رونق سینمای دفاع مقدس / پاسداشت قهرمانان جنگ بر پرده نقره‌ای

در یکی دو سال گذشته با تغییر رویکردها، دوباره تولید آثاری با مضمون دفاع مقدس مورد توجه قرار گرفته‌ و مدیران فرهنگی بر تولید فیلم‌هایی با محوریت شهدا متمرکز شده‌اند،موضوعی که وزیر ارشاد بارها درباره اهمیتش تأکید کرده است،در این گزارش مروری خواهیم داشت بر تولیداتی که به پاسداشت قهرمانان جنگ می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دوران دفاع مقدس، یکی از تاریخ‌سازترین و ماندگارترین دوران این سرزمین است، دورانی که جوانان ایران اسلامی با دست خالی به مقابله با دشمنی پرداختند که از حمایت کامل کشورهای استعماری برخوردار بود و با رشادت‌ها و جان‌فشانی‌هایی که قلم از وصف آن ناتوان است، نگذاشتند ذره‌ای از این خاک جدا شود.

ماجرای آن دوران، رویدادی بزرگ نه تنها در کشور ما که بلکه در دنیا بوده و پدیده‌ای است که از زوایای مختلف قابل بررسی است، هر چند مرور زمان چیزی از رشادت‌های بزرگ مردان تاریخ که جان بر کف گذاشته و به نبرد با دشمن بعثی شتافتند، کم نمی‌کند اما این واقعه بزرگ تاریخی به تکرار و یادآوری نیاز دارد، تکراری که نسل جوان هم بدانند که در آن مقطع تاریخی چه اتفاقاتی در جبهه افتاده و البته این جنگ چه تأثیری بر زندگی روزمره مردم عادی نیز داشت.

توجه به این زاویه جنگ یکی از مواردی است که دست کم فیلم‌سازان ما را برای توجه بیشتر به هشت سال جنگ تحمیلی ملزم می‌کند تا با وجود گذشت ۳۵ سال از پایان جنگ همچنان فیلم‌های با مضمون دفاع مقدس و شهدا ساخته شود.

رونق سینمای دفاع مقدس / پاسداشت قهرمانان جنگ بر پرده نقره‌ای

توجه مدیران فرهنگی بر تولید فیلم‌هایی با محوریت شهدا

ورود ژانر جنگ به سینما و تلویزیون ایران را باید با حمله رژیم بعث به ایران و آغاز دفاع مقدس مرتبط دانست، ژانری که در ابتدا فعالان حوزه فرهنگی و هنری را متأثر از خود ساخت و ادبیات و شعر جنگ را شکل داد و در ادامه پای فیلمسازان و سینماگران را به این حوزه باز کرد و عرصه برای تولید آثاری با مضامینی در قالب دفاع مقدس گشوده شد. ژانر جنگ که جرقه نخست آن در سال ۱۳۶۰ خورد در کمتر از چهار سال به چنان جایگاهی رسید که بیش از ۲۵ درصد تولیدات سینمای ایران را به خود اختصاص داد.

ساخت فیلم‌های با مضمون دفاع مقدس در دهه‌های ۷۰، ۸۰ و ۹۰، سیرهای صعودی و نزولی متفاوتی را پشت سر گذاشت و هرچه از سال‌های جنگ دور شدیم، فیلم‌ها از صحنه خط مقدم دور شدند و سوژه‌ها به سمت موضوعات دیگری از آن دوران متمایل شدند اما دوباره در یکی دو سال گذشته با تغییر رویکردها تولید آثاری با مضمون دفاع مقدس و شهدا مورد توجه قرار گرفته‌اند، به طوری که از سال گذشته آنچه در محافل سینمایی نقل می‌شود، توجه مدیران فرهنگی بر تولید فیلم با محوریت شهداست؛ موضوعی که وزیر ارشاد بارها درباره اهمیتش تأکید کرده است.

