روایت «آسوشیتدپرس» از جزییات توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان

آسوشیتدپرس مدعی شده است که ایالات متحده با صدور معافیت تحریمی برای چندین بانک اروپایی و آزادی ۵ زندانی ایرانی در آمریکا گامی در راستای عملی کردن توافق میان طرفین برداشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وبگاه خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شده است که دولت بایدن با صدور معافیت کلی برای بانک‌های بین‌المللی به منظور انتقال ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به قطر، راه را برای آزادی پنج شهروند آمریکایی بازداشت‌شده در ایران هموار کرد. علاوه بر این، به عنوان بخشی از این توافق، دولت بایدن با آزادی پنج تبعه ایرانی که در ایالات متحده زندانی بودند موافقت کرده است.

این خبرگزاری در ادامه نوشته است که چارچوب کلی توافق اعلام شده بود و از قبل انتظار می‌رفت که معافیت تحریمی برای تکمیل آن انجام شود. اما این اطلاعیه اولین باری بود که دولت بایدن به کنگره اعلام کرد پنج زندانی ایرانی را به عنوان بخشی از توافق آزاد می‌کند. این اقدام، انتقاد جمهوری‌خواهان و سایر مقامات را به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برانگیخت که به گفته آنها این توافق اقتصاد ایران را تقویت می‌کند، در زمانی که ایران تهدیدی فزاینده برای نیروهای آمریکایی و متحدانش در خاورمیانه است.

به گفته آسوشیتدپرس، کاخ سفید تمام انتقادات از تصمیم معافیت را رد کرده و گفته است که این تنها یک «گام رویه‌ای» با هدف تحقق توافق آزمایشی با ایران در ماه آگوست است. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، آدرین واتسون، در پاسخ به انتقادات گفته است که: «آنچه در اینجا دنبال می‌شود، رویه‌ای است که به موجب آن ما آزادی ۵ آمریکایی را که به ناحق بازداشت شده‌اند، تضمین می‌کنیم».

روایت «آسوشیتدپرس» از جزییات توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان

براساس گزارش آسوشیتدپرس، این معافیت به این معنی است که بانک‌های اروپایی، خاورمیانه و آسیایی با تحریم‌های آمریکا در تبدیل پول‌های مسدود شده در کره جنوبی و انتقال آن به بانک مرکزی قطر، جایی که قرار است ایران برای خرید کالاهای بشردوستانه از آن استفاده کند، مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد.

روایت «آسوشیتدپرس» از جزییات توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان

بانک چندین کشور اروپایی به علت ترس از تحریم‌ها با اتهام نفع‌رساندن به جمهوری اسلامی ایران تا قبل از صدور معافیت تحریمی از مشارکت در این انتقال خودداری کردند. هدف معافیت بلینکن کاهش نگرانی آنها در مورد هرگونه خطر تحریم‌های ایالات متحده است.

آسوشیتدپرس با اشاره به توضیحات بلینکن در نامه‌اش به کنگره نوشته است که «برای تسهیل آزادی آنها، ایالات متحده متعهد شده است که پنج شهروند ایرانی را که در حال حاضر در ایالات متحده نگهداری می‌شوند آزاد کند و اجازه انتقال حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های محدود شده ایران در (کره جنوبی) را به حساب‌های محدود شده در قطر بفرستد. جایی که از این وجوه فقط برای تجارت بشردوستانه استفاده خواهد شد.»

به گفته آسوشیتدپرس این معافیت تحریمی شامل بانک‌ها و سایر موسسات مالی در کره جنوبی، آلمان، ایرلند، قطر و سوئیس می‌شود. بلینکن در ادامه نوشته است که «من تشخیص داده‌ام که به نفع امنیت ملی ایالات متحده آمریکا است که در رابطه با موسسات مالی خارجی تحت صلاحیت اصلی آلمان، ایرلند، قطر، جمهوری کره و سوئیس برای اعمال تحریم‌ها معافیت اعمال کند. به این نهادها به طور مستقیم و به صورت کتبی توسط دولت ایالات متحده اطلاع داده شده که تا جایی که لازم است این موسسات در معاملاتی که در تاریخ ۹ آگوست ۲۰۲۳ یا پس از آن رخ می‌دهد، شرکت کنند.»

آسوشیتدپرس همچنین توضیح داده است که طبق نوشته بلینکن، «معافیت‌های تحریمی برای انتقال وجوه از حساب‌های جمهوری کره به حساب‌های سوئیس و آلمان و از حساب‌های سوئیس و آلمان به حساب‌های قطر شامل تراکنش‌های مرتبط با نهادهایی مانند شرکت ملی نفت ایران و بانک مرکزی ایران می‌شود که قبلاً جریمه شده بودند. این وجو منتقل شده در قطر برای تراکنش‌های بشردوستانه مطابق با راهنمایی‌های کتبی دولت ایالات متحده استفاده خواهند شد.»

روایت «آسوشیتدپرس» از جزییات توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان

خبرگزاری رویترز این یادداشت بلینکن به کنگره را مشاهده کرده است و در خصوص انتقادهای به عمل آمده از دولت بایدن توسط جمهوری‌خواهان نوشته است که طبق اسناد، انتقال این دارایی‌ها تنها «منافع محدودی برای ایران» به همراه خواهد داشت، زیرا این وجوه فقط برای تجارت بشردوستانه قابل استفاده است.

این خبرگزاری همچنین مدعی است که به گفته هشت منبع ایرانی و سایر منابع آگاه از مذاکرات، انتقال ۶ میلیارد دلار و تبادل زندانیان ممکن است تا اوایل هفته آینده انجام شود.

روایت «آسوشیتدپرس» از جزییات توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان

بر اساس گزارش وبگاه خبری المانیتور، فهرستی توسط نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به آنها ارائه شده که شامل نام افرادی است که تهران مایل به مبادله آنها با ایالات متحده است. از این میان، چهار نفر به نقض تحریم‌ها و نفر پنجم به عنوان عامل خارجی اعلام‌نشده برای نقض قانون FARA متهم یا محکوم هستند. با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به علت «حساسیت روند جاری» صحت این اسامی را تایید نکرد.

۱- مهرداد معین انصاری: محکوم به دور زدن محدودیت‌های تحریمی ایالات متحده

۲- کامبیز عطار کاشانی: محکوم به توطئه برای ارائه تجهیزات و فناوری الکترونیکی به دولت ایران

۳- رضا سرهنگپور کفرانی: متهم به صادرات غیرقانونی تجهیزات آزمایشگاهی از ایالات متحده به ایران از طریق کانادا و امارات متحده عربی

۴- امین حسن‌زاده: متهم به سرقت اطلاعات فنی محرمانه و ارسال اطلاعات برای برادرش در ایران است.

۵- کاوه افراسیابی: متهم به نقض قانون FARA (عدم اعلام عمل به نفع دولت خارجی)

کد خبر 687149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.