تقلید لیسبون از بارسلونا در طراحی محله‌های خودکفا

لیسبون پرتغال در حال آزمایش رویکرد محله‌های خودکفا موسوم به سوپربلوک‌های بارسلونا در شهر است تا آینده فضاهای تردد شهری را مورد بررسی قرار دهد. بارسلونا این مدل را به‌عنوان راهکاری استراتژیک برای برنامه‌ریزی توسعه شهری و حمل‌ونقل پاک به مرحله اجرا گذاشت

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، لیسبون پرتغال با الگوبرداری از مدل سوپربلوک بارسلونا به آزمایش این تحولات شهری در مرزهای خود پرداخت تا قابلیت تکرار تجربه موفقیت‌آمیز این پایتخت کاتالونیایی را در محله‌های خود مورد بررسی قرار دهد.

بارسلونا این مدل را به‌عنوان راهکاری استراتژیک برای برنامه‌ریزی توسعه شهری و حمل‌ونقل پاک به مرحله اجرا گذاشت تا ضمن اصلاح فضاهای عمومی و گسترش فضاهای سبز شهری در کنار کاهش حمل‌ونقل موتوری، تأمین امنیت عابران پیاده و بازگرداندن مالکیت خیابان‌ها به انسان‌، شیوه‌های زندگی فعال و حمل‌ونقل پایدار را درون مرزهای خود گسترش دهد و به کاهش تأثیر تغییرات آب‌وهوایی، آلودگی‌های هوا و صوتی و حجم ترافیک کمک کند.

تقلید لیسبون از بارسلونا در طراحی محله‌های خودکفا

لیسبون پس از موفقیت بارسلونا در ارائه این رویکرد ابتکاری به اجرای آن در محله مرکزی خود برای مدت یک هفته با این هدف پرداخت که دریابد ایده انقلابی شهری بارسلونا تا چه میزان برای سایر شهرهای بزرگ قابل تکرار است.

سوپربلوک مستلزم گروه‌بندی چندین بلوک خیابانی در واحدهای بزرگ‌تر، با محدود کردن تردد خودروها و سوق دادن حمل‌ونقل موتوری به اطراف مناطق است. لیسبون نیز هشت بخش از یکی از خیابان‌های خود را به سوپربلوک تبدیل کرده است که در اطراف یک باغ شهری کوچک به‌عنوان نقطه کانونی قرار دارند. به این ترتیب این فضا دیگر تردد ماشینی ندارد و به فضایی متشکل از یک باغ و هشت بلوک مجاور قابل دسترسی برای ساکنان محلی تبدیل شده است.

ایده معرفی سوپربلوک‌ها در لیسبون ابتدا در جلسه شورای شهروندی در ماه می سال گذشته مورد بحث قرار گرفت و انتخاب بهترین مکان برای اجرای آن کمی زمان برد. مقامات منطقه با علم بر این‌که این آزمایش می‌تواند با نارضایتی برخی از ساکنان همراه باشد آن را به مرحله اجرا گذاشتند. با این حال آن‌ها به طور کلی روی درک و مشارکت همه ساکنان حساب کرده‌اند.

مقامات شهری لیسبون خاطرنشان کردند که پس از گذشت یک هفته آزمایشی، خیابان‌های این منطقه بار دیگر در اختیار ماشین‌ها قرار خواهد گرفت و برای ارزیابی نتایج یک نظرسنجی رضایتمندی در بین ساکنان و کسبه محلی انجام خواهد شد.

تقلید لیسبون از بارسلونا در طراحی محله‌های خودکفا

کد خبر 687318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.