واکنش‌ها به حکم کمیته انضباطی علیه تیم سپاهان

اعلام رای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال مبنی بر کسر چهار امتیاز از تیم سپاهان و جریمه چهل میلیاردی این تیم، با واکنش‌های زیادی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شب گذشته جلسه رسیدگی به شکایت باشگاه پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی تبریز علیه باشگاه سپاهان در کمیته انضباطی برگزار شد. ساعاتی پس از این جلسه رأی غیرقطعی کمیته انضباطی درباره پرونده تیم سپاهان صادر شد و طلایی‌پوشان به پرداخت جریمه ۴۰ میلیارد تومانی و کسر ۴ امتیاز محکوم شدند.

پس از این حکم باشگاه سپاهان، عوامل این تیم، فوتبال‌دوستان اصفهانی، هواداران سپاهان و مسئولان شهر اصفهان واکنش متفاوی به حکم صادر شده داشته‌اند که در ادامه آن‌ها را مرور می‌کنیم:

رأی تحت تأثیر مافیای مدیریتی و رسانه‌ای صادر شد!

*در ابتدا باشگاه سپاهان ضمن محکوم کردن این حکم و با انتشار بیانیه شدید الحنی نوشت:

این باشگاه ضمن تقبیح نمودن عمل کمیته انضباطی در طرح فی‌البداهه سه عنوان تخلف انتسابی در جلسه رسیدگی و عدم فراهم نمودن فرصت پاسخگویی و دفاع به باشگاه سپاهان در این زمینه، اعتراض خود را به رأی صادره اعلام می‌دارد.

بدون شک اینکه برخی نتایج فوتبال ایران در خارج از زمین رقم بخورد، بسیار غیرقابل پذیرش است؛ با این حال، باشگاه فولاد مبارکه سپاهان ضمن دعوت هواداران محترم به حفظ آرامش و ادامه حمایت همیشگی خود از باشگاه سپاهان، انتظار دارد همچون گذشته در حمایت از باشگاه فولاد مبارکه سپاهان ثابت‌قدم باشند.

از بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم فولاد مبارکه سپاهان نیز انتظار می‌رود با درک شرایط و با گام‌هایی استوارتر از گذشته، برای تعالی پرچم سپاهان و ایران در عرصه‌های ملی و بین‌المللی گام بردارند و به دور از فضای مجازی، التهابات و مافیای رسانه‌ای و مدیریتی که با کمال تأسف کمیته محترم انضباطی را تحت تأثیر خود قرار داد؛ اهداف آسیایی و ملی خود را پیگیری کنند و پیگیری‌های حقوقی در عرصه ملی و بین‌المللی بر عهده دپارتمان حقوقی باشگاه سپرده و تمرکز خود را بر حضور قدرتمندانه در مسابقات ملی و بین‌المللی معطوف نمایند.

بدیهی است دپارتمان حقوقی باشگاه همچون گذشته، پیگیر احقاق حقوق باشگاه در مجامع ملی و بین‌المللی خواهد بود و ضمن ارائه شکواییه خود به کمیته محترم استیناف، قویاً موضوع را پیگیری خواهد کرد.

باشگاه فولاد مبارکه سپاهان همچنین به زودی در خصوص اشکالات وارد به روند رسیدگی و رأی صادره شفاف‌سازی خواهد کرد.

این باشگاه برای سنجش میزان صداقت و عدم تبعیض مسئولان مرتبط در فدراسیون فوتبال و سایر نهادها و سازمان‌های ذی‌مدخل، همچنان منتظر مسئولین سازمان لیگ، کارگروه به اصطلاح ناظر بر قراردادها و کمیته انضباطی جهت رسیدگی به تخلفات منتسب به برخی از باشگاه‌ها_ که نمونه‌هایی از آن در جلسه بیان گردید خواهد بود.

با افتخار تیم شهرستانی هستیم و قهرمان می‌شویم

*پس از آن رامین رضائیان با انتشار پستی در فضای مجازی نوشت:

«بازیکنان عزیز سپاهان یادتونه به شما همیشه می‌گفتم که همه باید یاد بگیریم وقتی در این تیم بازی می‌کنیم با همه چی بجنگیم.

الان وقتشه کنار هم قوی‌تر از قبل برای قهرمانی تیم با جان و دل بجنگیم.

از بازیکنان عزیز انتظار دارم وارد مشکلاتی که برای ما ایجاد کردند نشوند، وظیفه ما فوتبال بازی کردنه در کنار هم ولی فقط یه فرقی میکنه که باید امسال یه جوری تمرین کنیم و در میدان بجنگیم که تهش با افتخار دستامونو در کنار هم بفشاریم.

