لزوم توجه به کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی

معاون وزیر نفت گفت: در پالایشگاه اصفهان اولین مسئله‌ای که باید مورد تدبیر مدیران واقع شود بحث اصلاح کیفیت نفت کوره است و در فرآورده‌های نفتی علاوه بر در نظر گرفتن بحث کمی باید به کیفی‌سازی هم توجه شود تا بتوانیم فرآورده‌های سبک را تولید کنیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی و بین‌الملل هلدینگ پتروپالایش اصفهان، جلیل سالاری پس از بازدید از پروژه‌های این هلدینگ، با اشاره به راه‌اندازی بخش‌های مختلف در هلدینگ پترو پالایش که زنجیره انتقال و توزیع را تکمیل کرده است، اظهار کرد: خوشبختانه اقدامات خوبی در راستای حل مشکل کمبود آب پالایشگاه رخ داده است که مهم‌ترین آن تصفیه آب و ذخیره‌سازی آب است.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات اساسی که امروز کشور با آن درگیر است بحث نفت کوره است، افزود: میدانی که نفت خام آن را از طریق خط لوله مارون تحویل می‌دهیم دائمی نیست و قابل تغییر است، بنابراین باید پیش بینی کنیم که نفت خام ما سنگین خواهد شد و با سنگینی نفت خام کیفیت و درصد استحصال آن سخت‌تر خواهد شد.

معاون وزیر نفت گفت: افزایش میزان نفت کوره یکی از چالش‌هایی است که با اضافه شدن گوگرد نفت خام با آن روبرو می‌شویم.

وی تاکید کرد: در پالایشگاه اصفهان اولین مسئله‌ای که باید مورد تدبیر مدیران واقع شود بحث اصلاح کیفیت نفت کوره است و در فرآورده‌های نفتی علاوه بر در نظر گرفتن بحث کمی باید به کیفی‌سازی هم توجه شود تا بتوانیم فرآورده‌های سبک را تولید کنیم.

سالاری گفت: امروز در افق پتروپالایش اصفهان طرح‌های خوبی از جمله واحد RHU مد نظر قرار گرفته است؛ باید در همه پالایشگاه‌های کشور این واحد به عنوان اولویت مد نظر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در تبصره یک قانون بودجه امسال نیز به این مسئله توجه ویژه شده است که ۴۰ درصد سود از سهم ناخالص شرکت‌ها برای انجام پروژه‌ها در پالایشگاه‌های کشور اختصاص یافته است، امیدواریم با این عمل چالش‌هایی که در بخش بیرونی داریم مرتفع شود.

معاون وزیر نفت اضافه کرد: معتقدیم پروژه‌های در دست اجرای پتروپالایش اصفهان نیز ضروری است و باید به بهره برداری برسد، اما اصل قضیه و آنچه در قانون هم به آن اشاره شده و در تبصره ۱۴ قانون نیز وجود دارد؛ تاکید بر صادرات نفت کوره است که باید برای این چالش تدبیر شود.

وی تاکید کرد: باید در سال جاری اولویت اساسی همه پالایشگاه‌های کشور متمرکز بر اصلاح شاخص کیفی نفت کوره باشد.

معاون وزیر نفت گفت: اقدامات صورت گرفته در پتروپالایش اصفهان در بازه زمانی چهار ماهه بسیار قابل تحسین است؛ زیرا وقتی یک مجموعه تولیدی در همه حوزه‌ها بتواند گام بردارد واقعاً کار بزرگی انجام داده است.

سالاری افزود: مجموعه اقدامات هلدینگ پتروپالایش اصفهان که در یک محیط زنده در حال انجام است از اصلاح خطوط گرفته تا حمل و نقل و احداث دیگر واحدها؛ همه اینها کارهای بزرگی است که در راستای حوزه امنیت تولید انجام می‌شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با وجود شرکت‌های دانش بنیان الگوهای جدید و نوینی که در مجموعه صنعت نفت در بخش پایین‌دستی در حال نهادینه شدن است برای کل کشور الگو شود و از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در کلیه بخش‌های صنعت نفت استفاده شود.

تا سال آینده پتروشیمی اصفهان را به یک واحد سودده تبدیل می‌کنیم

محسن قدیری در ادامه این نشست گفت: با حمایت‌های خوب مدیر عامل پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران توانسته‌ایم گام‌های مهمی در پالایشگاه اصفهان برداریم.

وی افزود: آنچه که امروز در پتروپالایش اصفهان به بار نشسته ثمره تلاش‌ها و حمایت‌های هیأت مدیره پتروپالایش اصفهان بوده است. خوشبختانه کارهای مهمی در دست اجرا داریم که از این محل مشکلات پتروشیمی اصفهان را نیز رفع خواهیم کرد.

مدیر عامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان ادامه داد: با برنامه‌ریزی انجام‌شده تا سال آینده پتروشیمی اصفهان را به یک شرکت سودده تبدیل کنیم.

وی افزود: کار بزرگی نیز در زنجیره ارزش صنعت نفت اتفاق افتاده است که هدف‌گذاری ما تولید بنزین یورو ۵ و افزایش تولید آن است.

کد خبر 687353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.