کاهش ۳۹ درصدی آمار حوادث کوه در اصفهان

رئیس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: سال گذشته ۷۲ حادثه کوه داشتیم که نسبت به سال ۱۴۰۰ با ۱۱۸ مورد حادثه، شاهد کاهش ۳۹ درصدی آمار حوادث کوه هستیم و معتقدیم این روند کاهش با تعامل و همکاری شهروندان و رعایت نکات امینی لازم حاصل شده است.

امید باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره نکات ایمنی لازم در کوه‌پیمایی اظهار کرد: سال گذشته از ۱۲ هزار و ۷۵۴ عملیات آتش‌نشانی، ۵۲۴۹ مورد آن را حوادث تشکیل داده است که شاهد کاهش دو درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ در این بخش هستیم.

وی افزود: سال گذشته ۷۲ حادثه کوه داشتیم که نسبت به سال ۱۴۰۰ با ۱۱۸ مورد حادثه، شاهد کاهش ۳۹ درصدی آمار حوادث کوه هستیم و معتقدیم این روند کاهش با تعامل و همکاری شهروندان و رعایت نکات امینی لازم حاصل شده است.

رئیس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون ۵۳ مورد حادثه کوه داشته‌ایم، گفت: رفتن به دامن طبیعت و کوه‌پیمایی، گرچه امری بسیار مطلوب است، اما اگر نکات ایمنی لازم رعایت نشود، قطعاً حوادث و خاطرات تلخی را به جا خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: از جمله موضوعات مهمی که در بحث کوه‌پیمایی به صورت مکرر با آن مواجه هستیم، منحرف شدن شهروندان از مسیرهای اصلی، گم شدن افراد در کوه و گرفتار شدن در کوهستان است، از این‌رو به همه شهروندان توصیه می‌کنیم به خاطر داشته باشند، کوهنوردی صرفاً یک تفریح نیست، بلکه یک ورزش کاملاً حرفه‌ای و تکنیکی توأم با تفریح است.

در مسیر کوهستان، تابلوهایی در مسیر نصب شده است که شهروندان در زمان وقوع حادثه می‌توانند از طریق این تابلوها، محل دقیق حادثه را به اتاق‌های فرماندهی سازمان آتش نشانی از طریق شماره‌گیری ۱۲۵ اعلام کنند.

باقری خاطرنشان کرد: تنها عزیمت نکردن به کوه‌پیمایی، تهیه وسایل و تجهیزات لازم کوهنوردی و آموزش استفاده صحیح از ادوات حرفه‌ای، از دیگر نکات توصیه‌ای به شهروندان است، همچنین افراد باید اصول کوهنوردی را از پایه بیاموزند، در کنار خود از راهنمایی‌های یک مربی کوهنوردی بهره ببرند و پیش از آغاز کوهنوردی از آخرین اطلاعات هواشناسی اطلاع یابند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از توصیه‌های اکید به کوهنوردان و کوه‌پیمایان این است که در مسیر کوهنوردی از حرکات نمایشی، قهرمان بازی و مسابقه با یکدیگر پرهیز کنند، چراکه این حرکات بسیار خطرآفرین است، همچنین از مسیرهای ناآشنا عبور نکنند.

رئیس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: کوهنوردان باید توجه کنند که تنها در کوه نیستند و افرادی در مسیرهای پایینی در حال صعود به قله هستند، لذا نسبت به پرتاب سنگریزه‌ها به پایین کوه توجه کافی بشود.

وی متذکر شد: شهروندان و کوهنوردان اطلاع داشته باشند که در کوه صفه اصفهان، کمپ سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان مستقر است و هنگام وقوع حوادث می‌توانند با تماس با شماره ۱۲۵ از آن‌ها یاری بگیرند، همچنین در زمان‌هایی که تردد به کوه بیشتر است، اکیپ امداد و نجات کوهستان سازمان آتش‌نشانی که به صورت تخصصی و حرفه‌ای در این زمینه فعالیت دارند، نیز در کوه صفه مستقر می‌شود.

باقری افزود: در مسیر کوهستان، تابلوهایی در مسیر نصب شده است که شهروندان در زمان وقوع حادثه می‌توانند از طریق این تابلوها، محل دقیق حادثه را به اتاق‌های فرماندهی سازمان آتش نشانی از طریق شماره‌گیری ۱۲۵ اعلام کنند.

کد خبر 686972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.