تزریق به موقع واکسن آنفلوانزا، موثر در جلوگیری از بستری و مرگ ناشی از این بیماری

آنفولانزا یک بیماری شایع در فصول سرد سال است که علائم بسیار آزار دهنده‌ای دارد و از همین رو بسیاری از پزشکان با تجویز داروهای ضدآنفولانزا یا واکسن آن قصد دارند تا ضمن کاهش شدت این بیماری، علائم آزار دهنده آن را از بین ببرند و دوره نقاهت را کوتاه‌تر کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیماری ویروسی آنفلوانزا به شیوه‌های مختلف گسترش پیدا می‌کند و افراد ممکن است توسط فرد مبتلا به آنفلوآنزا که عطسه، سرفه یا صحبت می‌کند، بیمار شوند. ویروس این بیماری قادر است دو تا هشت ساعت روی سطوح و اشیا باقی بماند؛ بنابراین اگر فرد مبتلا سطوحی مانند دستگیره در یا کیبورد لپ‌تاپ را لمس کند و پس از آن سایر افراد تماسی با این سطح داشته باشند، احتمال دارد که به این بیماری مبتلا شوند.

پیام طبرسی، استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، با اشاره به افزایش عفونت‌های تنفسی با فرا رسیدن فصل پاییز و روزهای سرد، اظهار کرد: تزریق واکسن آنفلوانزا برای افراد در معرض خطر در زمان طلایی ضروری است.

وی با اشاره به اینکه عفونت‌های تنفسی از یک سرماخوردگی ساده شروع می‌شود، افزود: این عفونت‌ها ممکن است به ذات‌الریه و عفونت شدید دستگاه تنفسی تبدیل شود؛ در حالی که بسیاری از آنها قابل پیشگیری هستند.

استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: گرچه برای ذات‌الریه یا پنوموکوک واکسن وجود دارد و می‌تواند از بروز بیماری در افراد در معرض خطر پیشگیری کند، اما هر ساله شاهد بروز شیوع بالا و حتی مرگ و میر ناشی از بیماری آنفلوانزا هستیم.

وی با اشاره به وجود واکسن مؤثر برای آنفلوانزا، ادامه داد: تزریق به موقع این واکسن در پیشگیری بسیار کمک کننده است و نقش مؤثری در جلوگیری از مرگ و میر و بستری افراد دارد.

طبرسی با تاکید بر ضرورت تزریق واکسن آنفلوانزا برای افراد در معرض خطر، گفت: سالمندان بالای ۶۵ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های نقص سیستم ایمنی یا سرطان، دیابت، بیماران قلبی، کلیوی، کبدی و ریوی در آستانه فصل پاییز و روزهای ابتدایی مهرماه واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

تزریق به موقع واکسن آنفلوانزا، موثر در جلوگیری از بستری و مرگ ناشی از این بیماری

واکسن ایرانی فلوگارد با فناوری نوترکیب

وی گفت: در صورت تزریق واکسن آنفلوانزا زودتر از این بازه زمانی ممکن است ایمنی‌زایی طولانی تا پایان زمستان در فرد ایجاد نشود، همچنین اگر واکسن دیرتر از این بازه زمانی تزریق شود، امکان دارد ایمنی‌زایی دیرتر از موعد مورد نظر ایجاد شود که بی‌فایده است.

استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: هرسال موج شیوع آنفلوانزا در ایران از اواسط مهرماه آغاز می‌شود و ممکن است چندین موج دیگر نیز تا پایان سال تکرار شود.

وی افزود: امسال هم مانند سال گذشته واکسن ایرانی آنفلوانزا در دسترس مردم قرار دارد و مطالعات انجام شده بر روی واکسن نوترکیب ایرانی نشان داده که اثربخشی لازم وجود دارد و این واکسن تاییدیه وزارت بهداشت را نیز اخذ کرده است.

طبرسی با اشاره به تولید واکسن ایرانی فلوگارد با فناوری نوترکیب، تصریح کرد: در فناوری نوترکیبی، بازطراحی قطعات مختلف ویروس آنفلوانزا در شرایط خاص انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سویه‌های ویروس آنفلوانزا که در بعضی کشورها در ماه‌های قبل در چرخش و گردش بودند توسط سازمان جهانی بهداشت شناسایی شده و به تولیدکنندگان واکسن معرفی می‌شود و سازنده واکسن نیز براساس آن واکسن آنفلوانزا را برای مدت پیش رو تولید می‌کند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: تیپ‌های شایع ویروس آنفلوانزا در کشورهای نیمکره جنوبی که زمستان را پشت سر گذاشتند از سوی سازمان جهانی بهداشت به کشورهای سازنده واکسن در نیمکره شمالی اعلام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و در معرض خطر ابتلاء به بیماری‌های عفونی دستگاه تنفس هستند، رعایت نکات بهداشتی، پیشگیری و استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