هواداران عزیز سپاهان وقتشه بد جوری کنار تیم باشید و جوری استادیوم پر کنید که با بازی بچه‌ها به تمیتان افتخار کنید

جنگ میدان با ما پشتیبانی حمایت از شما هواداران و مسائل غیر فوتبالی و بی عدالتی‌ها با باشگاه.

با افتخار تیم شهرستانی هستیم و قهرمان می‌شویم. تمام»

واکنش‌ها به حکم کمیته انضباطی علیه سپاهان

* اما ماجرا به همین جا ختم نشد و هواداران سپاهان نیز واکنش خود را به این حکم نشان دادند. هواداران سپاهان در واکنش به این رأی با حضور در مقابل دفتر مجمع نمایندگان استان اصفهان خواستار اجرای عدالت شده و نسبت به رأی صادره اعتراض خود را اعلام کردند.

همچنین هواداران سپاهان با حضور در مقابل استانداری اصفهان از مسؤولان استان خواستار پیگیری این موضوع شدند.

کسر ۴ امتیاز از سپاهان مبنای حقوقی ندارد

* اما کارشناسان حقوقی و عوامل اجرایی فوتبال هم به این موضوع واکنش نشان دادند. رضا شاه منصوری در گفتگویی، در مورد حکم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال علیه باشگاه سپاهان اظهار کرد: این موضوع ۲ راه و ۲ حالت بیشتر ندارد. اگر جذب بازیکن مازاد بر سقف مجاز بوده که باید بر اساس موازین قانونی و آئین‌نامه مصوب ۱۳۹۷ آنها را در زمره بازیکنان غیرمجاز تلقی کرد که متعاقب آن برای هر مسابقه رأی نتیجه ۳ بر صفر اعلام می‌شود.

وی افزود: اگر از این قاعده و اصول تبعیت نمی‌کنید، باید اعمال تنبیه‌تان بر اساس اصل قانونی بودن جرایم و مجازات‌ها باشد، به همین دلیل باید پرسید چرا به جای ۴ امتیاز، ۳ یا ۵ امتیاز کم نشد. از نظر من کسر ۴ امتیاز مأمن قانونی ندارد. یا باید از همان حالت اول تبعیت می‌کردند، یا می‌توانستند برای سپاهان مانند سایر بخش‌های این حکم مثل جزای نقدی ۴۰ میلیاردی یا تأکید بر اصلاح قرارداد برخی بازیکنان، محرومیت نقل و انتقالاتی در نظر بگیرند. سایر بخش‌های این حکم بیشتر مطابق موازین قانونی است تا کسر ۴ امتیاز. مشخص نیست کسر این امتیازها بر چه مبنای قانونی کسر شده است.

کارشناس حقوقی فوتبال در پاسخ به این موضوع که کمیته انضباطی برای صدور این احکام به مواد ۵۱ و ۱۱۷ مقررات انضباطی مصوب سال ۹۷ استناد کرده، توضیح داد: بحث تعدد تخلفات و اعمال مجازات و تنبیهات مکرر باید بر اساس موازین قانونی باشد. ضمن اینکه باید برای صدور رأی عدالت و جانب انصاف را هم رعایت کنید. وقتی جریمه ۴۰ میلیاردی در نظر می‌گیرید یا اصلاح قرارداد بازیکنان را می‌خواهید، از آن طرف صدور رأی کسر ۴ امتیاز فاقد وجاهت قانونی است.

سپاهان در استیناف شانس تغییر رأی دارد

مجتبی فریدونی دیگر کارشناس حوزه فوتبال در این خصوص گفت: استناد رقبای سپاهان این است که مبلغ قرارداد بازیکنان این تیم فصل آینده بیشتر از ۲۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد؛ در صورتی که در ماده ۲۷ که کمیته انضباطی هم در رأی خود به آن اشاره کرده بود، می‌گوید اگر بازیکنی بیش از یکسال در یک تیم باشد باشگاه می‌تواند به اختیار خود مبلغی را به قرارداد وی اضافه کند؛ و به این معنی نیست که قراردادهای فصل دوم سقف داشته باشد و براساس ۲۵ درصد تنظیم شود.

فریدونی پیرامون ادعای جدید رقبای سپاهان تصریح کرد: قرارداد بازیکن سپاهان ریالی است و بنابر مفادی می‌تواند افزایش یا کاهش پیدا کند بنابراین دو ادعای رقبای سپاهان قابل دفاع است و طلایی پوشان در کمیته استیناف شانس دارند.