محمدمهدی اسماعیلی مدتی قبل در جمع خبرنگاران گفته بود سال گذشته در جشنواره فیلم فجر عمده کارهای موفق در حوزه بازنمایی حماسه دفاع مقدس بود و اهالی هنر استقبال خوبی از این محصولات داشتند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به پررنگ‌بودن روند تولید این آثار در سال جاری نیز اشاره کرده و گفته بود: «در سال جاری برای شخصیت‌های مهم و تأثیرگذار در حوزه مقاومت، ایثار و شهادت کارهای خوبی در مجموعه فارابی و دیگر مجموعه‌ها در حال ساخت است. فیلم سینمایی شهید نادر مهدوی، سردار مبارزه با آمریکا در خلیج‌فارس با حمایت مجموعه‌های فرهنگی در حال ساخت است و از هرگونه همکاری در ساخت فیلم سینمای شهید مهدوی در مجموعه فارابی حمایت می‌شود. امید است این اثر نمایشی هرچه سریع‌تر ساخته و به نمایش عمومی گذاشته شود و مردم با این ذخایر گران‌قدر حوزه ایثار و مقاومت بیش از گذشته آشنا شوند».

محمد خزاعی، رئیس سازمان هم از مدت‌ها قبل در سفرهای متعدد خود به استان‌های مختلف ایران وعده تولید فیلم با محوریت شهید آن استان را داد، یا در دیدارش با مدیران مراکز و نهادهای مختلف از نگارش فیلم‌نامه ۱۰ فیلم سینمایی، ساخت سه فیلم و تولید چند فیلم غیرسینمایی با این موضوعات سخن گفته است، از این رو به مناسبت روز ملی سینما در این گزارش مروری به تولیداتی خواهیم داشت که برخی از آنها قرار است در جشنواره فیلم فجر امسال به نمایش در آیند.

رونق سینمای دفاع مقدس / پاسداشت قهرمانان جنگ بر پرده نقره‌ای

روایت زندگی شهید هادی در «چریک»

علی روئین‌تن مستند داستانی «چریک» را که درباره شهید ابراهیم هادی است، مقابل دوربین می‌برد. رویین‌تن چندی قبل اعلام کرد منتظر رضایت خانواده شهید برای شروع رسمی فیلم است.

این کارگردان درباره اینکه کدام ویژگی شهید هادی باعث شده است تا در پنج سال اخیر پیگیر ساخت فیلمی درباره او باشد، گفته است: «مهم‌ترین ویژگی شهید هادی، مردانگی‌اش بود و اینکه فهمیده بود در یک جامعه باید از همه آدم‌های نیازمند دستگیری کرد، چه از این وری‌ها باشند و چه از آن‌وری‌ها! این فتوت و مردانگی است که در جامعه دوقطبی امروز ما کم‌رنگ شده است، از ما تا مسئولان و بزرگان مملکت باید این ویژگی را یاد بگیریم که چون باران شدی، باید بر همه یکسان بباری، شهید ابراهیم هادی تا پای جان پای این اعتقادش ایستاد، همین فتوت و مردانگی را در میدان جنگ و با اسیر دشمن هم داشت، کاراکتر ابراهیم هادی، جذابیت‌های دیگری هم دارد، او از ۱۹ سالگی معلم می‌شود و در حوالی ۲۴ سالگی هم شهید می‌شود، در عین حال در بسیاری از مسائل مرتبط با انقلاب و جنگ هم حضور داشته است، او پیش از آغاز جنگ حتی سراغ اصغر وصالی می‌رود تا در شلوغی‌های کردستان هم حضور مؤثر داشته باشد.

روایت زندگی یک خلبان شهید در «آسمان غرب»

«آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری برای حضور در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود؛ فیلمی که بر مبنای زندگی شهید علی‌اکبر شیرودی ساخته می‌شود، شهید شیرودی سروان بل‌ای‌اچ -۱ سوپرکبرا هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که موفقیت‌های زیادی در جنگ ایران و عراق به دست آورد و از برترین خلبانان اوایل جنگ بود.

این فیلم با همکاری ارتش، بنیاد سینمایی فارابی و حوزه هنری ساخته خواهد شد و اکنون در مرحله پیش‌تولید است، تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی «آسمان غرب» بر عهده حبیب‌الله والی‌نژاد خواهد بود.