تزریق به موقع واکسن آنفلوانزا، موثر در جلوگیری از بستری و مرگ ناشی از این بیماری

توزیع واکسن آنفولانزا در داروخانه‌های هلال احمر

پیش از این، علیرضا عسکری، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر، با اشاره به تأمین واکسن آنفولانزا از سوی سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر، اظهار کرد: واکسن‌های موجود شامل واکسی گریپ، اینفلووک و فلوگارد است و در داروخانه مرکزی شبانه‌روزی هلال‌احمر واقع در خیابان طالقانی و داروخانه مرکزی شماره دو هلال‌احمر واقع در تهرانپارس توزیع می‌شود.

وی درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای توزیع واکسن آنفولانزا در پایان شهریور و ابتدای مهرماه سال جاری افزود: سازمان تدارکات پزشکی پس از طی فرآیندهای لازم برای واردات واکسن آنفولانزا بر اساس برنامه توزیع که از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ارائه می‌شود، نسبت به تأمین و توزیع آن در داروخانه‌های هلال‌احمر اقدام کرده و از آنجا که تأمین داروهای خاص برای بیماران امری حیاتی است، در هر شرایطی نیازهای دارویی مردم را در اولویت نخست قرار می‌دهد.

علائم آنفلوانزا را بهتر بشناسید

بابک عشرتی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره علائم اولیه آنفلوانزا در انسان‌ها، اظهار کرد: تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی، گلودرد و سرفه از علائم بیماری است. سرفه اغلب شدید و برای مدتی ادامه پیدا می‌کند، اما سایر نشانه‌های بیماری بعد از دو تا هفت روز خود به خود بهبود پیدا می‌کند. دفع ویروس بین سه تا پنج روز بعد از بروز نشانه‌های بیماری و در کودکان تا هفت روز ادامه خواهد داشت.

عشرتی با تاکید بر اینکه افراد در صورت ابتلاء به آنفلوانزا بهتر است در منزل بمانند و تا زمانی که تب قطع نشده است از منزل بیرون نیایید، افزود: به‌طور معمول یک روز پس از قطع تب، بیماری قابل سرایت نیست و افراد می‌توانند به کار خود بازگردند. ماندن در خانه و استراحت نه تنها مانع انتشار ویروس می‌شود بلکه به فرد کمک می‌کند، سریع‌تر بهبود پیدا کند.

تأثیر مناسب دارو در ۴۸ ساعت اول بروز علائم

وی با بیان اینکه بهبودی آنفلوانزا نیازمند گذر زمان و گذشتن طول دوره بیماری است، گفت: راه‌های مختلفی برای بهبود علائم وجود دارد؛ بعضی داروهای تجویزی ضد ویروس می‌توانند دوره بیماری را کوتاه‌تر کنند، البته به شرط اینکه به محض شروع علائم مصرف شوند. این داروها در صورتی تأثیر مناسب دارند که در ۴۸ ساعت اول بعد از شروع علائم مصرف شوند.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: افزون بر این سایر داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک نیز می‌توانند به بهتر شدن علائم کمک کنند. استفاده از داروهای تب‌بُر، مسکن، ضد احتقان و آبریزش بینی و داروهای مناسب برای سرفه به کاهش علائم کمک می‌کنند. لازم به ذکر است که این داروها آنفلوانزا را درمان نمی‌کنند بلکه باعث بهبود نسبی و کنترل برخی علائم آن می‌شوند.

آنتی‌بیوتیک‌ها؛ بی تأثیر در درمان آنفلوانزا

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه عامل بیماری‌های آنفلوانزا و سرماخوردگی ویروس است، آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ تأثیری روی این بیماری‌ها ندارند. اگر بیماری شروع به بهبود کند، اما ناگهان مجدد عود کند، فرد دچار عفونت باکتریایی شده است. در این هنگام باید با مراجعه به پزشک در صورت نیاز برای درمان عفونت باکتریایی، آنتی‌بیوتیک مصرف کنید.

عشرتی افزود: بروز علائمی همچون مشکل و سختی در نفس کشیدن، تب پایدار، استفراغ، بلع دردناک، سرفه و سردرد پایدار ممکن است بیانگر مشکلات جدی مانند پنومونی باشد؛ بنابراین در صورت بروز این علائم باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

کد خبر 687262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.