وی ادامه داد: طبق اطلاعیه‌ای که باشگاه سپاهان منتشر کرده است دو مورد در جلسه کمیته انضباطی به صورت فی‌البداهه مطرح شده است و طلایی پوشان فرصت دفاع نداشته‌اند؛ اولین مورد بحث مالیات بازیکن است که اگر اینگونه باشد خلاف دستور العمل صادر شده است، مورد دوم نیز بحث پرداخت ای جنت بوده که سپاهان تقبل کرده است پرداخت کند.

مدیر عامل سابق باشگاه ذوب‌آهن با اشاره به شانس سپاهان در دادگاه CAS و استیناف گفت: دو ادعای قبلی رقبای سپاهان در کمیته استیناف قابل دفاع است اما اگر بحث مالیات و پرداخت ای جنت صورت گرفته باشد؛ طلایی پوشان دچار تخلف شده‌اند؛ گویا مدیران سپاهان نیز از بحث مالیات و پرداخت ای جنت بی اطلاع بوده و فرصت دفاع نداشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: دادگاه CAS ابتدا به مقررات انضباطی کشور نگاه می‌کند و اگر صراحت داشته باشد مطابق با دستور العمل اقدام می‌کند و در غیر این صورت مطابق با قوانین فوتبالی فیفا تصمیم می‌گیرد.

با تمام وجود دلخوریم و انتظار رسیدگی فوری داریم

*مصطفی نباتی‌نژاد عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با انتشار توئیتی در ویراستاری نوشت:

«مردم اصفهان دو دلخوشی دارند. یکی زاینده رود و دیگری سپاهان. که اصفهان ستیزان برای هردو دندان تیز کرده‌اند. با تمام وجود دلخوریم و انتظار رسیدگی فوری داریم»

واکنش‌ها به حکم کمیته انضباطی علیه سپاهان

پرسپولیس هم به مشکل سپاهان دچار می‌شود؟

*سازمان لیگ فوتبال ایران اعلام کرد: کارگروه ناظر بر قراردادها از ساعت ۱۰ صبح امروز در سازمان لیگ فوتبال نسبت به راستی آزمایی و بررسی قراردادهای بازیکنان و کادرفنی پرسپولیس تشکیل جلسه داد.

با توجه به تخطی این باشگاه از دستور العمل ناظر بر قراردادها موارد تخطی صورتجلسه و طی نامه‌ای رسمی جهت رسیدگی به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ارجاع گردید.

شب گذشته کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از باشگاه سپاهان به دلیل تخلف در قراردادها ۴ امتیاز کسر کرد و احتمال دارد پرسپولیس هم به همان سرنوشت دچار شود.

* مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با انتشار پستی در فضای مجازی و با انتشار پست خبرگزاری ایمنا در اینستاگرام نوشت: «دیروز در تماس تلفنی به رئیس فدراسیون فوتبال گفتم که جلوی هر اقدام غیرقانونی علیه باشگاه سپاهان خواهیم ایستاد.»

*امیر حسین بانکی درباره حکم صادر شده درمورد تیم سپاهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مسئله‌ای که برای سپاهان پیش آمده بسیاری از طرفداران و علاقه مندان فوتبال اصفهان را ناراحت کرده است، ما هم به نوبه خودمان نامه‌ای برای وزیر ورزش نوشته‌ایم و درخواست تجدید نظر درباره این حکم را داده‌ایم.

وی افزود: بچه‌های سپاهان سعی کرده‌اند همیشه در مسیر قانون حرکت کنند و طبق آنچه که قانونی گزارش دهند، گویا آئین نامه هم ایراداتی داشته که قبلاً هم ایرادات آن مطرح شده بود، درحال حاضر بعد از این اتفاق درخواست کردیم تا انشاالله تجدید نظری شود و با تجدید نظر با این قضیه برخورد شود.

از فدراسیون انتظار عدالت و شفافیت داریم

*علی صالحی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با انتشار توئیتی نوشت:

«فوتبال نیازمند قانونمندی است اما قانونی که با صراحت شامل همه باشد. رای انضباطی پس از هجمه رسانه‌ای به سپاهان، شبیه طراحی ناشیانه برای از میدان بدر کردن رقیب است. سپاهان سرمایه اصفهان است، به عنوان منتخب مردم اصفهان در برابر اصفهان ستیزی صمن حمایت از این سرمایه از فدراسیون انتظار عدالت و شفافیت داریم»

انتشار اطلاعیه دوم باشگاه سپاهان

*باشگاه سپاهان دقایقی پیش اطلاعیه دیگری را درخصوص رای کمیته انضبلطی علیه تیم فوتبال این باشگاه منتشر کرد. متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