رونق سینمای دفاع مقدس / پاسداشت قهرمانان جنگ بر پرده نقره‌ای

زندگی شهید مهدی زین‌الدین به روایت مجنون

فیلم سینمایی «مجنون» به تهیه‌کنندگی عباس نادران تازه‌ترین محصول سینمایی سازمان اوج است که به روایت زندگی شهید مهدی زین‌الدین، یکی از شهدای شاخص دوران دفاع مقدس می‌پردازد.

شهید زین‌الدین، فرمانده لشکر ۱۷ علی‌بن‌ابیطالب در دوران دفاع مقدس و از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در طول جنگ تحمیلی بود که در سال ۶۳ در منطقه سردشت در پی درگیری مستقیم با نیروهای مسلح دشمن در ۲۵ سالگی به شهادت رسید.

کارگردانی فیلم «مجنون» را مهدی شامحمدی برعهده دارد که از کارگردانان شناخته‌شده در سینمای مستند است و با این فیلم، نخستین کارگردانی فیلم بلند سینمایی را در کارنامه خود تجربه می‌کند.

عباس نادران که تهیه‌کنندگی «مجنون» را برعهده دارد هم در مقام تهیه‌کننده تا به امروز فیلم‌هایی همچون «شاه‌کش» و «شادروان» را به سرانجام رسانده است و این پروژه اولین همکاری او با سازمان اوج محسوب می‌شود.

به تماشای سردار هور در «اسفند» بنشینید

فیلمی با موضوع روایت زندگی شهید علی هاشمی این روزها مراحل پیش تولید خود را سپری می‌کند، این فیلم که «اسفند» نام گرفته است، محصول دیگری از مؤسسه اوج است.

علی هاشمی از فرماندهان میانی سپاه پاسداران در جنگ ایران و عراق محسوب می‌شد و فرماندهی قرارگاه نصرت را بر عهده داشت، او به دلیل آشنایی با مناطق عملیاتی، نقش مهمی در میان فرماندهان سپاه پاسداران در خلال جنگ ایران و عراق داشت، از او که به سردار هور معروف شده است، به‌عنوان طراح اصلی عملیات خیبر و عملیات بدر یاد می‌شود، هاشمی در سال ۱۳۶۷ پس از انجام مأموریت تخلیه جزیره مجنون، در هنگام ترک مقر فرماندهی، توسط هلی‌کوپترهای نیروی زمینی عراق هدف قرار گرفت و شهید شد، پیکر شهید هاشمی ۲۲ سال بعد، در سال ۱۳۸۹ شناسایی و در اهواز به خاک سپرده شد.

رونق سینمای دفاع مقدس / پاسداشت قهرمانان جنگ بر پرده نقره‌ای

«قهرمان جندی‌شاپور» با محوریت زندگی فرمانده قرارگاه کربلا

«قهرمان جندی‌شاپور» به کارگردانی مهدی صاحبی نیز با محوریت زندگی شهید مجید بقایی، فرمانده قرارگاه کربلای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساخته می‌شود

سردار سرلشکر شهید مجید بقایی پس از عملیات رمضان به عنوان معاون شهید حسن باقری در فرماندهی قرارگاه کربلا منصوب شد. این شهید والامقام در نهم بهمن‌ماه سال ۱۳۶۱ هنگامی که در منطقه فکه مشغول شناسایی منطقه دشمن و آماده‌سازی عملیات والفجر مقدماتی بود در سنگر دیده‌بان مورد اصابت گلوله خمپاره قرار گرفت و همراه با سردار شهید حسن باقری (غلامحسین افشردی)، سردار شهید توکل قلاوند، شهید مجتبی مؤمنیان و شهید محمدتقی رضوانی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

ارادت سینما به شهید کاظمی در «نقطه صفر زمین»

«نقطه صفر زمین» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، توسط حوزه هنری تولید می‌شود، این فیلم درباره شهید احمد کاظمی است، او در طول جنگ ایران و عراق از چهره‌های مهم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محسوب می‌شد و فرماندهی لشکر ۸ نجف را بر عهده داشت، او در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ به‌عنوان فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران فعالیت می‌کرد و در سال ۱۳۸۴ به فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران منصوب شد. در دی‌ماه ۱۳۸۴ در سانحه سقوط هواپیمای داسو فالکن ۲۰ در نزدیکی ارومیه، به همراه شماری از فرماندهان سپاه شهید شد.

کد خبر 687004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.