ندای یا حسین(ع) در تکیه گلبندان طنین‌انداز شد

هیجدهمین آئین «به احترام مردم اصفهان» همزمان با ایام بیست‌وهشتم ماه صفر سوگواری شهادت امام حسن مجتبی(ع)، رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام رضا(ع) با بهره‌برداری از تکیه تاریخی گلبندان، اثری به یادگار مانده از دوران صفویه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دقایق نخست آئین بهره برداری تکیه گلبندان که پس از غروب آفتاب، با حضور شهروندان محله، روحانیت، مداحان و مدیران شهری و استانی، اعضای شورای اسلامی برگزار شد، استاد کریمی، آئین سقاخوانی و روایت آب را با قرائت اشعاری در رثای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و اهل‌البیت و یارانش اجرا کرد.

نوای یا حسین (ع) حاضران پس از ۳۰ ساله، همزمان با آئین افتتاح تکیه گلبندان، عظمت دو چندان به جلسه بخشید.

شال عزای رسول الله (ص)، امام حسن و امام رضا علیه السلام بر دوش و قامت شهردار، اعضای شورا و دیگر مدیران به نشانه تعزیت گذاشته شد.

تکیه گلبندان که از تکایای قدیمی و تاریخی شهر اصفهان است، در دل بازارچه حسن آباد قرار دارد و نزدیکی آن به میدان امام خمینی (ره) نشان دهنده موقعیت استراتژیک آن در گذشته اصفهان دارد.

تکیه‌ای که سال‌ها رها شده بود و از کارکرد اصلی خود دور مانده بود به همت سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و حمایت‌های شهرداری منطقه سه احیا و تقدیم به مردم شد.

از نکات به یادماندنی حضور پرشور پیرغلامان و مرشدان و مداحانی بود که از احیا و بهره‌برداری و وضعیت فعلی تکیه ابراز خرسندی می‌کردند، بارها و بارها از مرشدان به نام اصفهان از گذشته تا به امروز به ویژه نام‌هایی که رخ در نقاب خاک دارند از جمله مرحوم مرشد رحیم جامی و مرشد حبیب‌الله ایزدخواستی یاد کردند.

محمد بطلانی، یکی از اعضای هیئت امنای تکیه گلبندان با تاکید بر اینکه این تکیه و بنای تاریخی و قدیمی به نام سیدالشهدا (ع) احداث شده است، با قرائت چند بیت شعر از سعدی به اهل بیت ابراز ارادت کرد.

وی گفت: از سوی اهالی محله از شهردار اصفهان برای احیای تکیه گلبندان تشکر می‌کنم، تا روزی که در این تکیه ندای یا حسین بلند شود و بر امام حسین و اهل بیت اشک ریخته شود، شما نیز در ثواب آن شریک هستید.

استاد هاشمی از ارادتمندان اهل بیت (ع)، آئین منقبت خوانی را برای حاضران در تکیه که یکی از نشانه‌های هویت ایرانی اسلامی است، اجرا کردند.

خادمان رضوی نیز با در دست داشتن پرچم حرم علی بن موسی الرضا (ع) و حضور در تکیه گلبندان، فضا را به نام امام هشتم معطر کردند، لحظاتی با مداحی دل‌ها را روانه آستان مقدس رضوی کردند

شاعران آئینی و مدام اهل بیت نیز دقایق پایانی به اجرای برنامه پرداختند.

کد خبر 687395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.