ادبیات عاشورایی نگینی درخشان در حلقه ادبیات مکتبی است

امام جمعه تبریز با ببان اینکه ادبیات عاشورایی نگینی درخشان در حلقه ادبیات مکتبی است، گفت: ورود حماسه عاشورا به حیطه شعر و ادب یکی از عوامل ماندگاری این نهضت عظیم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشمم امروز_ چهارشنبه بیست و دوم شهریورماه- در هفتمین کنگره بین‌المللی ادبیات عاشورایی در دانشگاه تبریز، اظهار کرد: ادبیات عاشورایی همچون عاشورا باید زنده باشد و روز به روز این ادبیات بالنده‌تر و پربارتر شود؛ البته گاهی آثار سخیفی هم در این حوزه داریم که افراد ممکن است تکرار مکررات بیافرینند یا در نوع مضمون پردازی به خطا بروند.

وی افزود: ادبیات عاشورایی غنی‌ترین ذخیره فکری و احساسی شیعه است که هم حماسه عاشورا در زبان شعری شاعران تأثیر می‌گذارد و هم ادبیات رسایی و سوگ، سروده‌های مذهبی را غنا می‌بخشد.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه ادبیات عاشورایی نگینی درخشان در حلقه ادبیات مکتبی است، افزود: ورود حماسه عاشورا به حیطه شعر و ادب یکی از عوامل ماندگاری این نهضت عظیم است.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم تصریح کرد: قالب تأثیرگذار و نافذ شعر و مرثیه میان دل‌ها و عاطفه‌ها از یک سو و شخصیت‌های بی‌بدیل کربلا از سوی دیگر پیوندی ناگسستنی بوده و احساسات شیفتگان را به آن ماجرای خونین و واقعه حماسی برانگیخته است.

وی تأکید کرد: پرداختن به عاشورا با زبان شعر هم توصیه و هم مورد ستایش، تقدیر و تشویق امامان شیعه بوده است.

امام جمعه تبریز با اشاره به فضیلت‌های واقعه کربلا و عاشورا و احیای آن با زبان شعر، گفت: انگیزه بسیاری از شاعران شیعه و علاقه‌مندان به اهل بیت (ع) برای سرودن مرثیه عاشورا بیشتر شده است.

آل‌هاشم افزود: این ستایش عظیم، پشتوانه پدید آمدن بخش مهمی از فرهنگ شعر شیعه در زمینه ادبیات عاشورایی بوده است.

وی با بیان اینکه برخی در سروده‌های عاشورایی خود به بیان واقعه و برخی دیگر به تبیین واقعه پرداختند که هر دو در جای خود لازم و اثرگذار است، تأکید کرد: ادبیات عاشورایی قسمت اعظم ادبیات کلاسیک نظم و نثر آذری و ترکی را به خود اختصاص داده است.

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه جایگاه ادبیات عاشورایی پس از انقلاب اسلامی ایران بسیار شایسته‌تر از گذشته است، گفت: دلیل اصلی آن می‌تواند مذهبی بودن ماهیت انقلاب اسلامی و رهبران ادیب و فرزانه باشد.

وی اظهار کرد: بها و ارزشی که نظام جمهوری اسلامی ایران برای این گونه ادبیات در نظر گرفته، باعث پیشرفت شعرای عاشورایی شده است.

کد خبر 687344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.