به اطلاع مردم شریف کشور و جامعه محترم فوتبال دوست ایران می‌رساند در پی رأی غیرقطعی صادر شده توسط کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال و صدور رأی علیه باشگاه فولاد مبارکه سپاهان و کیان فوتبال ایران و در ادامه توضیحات اولیه باشگاه سپاهان که ساعاتی پیش منتشر شد، توضیحات تکمیلی زیر به منظور تنویر افکار عمومی ارائه می‌گردد:

اولاً ایرادی که در رسیدگی کمیته انضباطی به پرونده حاضر به چشم می‌خورد، حاکی از آن است که اعضای کمیته انضباطی ایراداتی را نسبت به قراردادهای منعقده باشگاه فولاد مبارکه سپاهان مطرح کردند که اساساً در ابلاغیه کمیته انضباطی وجود نداشته است؛ از همین رو پر واضح است که فرصتی برای ارائه لایحه دفاعیه و تهیه مستندات پیرامون موارد انتسابی، به صورت کتبی به باشگاه فولاد مبارکه سپاهان داده نشده است؛ این مسئله چگونگی اجرای عدالت در پرونده حاضر را مورد شک و تردید قرار می‌دهد.

سه مورد مزبور که در جلسه کمیته انضباطی طرح گردیده، به شرح ذیل می‌باشد:

یک) در خصوص موضوع پرداخت مبلغ هفده میلیارد تومان حق کارگزاری به ایجنت یک بازیکن، متأسفانه این موضوع همانگونه که اشاره شد بدون اینکه در گزارش کارگروه ناظر بر قراردادها مطرح شده باشد، به یک باره در جلسه رسیدگی کمیته انضباطی مطرح می‌گردد.

این‌که چنین عددی به دلیل اشتباه تایپی، در نسخه اولیه قرارداد درج گردیده بود، صحت دارد؛ اما بلافاصله پس از اینکه باشگاه متوجه این خطا شد، حتی پیش از دریافت آی دی کارت بازیکن، نسبت به اصلاح فوری این موضوع اقدام و نسخه فیزیکی آن را در اختیار سازمان لیگ قرار داد.

با این حال و با وجود ارسال قرارداد اصلاحی، متأسفانه سازمان لیگ قرارداد قبلی را به کمیته انضباطی ارسال کرد که این موضوع منشأ تصمیم‌گیری کمیته انضباطی واقع گردید.

البته اشکال دیگر وارد شده از نظر اعضای کمیته انضباطی در جلسه رسیدگی آن بود که حتی مسئولیت کسر قرارداد بازیکنان و واریز وجه به حساب کارگزاران نیز نباید توسط باشگاه مورد قبول واقع می‌شد.

متن مورد اشاره در برخی قراردادهای باشگاه به شرح ذیل می‌باشد:

بنا به درخواست بازیکن، باشگاه متعهد خواهد بود مبلغ … حق کارگزاری بابت فصل اول و در صورت ادامه حضور بازیکن در باشگاه برای فصل دوم مبلغ… را از قرارداد بازیکن کسر و به حساب کارگزار بازیکن واریز نماید.

موضوعی که به روال عادی در قرارداد اکثر باشگاه‌های ایرانی وجود دارد و مخالفتی با متن ابلاغیه کارگروه ناظر بر قراردادها ندارد.

دو) مسئله دیگر در خصوص ادعای کمیته انضباطی مبنی بر تعهد باشگاه سپاهان به قبول پرداخت مالیات بازیکنان می‌باشد؛ ادعایی که قویاً از جانب باشگاه سپاهان تکذیب می‌شود.

متن پاراگراف مورد اشاره در قراردادهای باشگاه سپاهان به شرح ذیل می باشد:

«کلیه کسورات قانونی به عهده طرف دوم می‌باشد و طرف دوم موظف به تکمیل فرم مودیان مالیاتی و همچنین بیمه تأمین اجتماعی به مراجع قانونی است و باید یک نسخه از مفاصا حساب را تحویل باشگاه نماید. بدیهی است پرداخت قسط آخر قرارداد منوط به ارائه اظهارنامه مالیاتی و بیمه از جانب طرف دوم خواهد بود و در صورتیکه بازیکن نتواند اظهارنامه مالیاتی و بیمه ارائه نماید، نماینده باشگاه نسبت به کسر مبلغ آن از قرارداد اقدام می‌نماید. در صورت پرداخت مبلغ فوق توسط باشگاه طرف اول مجاز خواهد بود نسبت به دریافت این مبالغ از طرف دوم اقدام نماید. پرداخت جرایم انضباطی احتمالی طرف دوم صادره توسط رکن قضایی صاحب صلاحیت در فدراسیون فوتبال، ای اف سی و فیفا به عهده بازیکن است که در صورت پرداخت توسط باشگاه از مطالبات وی کسر می‌گردد.»

