تولید ۱۵۰ هزار تن مرکبات در باغات استان گلستان / کشاورزان دلهره فروش دارند

سال گذشته بسیاری از باغداران به دلیل تولید انبوه مرکبات و نبود بازار فروش، خسارات زیادی را متحمل شدند، اما امسال درختان بیشتر از سال گذشته باردهی داشته‌اند و اکنون باغداران گلستانی به جای شادمانی نگران فروش محصول هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از ظرفیت‌های گلستان در کنار زراعت و دامپروری، باغداری است؛ در این استان با شش هزار هکتار اراضی باغی سالانه رقم قابل توجهی مرکبات تولید می‌شود، اما معمولاً به واسطه نبود برنامه ریزی درست و اشباع بازار، این محصولات به پایین‌ترین قیمت عرضه می‌شود که حتی هزینه‌های اولیه باغداران را تأمین نمی‌کند یا در یک سال به واسطه بی انگیزگی باغداران، این محصول با کمترین میزان به بازار عرضه می‌شود.

سال گذشته با وجود پرباری درختان مرکبات استان، کشاورزان به واسطه خلف وعده مدیران خسارات زیادی متحمل شدند؛ به گواه باغداران سال گذشته سازمان جهاد کشاورزی به دلیل تولید انبوه مرکبات، قول خرید آن و انبار برای شب عید را به باغداران داد اما پس از گذشته چند ماه بدون هیچ توضیحی، محصولی از باغداران در این رابطه خریداری نشد و به این ترتیب بسیاری از مرکبات بر روی درخت ماند و سرما زد.

تولید ۱۵۰ هزار تن مرکبات در باغات استان گلستان / کشاورزان دلهره فروش دارند

زیان باغداران از تولید

جاوید متکی، یک کشاورز گلستانی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: سال گذشته به دلیل اشباع بازار، قیمت مرکبات به پایین‌ترین میزان ممکن رسید تا جایی که برای باغداران هزینه‌هایی مانند کارگر و حمل بار را پوشش نمی‌داد.

وی با بیان اینکه امسال باغ‌های مرکبات سرشار از میوه است، می‌افزاید: در چند ماه آینده این میوه‌ها راهی بازار خواهند شد بنابراین به نظر می رشد مدیران در این فرصت باقیمانده فکری به حال بازار فروش این محصول کنند.

این کشاورز گلستانی ادامه می‌دهد: با وجود کمیت و کیفیت خوب مرکبات این منطقه، مصرف استان کشش این حجم از تولید محصول را ندارد بنابراین باید برنامه ریزی برای ارسال به سایر استان‌ها یا صادرات به کشورهای همجوار انجام شود.

وی با بیان اینکه بعضی درختان امسال در مقایسه با سال‌های قبل دو تا سه برابر افزایش باردهی داشتند، می‌افزاید: سال گذشته بسیاری از کشاورزان به دلیل اشباع بازار و نزول قیمت حتی میوه را از درخت هم نچیدند.

با وجود نگرانی باغداران نسبت به خرید مرکبات در سال جاری، رئیس جهاد کشاورزی استان وعده هدایت این محصول به بازارهای خارجی را می‌دهد.

تولید ۱۵۰ هزار تن مرکبات در باغات استان گلستان / کشاورزان دلهره فروش دارند

بازاریابی محصولات انجام شده است

در همین پیوند محمد برزعلی، رئیس جهاد کشاورزی گلستان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برای بازاریابی مرکبات استان، فعالیت خوبی در حال انجام است تا محصولات باغی به کشورهایی مانند چین صادر شود.

وی با بیان اینکه امسال ۱۵۵ هزار تن مرکبات در استان تولید شده، می‌افزاید: دو میوه پرتقال و نارنگی در سطح شش هزار هکتار از باغ‌های استان پرورش یافته که در ماه‌های آینده برداشت می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان با تاکید بر اینکه مشکلی در حمل محصول به خارج از استان نداریم، ادامه می‌دهد: در استان ۸۴ شرکت حمل‌ونقل کالا فعال هستند؛ بنابراین آمادگی داریم تا با تمام ظرفیت محصولات کشاورزی را به استان یا کشورهای دیگر صاد کنیم.

به گزارش ایمنا، هرچند اخباری که از باغات گلستان امسال به گوش می‌رسد نوید افزایش تولید مرکبات را می‌دهد، اما به نظر می‌رسد مدیران استانی باید در سال جاری برنامه‌ریزی را به نحوی انجام دهند تا کشاورزان استان همچون سال گذشته متضرر از زراعت و باغداری نشوند.

کد خبر 687193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.