شهرداری اصفهان به دنبال رفع مشکل تخریب ساختمان‌های غیرمجاز است

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: مالکان ساختمان‌های غیرمجاز به صورت غیر حضوری می‌توانند از فرصت بند «ت» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ برای رفع تخلف ساختمان خود استفاده کنند، چراکه شهرداری این کلان شهر به دنبال رفع مشکل تخریب ساختمان‌های غیرمجاز است.

وحید مهدویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه بند «ت» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ فرصتی برای رفع مشکلات مالکان ساختمان‌ها است، اظهار کرد: این تبصره قانونی فرصتی بی‌نظیر برای مشمولان احکام کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری است.

وی افزود: وجود چندین هزار پرونده راکد تخریب ساختمانی، براساس رایزنی‌هایی که در مجمع کلان شهرها انجام شد، بند «ت» تبصره ۶ در کمیسیون عمران مجلس مصوب شد و این امتیاز و فرصت محدود فراهم شد که مالکان ساختمان‌های غیر مجاز با استفاده از این تبصره قانونی مشکل ساختمان‌های خود را رفع کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: برای پرونده‌هایی که تا قبل از پایان سال ۱۴۰۰ جریمه صادر شده باشد، افراد برای دریافت گواهی عدم تخلف و پایان کار می‌توانند با استفاده از این قانون و پرداخت جریمه اگر تخلف صورت گرفته است، در صورتی که مخالف اصول سه‌گاه شامل شهرسازی، بهداشتی و فنی نباشد، از دامنه شمول این دستورالعمل بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: بر اساس آماری که از زمان الکترونیکی شدن سامانه صدور پروانه به دست می‌آید، سالانه بین هشت تا ۱۰ هزار پرونده جدید وارد کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری اصفهان و بین ۸۰۰ تا هزار پرونده در کمیسیون تشکیل می‌شود که طی چهار سال ۳۵۰۰ رأی تخریب برای ساختمان‌های غیرمجاز صادر شده است.

مهدویان اضافه کرد: بند «ت» تبصره ۶ قانون بودجه شامل ساختمان‌هایی می‌شود که درون محدوده ۲۴ هزار هکتاری شهر اصفهان بوده است، اما رأی قطعی ماده کمیسیون ۱۰۰ برای آن‌ها تا پایان ۱۴۰۰ صادر شده باشد.

در این قانون پنج استثنا نیز وجود دارد که اگر رعایت نشده باشد، مشمول جریمه نمی‌شود و باید رأی تخریب اجرا شود که شامل تجاوز به معابر، تجاوز به املاک مجاور، پیش‌آمدگی غیر مجاز در گذرها، تغییر کاربری باغ‌ها و تغییر کاربری فضای سبز است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: مالکان ساختمان‌های غیر مجازی که مشمول این دو شرط باشند، تا پایان شهریورماه امسال فرصت دارند با مراجعه به سامانه (اصفهان من) به نشانیmyisfahan.ir و انتخاب گزینه بند «ت» تبصره ۶ قانون بودجه کشور، درخواست خود را ثبت کنند.

وی با بیان اینکه مالکان ساختمان‌های غیرمجاز به صورت غیر حضوری می‌توانند از این فرصت برای رفع تخلف استفاده کنند، افزود: شهرداری اصفهان به دنبال رفع مشکل تخریب ساختمان‌های غیرمجاز است.

مهدویان خاطرنشان کرد: در این قانون پنج استثنا نیز وجود دارد که اگر رعایت نشده باشد، مشمول جریمه نمی‌شود و باید رأی تخریب اجرا شود که شامل تجاوز به معابر، تجاوز به املاک مجاور، پیش‌آمدگی غیر مجاز در گذرها، تغییر کاربری باغ‌ها و تغییر کاربری فضای سبز است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: در این زمینه نیز برای وصول جریمه در مورد تخلفات، سه شرط شهرسازی، فنی و بهداشتی پیش‌بینی و لحاظ شده است که تأیید و احراز این اصول ثلاثه توسط سه مرجع قانونی از جمله مهندس ناظر یا مهندسان ذی صلاحی که نظام مهندسی یا کارشناسان رسمی دادگستری هستند به احراز رسیده باشد.

وی اضافه کرد: این شرایط فراهم و به عهده مالک گذاشته شده است تا با رعایت اصول ثلاثه بر اساس حدودی که قانون تعیین کرده، احراز شود و در صورت تأیید این کمیته تخصصی فیش پرداخت جریمه صادر می‌شود و مالکان تا پایان شهریور ۱۴۰۲ فرصت دارند که به صورت نقدی جرایم خود را پرداخت کنند.

مهدویان با بیان اینکه مبالغ جریمه طبق متراژ تخلف و ارزش زمین طبق نرخ روز محاسبه می‌شود، گفت: فعالیت ساختمانی به محض پرداخت جریمه بلامانع خواهد بود و مبالغی که از محل اجرای بند ت تبصره ۶ به عنوان جریمه دریافت می‌شود، طبق قانون باید در حوزه حمل و نقل شهری از خرید اتوبوس و ایمن سازی جاده گرفته تا حوزه‌های فرهنگ عمومی هزینه شود.

کد خبر 687131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.