منشا گردوغبار مازندران صحرای قره‎قوم ترکمنستان است

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: خیزش گردوغبار و ریزگردها که روز گذشته شرق مازندران و بعضی شهرهای مرکزی استان با آن مواجه بودند از صحرای قره‌قوم ترکمنستان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا رضوی امروز _سه‌شنبه بیست‌ویکم شهریورماه_ در جمع خبرنگاران درباره پدیده ریزگردها و منبع گردوغبار روز گذشته در استان مازندران اظهار کرد: بر اساس نقشه‌های هواشناسی و تصاویر ماهواره، خیزش گردوغبار و ریزگردها که روز گذشته شرق مازندران و بعضی شهرهای مرکزی مازندران با آن مواجه بودند از صحرای قره‌قوم ترکمنستان بوده است.

وی تصریح کرد: ریزگردها از قره‌قوم که در همسایگی شمال کشور ایران و در کشور ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان و جنوب تاجیکستان قرار دارد آغاز شده و با توجه به جریانات هوا به سمت غرب صحرا که ما در جنوب دریای خزر با آن همسایه هستیم حرکت کرده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه این ریزگردها بعضی شهرهای خراسان رضوی و استان مازندران را تحت‌‎الشعاع قرار داده است، افزود: بر اساس این رویداد، دید در بعضی شهرهای مازندران به زیر ۸۰۰ متر رسید.

رضوی با اشاره به اینکه فراوانی بادهای شرقی در این استان زیاد شده است، تاکید کرد: این بادهای شرقی گرمای هوا و ریزگردها را با خود می‌آورد و باعث کاهش بارندگی می‌شود، به دلیل همین بادهای شرقی است که بادهای غربی باران‌زا کاهش یافته و شهرهای شرقی دچار خشکسالی شده است.

وی با بیان اینکه تجهیزات اندازه‌گیری این ریزگردها در مازندران وجود ندارد از این‌رو نمی‌توانیم هشدارهای لازم را بدهیم، گفت: اگر بخواهیم به دنبال راهکاری برای مقابله با این ریزگردها باشیم باید بگوییم متأسفانه راهکاری برای مقابله با ریزگردها با تکنولوژی موجود و به دلیل تغییر اقلیم وجود ندارد.

کد خبر 686971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.