پشت‌پرده سفر کیم‌ جونگ‌ اون به مسکو چیست؟

قطار زرهی رهبر کره شمالی، روز سه شنبه به مسکو رسید و با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های روسی دقایقی پیش با انتشار تصاویری اعلام کردند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور لحظاتی پیش با کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی در پایگاه فضایی واستوچنی در شرق روسیه دیدار کرده است.

بر اساس نوشته خبرنگار اسپوتنیک، کیم جونگ اون از پوتین به خاطر دعوت از وی برای سفر به روسیه «علی‌رغم مشغله کاری» تشکر و قدردانی رییس جمهور روسیه نیز به ضمن خوش آمدگویی به رهبر کره شمالی، از دیدن وی «ابراز خوشحالی» کرد.

رهبر کره شمالی که به دعوت رسمی رئیس‌جمهور روسیه از روز یکشنبه با قطار سفر خود به روسیه را آغاز کرد، دیروز بعدازظهر وارد منطقه «پریمورسکی» (Primorsky) واقع در شرق روسیه شد و مورد استقبال مقامات روسی قرار گرفت. در ویدئویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، وزیر منابع طبیعی روسیه را هنگام خروج رهبر کره شمالی از قطارش به منظور استقبال نشان می‌دهد.

دیدار رسمی کیم جونگ اون و پوتین به‌زودی برگزار خواهد شد و گفته می‌شود که همچنین، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز در دیدار میان سران دو کشور حضور خواهد داشت.

بنابر گزارش رسانه‌های روسی هیئتی بلندپایه متشکل از مقامات دولتی، مسئولان حزب کارگر کره شمالی و فرماندهان نظامی ارتش، کیم جونگ‌اون را در سفر به روسیه همراهی می‌کنند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن از نزدیک سفر کیم جونگ اون را زیر نظر خواهد داشت و بسته به نتایج آن، ممکن است تحریم‌های جدیدی اعمال شود. این دومین سفر کیم جونگ‌اون به روسیه و دیدار با پوتین است. نخستین دیدار کیم جونگ‌اون و پوتین سال ۲۰۱۹ در شهر ولادی‌وستوک روسیه بود.

وبگاه خبرگزاری آسوشیتدپرس در واکنش به این سفر نوشته است که این یک دیدار نادر بین رهبران دو کشور است که به دلیل تشدید فشارهای غرب به حمایت یکدیگر آمده‌اند. انتظار می‌رود کیم به دنبال کمک اقتصادی و فناوری نظامی برای کشور خود باشد و همچنین بنظر می‌رسد چیزی همراه داشته باشد که ولادیمیر پوتین به شدت به آن نیاز دارد: «مهمات برای جنگ اوکراین» این فرصتی است برای کیم تا سالیان زیادی از تحریم‌های سازمان ملل را جبران کند. پس از دهه‌ها فراز و نشیب در روابط، روسیه و کره شمالی از زمان جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲ به هم نزدیک‌تر شده‌اند.

پشت‌پرده سفر کیم‌ جونگ‌ اون به مسکو چیست؟

آسوشیتدپرس مدعی است که هرگونه معامله تسلیحاتی با کره شمالی، تحریم‌هایی را که روسیه در گذشته از آن حمایت می‌کرد، نقض می‌کند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز در تحلیلی مدعی شد که تصمیم کیم برای دیدار از روسیه چهار سال پس از سفر قبلی خود - اولین سفر خارجی او پس از همه‌گیری کرونا- نشان داد که چگونه پیونگ یانگ «اهمیت استراتژیک» روابط خود با مسکو را در اولویت قرار داده است. پس از سفر سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به کره شمالی در ماه ژوئیه، گمانه‌زنی‌ها در مورد همکاری نظامی آنها افزایش یافت.

خبرگزاری کیودو ژاپن به نقل از مقامات ناشناس روسیه گزارش داد که کیم پس از دیدار با پوتین از کارخانه تولید هواپیماهای جنگنده سوخو در شهر کومسومولسک بازدید خواهد کرد.

سخنگوی کاخ کرملین، دیمیتری پسکوف گفت پوتین و کیم پس از نشست ولادی‌وستوک با یکدیگر ملاقات خواهند کرد و این دیدار شامل یک ناهار به افتخار کیم خواهد بود.

پشت‌پرده سفر کیم‌ جونگ‌ اون به مسکو چیست؟

به گفته آسوشیتدپرس، مقاماتی که در عکس‌های رسانه دولتی کره شمالی شناسایی شده‌اند می‌توانند به آنچه که کیم ممکن است از پوتین بخواهد و آنچه که او مایل است به او بدهد اشاره کنند. کیم توسط جو چون ریونگ، یکی از مقامات حزب حاکم و مسئول سیاست‌های مهمات همراهی می‌شود که در تورهای اخیر او از کارخانه‌های تولید گلوله‌های توپخانه و موشک به او پیوست.

به گفته پسکوف، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز بخشی از هیئت روسی خواهد بود. هیئت کیم همچنین شامل چو سون هوی، وزیر امور خارجه و مقامات ارشد نظامی وی، از جمله مارشال‌های ارتش خلق کره، ری پیونگ چول و پاک جونگ چون و وزیر دفاع کانگ سون نام می‌شود.