به هر حال باشگاه فولاد مبارکه سپاهان در سال‌های اخیر هیچ گونه تعهدی بر پرداخت مالیات بازیکنان نداشته است؛ ضمن اینکه بندهایی با این مضمون در قرارداد بسیاری از باشگاه‌ها و بازیکنان وجود دارد که چنین نگاهی می‌تواند برای سایر باشگاه‌ها نیز خطر آفرین باشد.

سه) سومین ایراد مطرح شده در جلسه به ماده ۲۸ دستورالعمل ناظر بر قراردادها باز می‌گردد، این ماده از دستورالعمل ناظر بر قراردادها بیان می دارد::

“در قرارداد باید این حق برای بازیکن وجود داشته باشد که در صورت سقوط تیم به دسته پایین‌تر با پرداخت ۵۰ درصد از اصل قرارداد همان فصل از باشگاه جدا شود. پرداخت این مبلغ مشروط به این است که باشگاه به تعهدات مالی خود به طور کامل عمل کرده باشد.”

در قراردادهای باشگاه سپاهان چنین آمده است:

"در صورت سقوط تیم به دسته پایین‌تر، بازیکن می‌تواند با پرداخت ۵۰ درصد مبلغ دریافتی فصل قبل به باشگاه قرارداد خود با باشگاه را فسخ کند."

کمیته انضباطی معتقد است که منظور از «همان» در آیین‌نامه ابلاغی، فصل آینده است و باشگاه سپاهان احتمالاً با اهداف دیگری تفسیر به رأی نموده و سال گذشته را ذکر نموده است که این صد البته برداشت کمیته انضباطی برخلاف نیت باشگاه سپاهان است.

چهار) در خصوص دو مورد دیگر نیز متن کامل لایحه دفاعیه باشگاه سپاهان به‌زودی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت تا استنادات دقیق و استدلال‌های موثق باشگاه و جایگاه ادعاها و نتیجتاً رأی صادره مشخص شود.

این همه آن چیزی است که به عنوان تخلفات گسترده باشگاه سپاهان از آن یاد می‌شد....

به نظر می‌رسد با عنایت به این طرز برخورد و صدور چنین آرایی، همه باشگاه‌ها از درشت و کوچک باید منتظر دریافت چنین احکامی باشند!

این در حالی است که قراردادهای باشگاه سپاهان از کیفیت نسبتاً بالایی نیز در مقایسه با سایر باشگاه‌ها برخوردار است.

پنج) اینکه در ابتدای جلسه روز گذشته، نمایندگان باشگاه سپاهان ایراد وارد کردند که در کشورهایی که سیستم فیرپلی مالی وجود دارد، بدنه قضایی خاصی برای این موضوع ایجاد شده است دقیقاً به همین دلیل بود که اساساً ماهیت چنین پرونده‌هایی حقوقی است و اعضای کمیته انضباطی که همه چیز را با خط‌کش تخلف می‌بینند، نباید به چنین پرونده‌هایی رسیدگی کنند.

تمام تخلفات احراز شده برمبنای وجود عنصر روانی مورد حکم قرار گرفتند در حالی‌که در حقوق جزا و در مبحث تخلف اساساً چیزی به عنوان عنصر روانی وجود ندارد؛ این مبحثی است که صاحب‌نظران را به گفت‌وگو در مورد آن فرامی‌خوانیم.

شش) در خصوص احتساب رفتار باشگاه فولاد مبارکه سپاهان به عنوان مصداق سوءاستفاده از حق که کمیته محترم انضباطی به عنوان مهم‌ترین استدلال رأی خود مطرح نموده‌اند، متاسفانه این کمیته به وادی کلی‌گویی و عدم احراز عناصر سوءاستفاده از حق در رفتار باشگاه سپاهان افتاده و مبانی حقوقی سوءاستفاده از حق را تشریح ننموده است.

به دوستان کمیته انضباطی گفته شد وارد شدن شما به این مسیر انتهایی نخواهد داشت و هر رویه‌ای ایجاد شود، در آینده نیز قابل استناد خواهد بود؛ رفتار کمیته انضباطی وقت در «پرونده سرباز احمدی» و «پرونده هوادار سپاهان» که دو رفتار کاملاً متناقض بود، یادآوری شد. اما دوستان تاکید داشتند هیچیک از اعضای فعلی، آن زمان و در جریان صدور آن آرا حضور نداشتند و مطمئن باشید با بقیه تیم‌ها نیز همین رفتار خواهد شد.

