاد آملی لاریجانی از اظهارات برخی نمایندگان مجلس

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هیئت عالی نظارت، فقط مغایرت مصوبات مجلس با سیاست‌های کلی را به شورای نگهبان منعکس می‌کند.

به گزارش ایمنا، مجمع تشخیص مصلحت نظام، به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی و با حضور رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه، دبیر و اعضای مجمع، تشکیل جلسه داد.

آیت‌الله آملی لاریجانی در ابتدای این جلسه، با تسلیت سالروز ارتحال نبی مکرم اسلام (ص) و شهادت سبط گرامی پیامبر (ص) حضرت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت حضرت ثامن الائمه، علی ابن موسی الرضا (ع) اظهار کرد: امید است خداوند قلوب همگان را به انوار محبت و معرفت پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) منور فرماید.

وی با اشاره به انتقاد برخی نمایندگان مجلس به مجمع تشخیص و هیئت عالی نظارت، افزود: اینکه کار هیئت عالی نظارت، ممکن است دارای نقص باشد، طبیعی است، در کار هر نهاد دیگری هم نقص وجود دارد؛ حتی اینکه یک نماینده بگوید من نظرات مجمع یا هیئت عالی نظارت را قبول ندارم، اشکالی ندارد، اما گاهی مطالب خلافی گفته می‌شود که قابل هضم نیست و از نمایندگان مجلس انتظار نیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: برخی به گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویی از مسیر کار هیئت عالی نظارت خبر ندارند و می‌گویند مجمع تشخیص و هیئت عالی نظارت، قوانین را شخم می‌زنند و قانون‌نویسی می‌کنند، در حالی که هیئت نظارت بر حسب وظیفه‌ای که مقام معظم رهبری بر اساس بند دو اصل ۱۱۰ قانون اساسی به آن، احاله کرده‌اند، صرفاً مغایرت مصوبات مجلس را با سیاست‌های کلی یا انطباق نداشتن آن‌ها را بررسی و به شورای نگهبان اعلام و شورای نگهبان هم بر همان اساس، مغایرت را به مجلس اعلام می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این کار نه شخم زدن قانون است و نه دخالت در تقنین به موضوع «شفافیت» پرداخت و گفت: در مساله طرح شفافیت، مجمع و هیئت نظارت را متهم کرده‌اند که قانون را معطل گذاشته است و بزرگواری گفته است که «قانون شفافیت ۹ ماه در مجمع مانده است»، این در حالی است که مصوبه اصراری مجلس با نامه رئیس مجلس در تاریخ ۱/۱۵/ ۱۴۰۲ به مجمع ارسال شده است و به دنبال آن نامه، مجمع بلافاصله مصوبه را در دستور قرار داده و چهار جلسه برگزار کرده است.

آملی لاریجانی ادامه داد: چگونه می‌گویند مجمع معطل کرده است؟ موضوع اختلاف و اصرار مجلس هم در طرح شفافیت، بحثِ شفافیتِ خودِ مجمع بود که مفصل توضیح داده شد که مجمع به هیچ‌وجه با شفافیت مخالف نیست، اگر مخالفتی است با این نحو کار مجلس است که بر خلاف نص قانون اساسی برای مجمع تشخیص مصلحت تصمیم‌گیری کرده است، در حالی که طبق قانون اساسی مجلس حق ندارد راجع به کیفیت اداره مجمع قانون بنویسد.

وی افزود: مجمع در حال رسیدگی به این موضوع بود که از دفتر مقام معظم رهبری اطلاع دادند که ایشان نظری راجع به قوای دیگر دارند. رئیس جمهور، گلایه و شکایت کرده بود مبنی بر اینکه این مصوبه برای کار دولت مشکل ایجاد می‌کند و این موضوعی بود که در هیأت عالی نظارت هم بحث شده بود و در دور اول، این اشکال را به مجلس منعکس کرده بودیم اما برای بار دوم به خاطر همزمانی آن با بحث بودجه ۱۴۰۲ نتوانستیم رسیدگی کنیم و لذا مورد رد هیأت عالی نظارت قرار نگرفت.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: به‌دنبال درخواست رئیس جمهور، مقام معظم رهبری اجازه رسیدگی مجدد دادند و در هیأت عالی نظارت هم طبق این مجوز، بحث و مشخص شد برخی از اشکالاتی که قبلاً گرفته شده رفع شده و برخی نیز باقی مانده است. این موارد به شورای نگهبان منعکس شد.

وی با رد نظر کسانی که می‌گویند هیأت عالی نظارت و مجمع تشخیص مصلحت تقنین می‌کنند، بیان کرد: در اینجا تقنین صورت نمی‌گیرد لکن بر اساس آئین نامه داخلی، به مجمع تشخیص اجازه اصلاح مصوبات مجلس فی الجمله داده شده است. این از قبل هم بوده و حالا قدری صریح‌تر شده است. هیأت عالی نظارت چنین اجازه‌ای ندارد اما به مجمع چنین اجازه‌ای داده شده است و در جایی که لازم باشد انجام می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اینکه برخی فضاسازی کنند و بر خلاف واقع مدعی شوند مصوبات در مجمع یا هیأت عالی نظارت ۹ ماه معطل مانده است، اشتباه است. و این در حالی است که نمایندگان از آنچه که در مسیر بحث شفافیت پیش آمده است، مطلع هستند. این تدبیری بود که از ناحیه مقام معظم رهبری واقع شد و ما موظف به پیگیری هستیم.

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: با توجه به اینکه مجمع بر طبق مسیر صحیح و ضوابط خودش عمل کرده است، گلایه مجلس واقعاً وجهی ندارد و در موارد دیگر هم همین طور است.

وی افزود: انتظار این است که نمایندگان مجلس که در مقام تقنین قرار دارند، خودشان قانون را رعایت کنند. نباید علیه نهادهای رسمی نظام، مطالب خلاف واقع مطرح شود. نقد بکنند و نظرشان را بگویند اما بر خلاف واقع فضاسازی نکنند که قابل پذیرش نیست.

در ادامه سخنان رئیس مجمع، سید مصطفی میرسلیم به اطلاعات ناقص و اظهارات برخی نمایندگان علیه مجمع اشاره و پیشنهاد کرد فردی از طرف مجمع در مجلس، حضور پیدا کند و مطالب را پاسخ بدهد.

حسین صفارهرندی نیز با تاکید بر لزوم آسیب‌شناسی اطلاع رسانی مجمع گفت: باید بین مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیأت عالی نظارت فاصله گذاشته شود و هیأت عالی نظارت هم در بررسی‌های خود بر موارد و مغایرت‌های بیّن و متقن تاکید کند.

سید محمد صدر هم پیشنهاد کرد که سخنگوی مجمع در گفتگو با رسانه‌ها، مسائل و فرایندها را تبیین کنند.

محمدجواد ایروانی نیز گفت: هیأت عالی نظارت باید سخنگویی داشته باشد تا ایرادات و مغایرت‌های مصوبات مجلس را تشریح کند.

منبع: ایرنا
کد خبر 687478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.