فاکتور حق کمیسیون را از بنگاه بگیرید

معاون نظارت و بازرسی سازمان تعزیرات حکومتی به بیان توضیحاتی درباره نحوه برخورد مردم با بنگاه‌های مسکن پرداخت و به مردم توصیه کرد کد رهگیری و فاکتور حق کمیسیون را دریافت کنند.

به گزارش ایمنا، احمد جعفری‌نسب در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: ما در بحث نظارت بر مشاوران املاک و مسکن طرحی را ایجاد کردیم که تا پیش از این وجود نداشت و این حوزه رها شده بود.

وی افزود: نگرانی‌های زیاد و مشکلاتی برای قشر ضعیف جامعه با توجه به وضعیت مسکن به وجود آمده بود که به همین دلیل بازرسانی برای نظارت بر مشاوران املاک ایجاد شدند.

معاون نظارت و بازرسی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: مشاهده کردیم تعدادی از مشاوران املاک به قوانین تمکین نمی‌کنند و تعداد مشاوران املاک بدون پروانه خیلی زیاد است و تعداد زیاد دیگری هم هستند که پروانه خود را تمدید نکرده‌اند؛ این دو دسته به اماکن و تعزیرات معرفی شدند.

وی ادامه داد: از پنج هزار و ۸۰۰ بازرسی از مشاوران املاک ۳۰ درصد آن‌ها پروانه فعالیت نداشته‌اند؛ اقدامات خلاف قانون بنگاه‌ها شامل استفاده نکردن از کد رهگیری، نقض قوانین و مقررات صنفی است، نرخ تعرفه مازاد و گران فروشی و بر خلاف نرخ نامه عمل کردن است.

جعفری‌نسب در ادامه اظهار کرد: مردم بعد از معامله کد رهگیری بگیرند و بعد از دریافت آن فاکتور رسید حق کمیسیون را از مشاوران املاک دریافت کنند؛ وقتی کد رهگیری دریافت نشود به این وسیله مشاور املاک از پرداخت مالیات هم فرار می‌کند.

وی گفت: در سراسر کشور به‌ویژه در پردیس تهران با دلالان و مشاوران املاکی رو به رو شدیم که بین خودشان معامله سوری انجام می‌دادند و این معامله سوری باعث افزایش قیمت مسکن شده بود و باعث ضربه به مصرف‌کننده شد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان تعزیرات حکومتی تصریح کرد: نظارت بر کد رهگیری و نرخ‌نامه‌ها و صدور فاکتور را برای جلوگیری از این اقدامات انجام دادیم و نزدیک به دوهزار پرونده در این خصوص تشکیل شد و ۴۰۰ میلیارد ریال آن‌ها را جریمه کردیم.

وی ادامه داد: بعد از برخورد با مشاوران املاک با فضای مجازی هم برخورد شد و اگر قیمت‌گذاری خلاف واقع در فضای مجازی انجام شود، تذکر و برخورد با این پلتفرم‌ها انجام می‌شود.

اخطار جدی به دو پلتفرم اعلام قیمت مسکن

سردار علی نوروزی رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا نیز در ادامه اظهار کرد: برابر قانون نظام صنفی اتحادیه موظف است واحدهای صنفی دایر شده غیرمجاز را شناسایی کنند تا پلیس با آن‌ها برخورد کند.

وی افزود: هزار و ۱۸۰ نامه برای اعمال قانون برای بنگاه‌ها به پلیس اماکن ارسال شد و از هزار و ۱۸۰ مورد حدود ۸۰۴ واحد صنفی اعمال قانون شده و ۴۷۵ واحد صنفی دیگر یا مجوز گرفته‌اند یا نامه جلوگیری از پلمب آورده‌اند؛ در تهران حدود ۱۱ هزار مشاور املاک دارای مجوز داریم.

رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا تصریح کرد: در رابطه با کسب‌وکارهایی که در تعیین قیمت مسکن فعالیت می‌کنند دو پلتفرم را شناسایی کردیم که بیشترین دخالت را در بالا بردن قیمت مسکن داشتند و با همکاری وزارت صمت و اتحادیه کسب و کارهای مجازی آن‌ها را شناسایی کردیم و برای آخرین بار اخطار جدی به این دو پلتفرم داده شد.

وی افزود: مشاوران املاک بالاترین درخواست برای گرفتن مجوز را دارند که مسئله‌ای مورد بررسی است؛ این پلتفرم‌ها باید تا ابتدای مهر به درگاهی که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده متصل شوند و در غیر این صورت اعمال قانون می‌شوند؛ باید ضوابطی تعیین شود تا افراد متخصص وارد این حوزه شوند.

کد خبر 687428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.