البته امیدواریم این نوع برخورد از سوی کمیته انضباطی در همین نقطه متوقف شود و عزیزانی که روحشان در تب گرفتار کردن سپاهان در چنین پرونده‌ای می‌سوخت، کمی آرام بگیرند و لااقل با بقیه این چنین نکنند!

البته بماند که دوستان کارگروه در جلسه ادعا نمودند که پرونده باشگاه دیگری را به دادگاه ارجاع داده‌اند اما مشخص نشد چرا این موضوع به کمیته انضباطی و آن هم با پیوست خاص رسانه‌ایِ اعمال شده برای باشگاه سپاهان، ارجاع نشده و یا دیر ارسال گردیده است؟! چرا دوستان که دستگاه نیت‌سنجی داشتند، با استفاده از این دستگاه قرارداد یک باشگاه دیگر با بازیکن خود را که نسبت به فصل قبل نزدیک به ۹۹ درصد کاهش یافته به کمیته انضباطی ارجاع نداده‌اند.

هفت) در این جلسه باشگاه سپاهان تأکید داشت که رسیدگی به چنین پرونده‌هایی نباید بصورت ترافعی انجام بپذیرد، بلکه در یک مطالعه تطبیقی در هر انجمنی که فیرپلی مالی اجرایی شده، پرونده باشگاه متخلف توسط افسر مربوطه به رکن قضایی ارجاع شده و به شکل یک پرونده عمومی مورد رسیدگی قرار گرفته است تا باشگاه‌ها روبروی همدیگر قرار نگیرند و نهایتاَ نیز گفته شد اگر باشگاه سپاهان نیز شکایتی دارد، طرح نماید.

هشت) از انتقادات جدی وارد به رأی صادره نیز اینکه در انتها مشخص نیست اعتراض باشگاه‌های مربوطه مقبول واقع شده و یا رد شده است!

این موضوع اتفاقاً در ادامه رسیدگی و مراجعه به CAS اهمیت بسزایی دارد زیرا آن شاکی که خواسته‌اش مقبول واقع شده، بایستی به دادرسی در «دادگاه داوری ورزش» فراخوانده شود و اکنون مشخص نیست شکایت تیم‌های دیگر از نظر کمیته انضباطی چه سرنوشتی پیدا کرده است.

نه) انتقاد دیگر وارد به رأی، صدور رأی بسیار فراتر از تنبیهات مندرج در آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال است که در تاریخ ورزش ایران بی سابقه است؛ چراکه در تمام سیستم‌های دادرسی در خصوص فیرپلی مالی، مجازات‌ها به مرور افزایش پیدا می‌کند و کسر امتیاز جزو موارد نادر محسوب می‌شود.

سپاهان اولین و احتمالاً آخرین باشگاه دنیاست که به دلیل عدم رعایت مفاد دستورالعملی که موارد متعددی از آن خلاف مقررات فیفاست، به کسر امتیاز محکوم می‌شود!

ده) در جلسه رسیدگی روز گذشته، نیات و اهداف وضع این قانون نیز مورد بررسی قرار گرفت و همگان اذعان داشتند در موارد متعددی قانون به بدترین شکل نوشته شده است.

یازده) در پایان بار دیگر ضمن تأکید همه‌جانبه به هواداران ارزنده و دلیر سپاهان و مردم شایسته اصفهان و دیگر علاقمندان فوتبال غیر دوقطبی، درخصوص حفظ آرامش و متانت و پرهیز از هرگونه اقدامات هیجانی، صمیمانه از این‌که نقطه نظرات و نگرانی‌های خود را از مسیر و رفتار توأم با وقار به مراجع ذی‌ربط منعکس می‌نمایند، سپاسگزاریم و یادآوری می‌نماییم دپارتمان حقوقی باشگاه فولاد مبارکه سپاهان با تمامی ظرفیت‌های علمی و ورزشی خود از مبادی ملی و بین‌المللی این امر را برای احقاق حقوق حقه خود پیگیری می‌نماید.

درخواست نماینده مردم مبارکه از وزارت ورزش برای فوریت در رسیدگی به آرای صادره در مورد سپاهان

پروین صالحی، نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه ای به سرپرست وزارت ورزش و جوانان خواستار رسیدگی فوری به این موضوع شد.

