رئیسی: پول‌های آزاد شده متعلق به مردم و دولت ایران است

رئیس جمهور ایران در مصاحبه با شبکه خبری آمریکایی تاکید کرد: پول‌های آزاد شده متعلق به مردم ایران و دولت ایران است، بنابراین جمهوری اسلامی ایران تصمیم خواهد گرفت که با این پول چه کند.

به گزارش ایمنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه ان بی سی نیوز در تهران با بیان اینکه توافق مبادله زندانیان ایران و آمریکا در زمان مقرر تکمیل خواهد شد و زندانیان آمریکایی در وضعیت سلامتی «بسیار سالم» قرار دارند، گفت که آمریکایی‌های زندانی در ایران به زودی به خانه بازخواهند گشت.

رئیس جمهور ادامه داد که تهران «اختیار» چگونگی مصرف این پول را دارد. به گفته یک مترجم دولت ایران، وی تاکید کرد: «این پول متعلق به مردم ایران و دولت ایران است، بنابراین جمهوری اسلامی ایران تصمیم خواهد گرفت که با این پول چه کند.»

رئیسی در پاسخ به این سوال که آیا این پول به غیر از نیازهای بشردوستانه برای مصارف دیگری نیز مصرف می‌شود، گفت: «بشردوستانه یعنی هر نیازی که مردم ایران دارند، بنابراین این پول برای آن نیازها هزینه خواهد شد و تعیین نیازهای مردم ایران و تصمیم‌گیری در مورد آنها از سوی دولت ایران انجام خواهد شد.»

دولت بایدن روز دوشنبه به کنگره اطلاع داد که گام‌های مشخصی برای فراهم کردن شرایط تبادل زندانیان برداشته و معافیت‌هایی صادر کرده است که به بانک‌های بین‌المللی اجازه می‌دهد ۶ میلیارد دلار را بدون تهدید تحریم‌های آمریکا به قطر منتقل کنند.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: ایران می‌گوید با آمریکایی‌ها رفتار قانونی و انسانی داشته است و اتهامات سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری مبنی بر بازداشت بدون دلیل قانونی آمریکایی‌ها را رد می‌کند.

فرایند آغاز آزادسازی دارایی‌های توقیف شده ایران و تبادل زندانیان میان تهران - واشنگتن پس از دو سال گفت‌وگوهای غیرمستقیم طرفین، روز پنجشنبه ۱۹ مردادماه (۱۰ آگوست) اعلام شد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود، آغاز شد. ایران تضمین لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده است.

کد خبر 687073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.