آسوشیتدپرس به نقل از تحلیلگران نوشته است که کره شمالی ممکن است ده‌ها میلیون گلوله توپخانه قدیمی و موشک بر اساس طرح‌های شوروی داشته باشد که می‌تواند برای ارتش روسیه در اوکراین پرفایده باشد. همچنین پاک تای سونگ، رئیس کمیته علوم و فناوری فضایی کره شمالی، و دریاسالار کیم میونگ سیک، که به تلاش‌های کره شمالی برای دستیابی به ماهواره‌های جاسوسی و زیردریایی‌های موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای مرتبط هستند، در عکس‌ها مشخص شدند.

پشت‌پرده سفر کیم‌ جونگ‌ اون به مسکو چیست؟

به گفته این خبرگزاری تحلیلگران معتقدند که کیم جونگ اون ممکن است به دنبال انرژی و منابع غذایی نیز باشد. به گزارش خبرگزاری‌های روسی، آن دری رودنکو، معاون وزیر امور خارجه گفت که روسیه ممکن است در مورد کمک‌های بشردوستانه با هیئت کره شمالی گفتگو کند.

سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی در واکنش به این دیدار اعلام کرده است که: «هیچ کشور عضو سازمان ملل نباید تحریم‌های شورای امنیت علیه کره شمالی را با تجارت غیرقانونی اسلحه نقض کند و قطعاً نباید با کره شمالی همکاری نظامی کند که صلح و ثبات جامعه بین المللی را تضعیف می‌کند.»

آسوشیتدپرس نوشته است که به گفته مقامات آمریکایی، هدف پوتین از تامین منابع بیشتر توپخانه و سایر مهمات کره شمالی برای پر کردن زرادخانه‌ها است، زیرا مسکو در تلاش است نشان دهد می‌تواند جنگ فرسایشی را ادامه دهد. این می‌تواند فشار بیشتری را بر ایالات متحده و شرکای آن برای پیگیری مذاکرات صلح وارد کند، زیرا نگرانی‌ها در مورد طولانی شدن درگیری -با وجود محموله‌های عظیم تسلیحات پیشرفته آنها به اوکراین در ۱۸ ماه گذشته- افزایش یافته است.

پشت‌پرده سفر کیم‌ جونگ‌ اون به مسکو چیست؟

به گزارش وبگاه شبکه خبری سی ان ان، هنگامی که یک خبرنگار از ولادیمیر پوتین پرسید که آیا روسیه به کره شمالی کمک خواهد کرد تا ماهواره‌ها و موشک‌های خود را پرتاب کند، پوتین پاسخ داد: «دقیقاً به همین دلیل است که اینجا [پایگاه شرقی فضایی روسیه] آمده‌ایم. رهبر کره شمالی علاقه زیادی به فضا و موشک نشان می‌دهد و آنها در تلاش برای توسعه فضا هستند.» فناوری فضایی یک اولویت برای کره شمالی است که بارها تلاش کرده و نتوانسته موفق به پرتاب ماهواره جاسوسی در مدار زمین شود.

پشت‌پرده سفر کیم‌ جونگ‌ اون به مسکو چیست؟

همچنین براساس گزارش وبگاه روزنامه واشنگتن پست، انتخاب مکان ملاقات در پایگاه فضایی کازمودروم می‌تواند نشان دهنده تمرکز بر فناوری فضایی باشد، که برای کیم اولویت دارد. آژانس فضایی کره شمالی به صورت جدی روی فرستادن ماهواره به فضا کار می‌کند تا «فعالیت‌های نظامی دشمن را در لحظه» زیر نظر داشته باشد. انتظار می‌رود رهبران در مورد افزایش حمایت از یکدیگر، از جمله تبادل احتمالی اسلحه، نیروی کار و غذا صحبت کنند.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا، کامالا هریس، در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس در برنامه «Face the Nation» روز یکشنبه گفت: «دو رهبر اشتباه بزرگی مرتکب خواهند شد اگر یک معامله تسلیحاتی را امضا کنند. من همچنین به شدت معتقدم که این امر روسیه و کره شمالی را بیشتر منزوی خواهد کرد.»

پشت‌پرده سفر کیم‌ جونگ‌ اون به مسکو چیست؟

اندیشکده گروه اوراسیا در یادداشتی کوتاه نسبت به اهمیت صادرات نفت روسیه به کره شمالی پرداخته است و نوشته نشست ولادی‌وستوک پس از تجدید صادرات نفت روسیه به کره شمالی که بیش از دو سال متوقف شده بود، مجدداً آغاز شده است. روسیه بین دسامبر ۲۰۲۲ تا آوریل ۲۰۲۳ به سازمان ملل اعلام کرد که بیش از ۶۷ هزار بشکه نفت به کره شمالی صادر کرده است.

پشت‌پرده سفر کیم‌ جونگ‌ اون به مسکو چیست؟

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) در یک یادداشت تحلیلی نوشته است که همکاری روسیه و کره شمالی ممکن است فراتر از معاملات تسلیحاتی متعارف و کمک‌های غذایی/انرژی برود، و احتمالاً فناوری‌های پیشرفته برای ماهواره‌ها، زیردریایی‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک را نیز دربرگیرد.

این اندیشکده معتقد است که همکاری روسیه-کره شمالی تصویر امنیتی را در اوکراین و شبه جزیره کره پیچیده می‌کند و ایالات متحده و متحدانش گزینه‌های سیاسی محدودی برای مقابله با چنین چالشی دارند.

پشت‌پرده سفر کیم‌ جونگ‌ اون به مسکو چیست؟

کد خبر 687237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.