IMG-20230913-WA0042

واکنش مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان به کسر امتیاز و جریمه سپاهان

جواد محمدی، مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان در گفت‌وگویی، در رابطه با رأی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال مبنی بر کسر ۴ امتیاز و جریمه ۴۰ میلیاردی باشگاه فولاد مبارکه سپاهان اظهار کرد: بر اساس پیگیری انجام شده و اطلاعات کسب شده از باشگاه سپاهان، این باشگاه با مستنداتی که در اختیار دارد در حال رایزنی با نهادهای ذیربط در فدراسیون فوتبال است تا احقاق حق صورت پذیرد.

وی افزود: ارائه مستندات به کمیته انضباطی، کمیته استیناف و در صورت لزوم نهادهای دیگر انجام می‌شود تا نگرانی هواداران باشگاه فولاد مبارکه سپاهان برطرف شود و بر اساس قانون حقی تضییع نشود.

محمدی تصریح کرد: امیدواریم سپاهان بتواند به عنوان نماینده ایران در مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان آسیا که در روزهای آینده آغاز خواهد شد، به دور از هر گونه دغدغه و نگرانی، حضور چشمگیر و همراه با موفقیت داشته باشد.

*پیام نیازمند نیز با انتشار پستی در فضای مجازی نوشت:

«ما فقط همو داریم. با انگیزه و مصمم‌تر از قبل برای موفقیت و سربلندی سپاهان.»
 

* فرشاد احمدزاده و محمد کریمی نیز دیگر بازیکنانی بودند که به ماجرای حکم کمیته انضباطی علیه سپاهان در فضای مجازی واکنش نشان دادند.

* حمیدرضا فولادگر نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در واکنش به حکم کمیته انضباطی علیه سپاهان با انتشار پستی در فضای مجازی نوشت:

«اگر به حکم مقررات رسمی و بعد از مراحل استیناف کسر امتیاز سپاهان قانونی باشد؛ پس به حکم قانون (تبصره ۲ ماده ۹۴ برنامه ششم) باشگاه‌های دولتی نباید در ورزش حرفه‌ای هزینه کنند، آن‌ها را هم محروم کنید.»

* شهریار مغانلو مهاجم تیم فوتبال سپاهان نیز در واکنش به حکم کمیته انضباطی علیه این تیم با انتشار پستی در صفحه مجازی خود نوشت:

«شجاعت، مقابله با ترس و سلطه بر آن است نه فقدان ترس
برای ثبات در جایگاه واقعی، برای قلب‌های نگران زرد، برای طوفانی از جنس امید
اینک با اشتیاق بیش از پیش هم پیمان می‌شویم و تا لحظه موعود دست از تلاش نمی‌کشیم»

*در همین رابطه محمدرضا ساکت مدیرعامل باشگاه سپاهان امشب در یک برنامه خبری تلویزیونی درخصوص ماجرای عجیب رخ‌داده علیه سپاهان اظهار کرد: از یکی دو ماه قبل دستورالعملی به‌عنوان ناظر بر قراردادها مطرح شده بود که بخش عمده‌ای از آن اشکالات فنی-ورزشی و بخش دیگر آن مغایرت‌هایی با قوانین فیفا دارد. اما باشگاه سپاهان نیز مانند سایر باشگاه‌ها از آن اطاعت کرد و برنامه‌ریزی خودمان را براساس قانون جدید انجام دادیم. این دستورالعمل برای فصل جاری بود و باتوجه به صحبت‌هایی که با هیئت‌مدیره باشگاه و سرمربی تیم فوتبال انجام پذیرفت با گزینه‌های موردنظرمان مذاکره و سپس آن‌ها را جذب کردیم.

وی در ادامه افزود: قرارداد بازیکنان جدیدمان تهیه و سپس در سامانه سازمان‌لیگ فوتبال ثبت شد و همچنین تمام قراردادها به‌صورت فیزیکی به‌دست سازمان‌لیگ رسید که تمام قوانین مربوطه در آن رعایت شد. به‌طور مثال آپشن ۲۰ درصدی و سایر موارد مختلف، اینکه برخی آپشن‌ها نباید در قراردادهای یک‌ساله وجود داشته باشد و چنانچه مدت‌قراردادی یک‌ساله بود به‌طور خودکار برای فصل آینده ۲۵ درصد رقم آن افزایش پیدا می‌کند؛ اما اگر دو یا سه‌سال بود اجازه می‌داد که توافقات مالی میان باشگاه و بازیکن برقرار شود.

