پلمب ۴ هزار مشاور املاک متخلف / بنگاه‌های مسکن قیمت‌سازی می‌کنند

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن گفت: ۱۶۴ هزار بنگاه فعال در سطح کشور داریم که گشت‌های نظارتی ما در سراسر کشور شکل گرفته و از ابتدای سال ۶۰ هزار بازرسی از بنگاه‌های در کل کشور انجام شده و چهار هزار بنگاه فاقد مجوز پلمب شده‌اند.

به گزارش ایمنا، ابوالفضل نوروزی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: بعضی از مشاورین املاک اقدامات خلاف قوانین و مقررات انجام می‌دهند و بدون جوار فعالیت می‌کنند، در این شش‌ماه با بنگاه‌های بدون مجوز برخورد شد و گاهی مشاهده شده که مشاورین املاک بیشتر از حد مشخص شده حق کمیسیون دریافت می‌کنند.

وی افزود: گشت مشترک بین وزارت راه و شهرسازی، اتاق اصناف، تعزیرات شکل گرفت؛ ۱۶۴ هزار بنگاه فعال در سطح کشور داریم و گشت‌های نظارتی ما در سراسر کشور شکل گرفته است، از ابتدای سال ۶۰ هزار بازرسی از بنگاه‌های در کل کشور انجام شده و چهارهزار بنگاه فاقد مجوز پلمب شده‌اند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن ادامه داد: البته تمام بنگاه‌ها بازرسی نشده‌اند، در بعضی از شهرها میزان بنگاه‌ها از سرانه مصرف مردم به شدت بالاتر است و متأسفانه قیمت سازی مسکن در این بستر انجام می‌شود و بر افزایش قیمت مسکن و تورم مؤثر است.

وی ادامه داد: ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش قیمت مسکن یکی از نتایج گشت‌های مشترک از بنگاه‌های املاک بوده است.

معاملات سوری بنگاه‌ها خیلی در افزایش قیمت مسکن مؤثر نبوده است

کیانوش گودرزی رئیس اتحادیه مشاورین املاک استان تهران نیز در ادامه اظهار کرد: از ابتدای فروردین ماه تاکنون ۱۴۰ تا ۱۵۰ بازرسی از مشاورین املاک تهران داشتیم و دو بار از تمام مشاورین املاک تهران بازرسی و گشت ویژه داشتیم که با کمک تعزیرات این گشت‌ها را ادامه داده‌ایم.

وی افزود: در این شش‌ماه هزار و ۴۲۰ مورد مشاور املاک بدون مجوز را به اتاق اصناف و اماکن معرفی کرده‌ایم، ۱۱ هزار واحد صنفی مشاوره املاک دارای پروانه کسب داریم؛ حدود دو درصد دیگر به هزار و ۴۲۰ مورد مشاوره املاک بدون مجوز نیز باید اضافه کنیم، زیرا ممکن است مورد بازرسی قرار نگرفته باشند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک استان تهران خاطرنشان کرد: ما در حال اجرای طرح ساماندهی و قانون‌مداری برای مشاورین املاک هستیم؛ اینکه گفته شده ۱۱ تا ۱۲ هزار بنگاه بدون پروانه داریم درست نیست و ما در دو بار گشت‌زنی به این مسئله نرسیده‌ایم.

وی گفت: ما باید کاری کنیم که به صورت الکترونیکی جلوی واحدهای بدون پروانه گرفته شود و آنقدر گشت و بازرسی نداشته باشیم؛ کد رهگیری جز وظایف مشاورین املاک است و باید این اقدام را انجام دهند.

گودرزی در ادامه وجود تبانی بین مشاورین املاک برای انجام معامله سوری و افزایش کاذب قیمت مسکن را تأیید کرد و گفت: این مسئله در هر صنفی ممکن است وجود داشته باشد، اما این مسائل خیلی در افزایش قیمت مسکن تأثیرگذار نبوده است؛ در پردیس شاهد نابسامانی زیادی بودیم که ساماندهی شد، به عنوان مثال خانه سه میلیاردی در پردیس بعد از این اقدامات ۷۰۰ تا ۱ میلیارد کاهش یافت؛ در تهران هم شاهد افت ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت مسکن هستیم.

وی گفت: مشاورین املاک از سالیان گذشته یک درصد حق کمیسیون می‌گرفتند و باعث گرانی مسکن نیز نمی‌شدند، اما وقتی پلتفرم‌های فضای مجازی راه‌اندازی شد، افراد ملک خود را با هر قیمتی که می‌خواهند عرضه می‌کنند و باعث مشکلات گرانی مسکن شده، کار مشاورین املاک را هم سخت کرده‌ اند و مشاور املاک هم مقصر شناخته می‌شود.

کد خبر 687425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.