حفظ و احیای تالاب‌ها نیاز به مشارکت جوامع محلی دارد

مدیر ملی طرح حفاظـت از تالاب‌های ایران گفت: برای حفظ و احیای تالاب‌های کشور نیاز به مشارکت وحمایت مردم وجوامع محلی داریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهری اثناعشری سه‌شنبه ۲۱ شهریورماه در همایش ملی بحران‌های زیست‌محیطی تالاب میقان اراک که در کانون امام خمینی (ره) این شهر برگزار شد اظهار کرد: خروج بحران از تالاب‌های کشور نیازمند پذیرش مسئولیت‌ها است چراکه تا زمانیکه نپذیریم مسئولیت حفظ تالاب به عهده همه است، نمی‌توان از این بحران عبور کرد.

وی با اشاره به گزارشی که تحت عنوان چشم‌انداز جهانی تالاب‌ها در ۲۰۲۱ توسط دبیرخانه کنوانسیون رامسر منتشر شد افزود: در این گزارش اعلام شد در ۵۰ سال اخیر، ۳۵ درصد تالاب‌های دنیا تخریب و نابود شده است.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با بیان اینکه هر بخشی تنها مأموریت و مسئولیت خود را دنبال می‌کند و با اهداف بخشی کارها پیش می‌رود تصریح کرد: یک تالاب زمانی می‌تواند خدمات خود را ارائه کند که بهره‌برداری‌های خردمند و پایدار داشته باشد بنابراین باید جوامع محلی بدانند اگر معیشتشان به تالاب گره خورده، باید همه تلاش خود را برای حفظ آن به کار گیرند.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزود: ۵۰ سال گذشته، کنوانسیون رامسر به عنوان اولین معاهده بین‌المللی در موضوع محیط زیست امضا شد که خاستگاه آن ایران در رامسر بود و ایران جزو اولین کشورهایی است که به کنوانسیون رامسر رسید.

وی با بیان اینکه امروز شرایط در موضوع کنوانسیون که حفظ تالاب‌ها است، اورژانسی‌تر و بحرانی‌تر شده است اضافه کرد: اگر پذیرفته شود که همه کسانی که از تالاب‌ها بهره‌برداری می‌کنند، باید دور هم بنشینند، برنامه‌ریزی کنند و برنامه‌ها را با یکدیگر اجرا کنند، بسیاری از مسائل و مشکلات رخ نمی‌دهد.

اثناعشری با بیان اینکه سرعت بروز تغییرات اقلیمی از پیش‌بینی‌ها سریع‌تر و اثرات اکوسیستمی تالاب‌ها بیشتر از تصورات است گفت: درصورتی که بحرانی رخ می‌دهد، برای خروج از آن همه باید کمک دهند، گذاشتن القاب بزرگ بر مناطق، تالاب‌ها یا اکوسیستم، کمکی برای خروج از بحران‌ها نمی‌کند.

وی با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین دریاچه آب شور خاورمیانه است اظهارکرد: تالاب استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان در چه شرایط بحرانی است، بهره‌برداران، کشاورزان و آب چاه‌های آنها چه شرایطی دارد.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به وضعیت تالاب پهناور بختگان در فارس گفت: تالاب هامون در موقعیت حساس و استراتژیک در مرز شرقی کشور چه وضعیتی دارد، باید تلاش شود تا تالاب‌ها به خوبی امانتداری شود و به بهترین شکل، تحویل آیندگان شود.

کد خبر 687039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.