مدیرعامل باشگاه سپاهان خاطرنشان کرد: تقریباً همه قراردادها در تاریخ شانزدهم مردادماه ثبت شده بود و به یک‌باره در تاریخ هفدهم مردادماه تمام باشگاه‌ها با نامه‌ای روبه‌رو شدند که برای سال آینده با نگاه ۲۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل اقدام شود اما سپاهان قبل از قانون جدید کار خود را انجام داده بود و طبق قراردادهایی که در سامانه سازمان‌لیگ وجود داشت، سقف بودجه را به‌طور کامل رعایت کرده بودیم و هم‌اکنون لیست باشگاه برای ثبت قرارداد عیسی آل‌کثیر و برایان دابو جا دارد و مشکلی از لحاظ سقف قرارداد نداریم.

محمدرضا ساکت ادامه داد: قراردادهای بازیکنان و کادرفنی براساس تائید سازمان‌لیگ ثبت شده اما کارگروه بازرسی می‌گوید قوانین را برای سال دوم رعایت نکرده‌ایم. هیچ قانونی عطف به ماسبق نمی‌شود. ضعف دستورالعملی که نگارش شده بود و مراحل ایرادی هم داشت نیز شامل همین ماجرا می‌شود. رئیس کارگروه که در برخی مصاحبه‌ها اطلاعات درون کارگروه را به بیرون انتقال می‌داد و ماهم نسبت به این ماجرا شکایت کردیم. طی روزهای اخیر رئیس کارگروه مواردی را مطرح کرد و در ادامه دپارتمان حقوقی باشگاه لوایح دفاعی خود را تحویل داد و نهایتاً روز گذتشه جلسه رسیدگی برگزار شد.

وی همچنین تاکید کرد: فراموش نکنید در جلسه رسیدگی هیچ حقی برای باشگاه‌های شاکی لحاظ نشد؛ البته نمی‌دانم چرا در رأی صادره هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده است. در جلسه رسیدگی روز گذشته مواردی مطرح شد که پیش‌تر اصلاً صحبتی در رابطه با آن به میان نیامده بود، سال‌هاست برخی باشگاه‌ها مالیات بازیکنان را پرداخت می‌کنند و هیچ قراردادی هم بر پایه دلاری ثبت نشده است. در یک فاصله کوتاه رأی کمیته انضباطی پیش از آغاز مسابقات آسیایی علیه سپاهان صادر می‌شود که شرایط آمادگی تیم را بهم می‌ریزد. البته که تمام موارد رأی صادره قابل تجدید نظر است.

مدیرعامل باشگاه سپاهان گفت: بعد از اینکه در در استیاف اقدام کردیم و در صورت احقاق نشدن حق سپاهان به CAS شکایت خواهیم برد. ما سوءنیتی از سوی هیچ شخصی نمی‌بینیم اما از همین امروز شکایت نسبت به باشگاه‌های متخلف را آغاز کرده‌ایم. همه عملیات مالی باشگاه سپاهان شفاف است و هرآنچه فی‌مابین بازیکن و باشگاه مطرح می‌شود صرفاً در قرار داد ذکر می‌شود. موضوعات اشتباهی در جلسه روز گذشته مطرح شد در حالی که موضوع اصلاً به‌گونه‌ای که مطرح شد نبود و موضوع مطروحه در نسخه قراردادی که تحت اختیار سازمان لیگ است اصلاً این وجود ندارد به‌نظرم مسیر رسیدگی به‌صورت صحیح پیش نرفت.

محمدرضا ساکت ادامه داد: موضوع عدم به‌کارگیری شش بازیکن سپاهان باید در استیناف مورد بررسی قرار گیرد؛ از هوادارنی که دور از هیجانات خواسته‌های خود را مطرح کردند تشکر می‌کنم. در روزهای آتی جلسه‌ای را برای رفع این موضوع با استاندار اصفهان خواهیم داشت. مسئولین استان دغدغه سپاهان را دارند و همراه ما هستند. امروز تمام بازیکنان از تمرکزشان را برای ادامه مسیر گفتند؛ اعتماد متقابلی بین باشگاه و بازیکنان وجود دارد. همان‌گونه که در آغاز لیگ گفتم امسال در نبرد چندگانه‌ای درگیر هستیم.

وی در پایان تصریح کرد: امشب دکتر طیب‌نیا مدیرعامل کارخانه فولادمبارکه اعلام کردند فردا در کنار بازیکنان خواهند بود و حمایت همه‌جانبه خود و فولاد مبارکه را به اعضای تیم ابلاغ خواهند کرد. ضمن اینکه باید بگویم از روز گذشته نمایندگان باشگاه در اربیل برنامه حضور منسجم تیم سپاهان را پیگیری می‌کنند و در ادامه مسیر بازیکنان در جبهه سبز و مسئولین در خارج از مستطیل‌سبز برای یک هدف تلاش خواهند کرد.

کد خبر 687280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.