اجرای راهکارهای ارتقای سطح سلامت روان و پیشگیری از پدیده خودکشی

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان مرکزی گفت: خودکشی به عنوان یک پدیده احتماعی چندبعدی و چند وجهی و دارای پیچیدگی فراوان است بنابراین با تدقیق و دقت نظر خاصی باید مورد کنکاش و ارزیابی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگارایمنا، امیر حجت نوروزی امروز_ دوشنبه بیستم شهریورماه_ در نشست تخصصی روز جهانی پیشگیری از خودکشی اظهار کرد: عوامل متعددی موجب می‌شود که فرد خود را از بین ببرد و به همین دلیل برای پیشگیری از خودکشی نیاز به رویکردهای چندوجهی داریم.

وی با اشاره به اقدامات عملیاتی کارآ و اثربخش در راستای تزریق بذر امید و رویش نگرش نو در جامعه افزود: به عنوان گام مهم و اصولی در پیشگیری، حذف فاکتورهای خطرزا و افزایش عوامل محافظتی و مراقبتی می‌تواند همزمان مورد استفاده مسئولان، تصمیم‌گیران، برنامه‌ریزان حوزه رفاه اجتماعی، فعالان مدنی و اجتماعی قرار گیرد.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه پیشگیری از خودکشی امکان‌پذیر است گفت: هر فردی در هر جامعه می‌تواند در این حوزه نقش آفرینی کلیدی داشته باشد.

وی افزود: ما در اداره کل بهزیستی استان مرکزی به شیوه محله‌محوری در تلاش هستیم که خودکشی را کنترل کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی هم گفت: برای پیشگیری از خودکشی هرچه تبیین بیشتری داشته باشیم و نشست‌های تخصصی برگزار کنیم، آگاه‌سازی بیشتر و بهتری در جامعه صورت می‌گیرد.

محمود حسین آبادی اظهار کرد: برگزاری نشست‌های تخصصی منجر به هم‌افزایی بین دستگاهی و تشخیص و ارجاع به موقع در این حوزه خواهد شد.

وی افزود: ارجاع بین بخشی حلقه مفقوده موضوع خودکشی است بنابراین بهزیستی به عنوان متولی اصلی کاهش فقر و آسیب و تلاش در راستای عدالت‌محوری، با ابزارهای تخصصی همواره ورود به موقعی به موضوعاتی از این قبیل دارد و بخش عظیمی از مشکلات را رفع می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: در صورتی که افکار، خشونت و هیجانات را در جامعه مدیریت کنیم، آمار خودکشی بسیار پایین می‌آید و جامعه بیمه خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید در حوزه اصول اعتقادی و تکریم خانواده‌ها، آموزش‌های بیشتری داده شود اظهار کرد: رسانه‌ها نیز می‌توانند نقش مهمی برای آگاه سازی در حوزه آسیب‌ها داشته باشند.

حسین‌آبادی با تاکید بر اینکه باید از عادی‌سازی روابط فرازناشویی جلوگیری شود تصریح کرد: دشمنان در تلاش هستند با ترویج این روابط به وسیله جنگ نرم به نهاد خانواده آسیب وارد کنند بنابراین باید در مقابل آنها قوی عمل کنیم و اقدامات مهمی انجام دهیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه آسیب شناسی و کنترل خودکشی اضافه کرد: آموزش افراد جامعه در راستای آگاه سازی به منزله پیشگیری، آموزش‌های محله محور مبتنی بر فرد و خانواده، تقویت روحیه مثبت اندیشی، نشاط اجتماعی، امید به زندگی، افزایش و ترویج رفتارهای خیرخواهانه در خانواده و جامعه، بهره گیری از سرمایه اجتماعی، ایجاد وفاق و همبستگی مطلوب در جامعه و استفاده از ظرفیت افراد کلیدی در جامعه از جمله این اقدامات است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با اشاره به حمایت‌های همه‌جانبه از افرادی که دست به خودکشی زده‌اند تصریح کرد: آموزش و شناسایی افراد دارای ریسک بالا و ارجاع برای حمایت از افراد در معرض آسیب و آسیب دیده از جمله برنامه‌های ما در اداره کل بهزیستی استان مرکزی است.

وی گفت: آمار اقدام به خودکشی در زنان و خطر فوت ناشی از خودکشی در مردان بیشتر است.

حسین‌آبادی ادامه داد: نا امیدی، مشکل در حل مسئله و مشکل در تنظیم هیجانات سه ضلع خودکشی هستند.

کارشناس دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی هم با بیان اینکه خودکشی عملی عمدی و غیرطبیعی است که موجب مرگ فرد می‌شود گفت: این پدیده در ابعاد روان شناختی و جامعه شناختی باید مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد.

عبدالرضا حاجی علی بیگی با اشاره به دیدگاه ادیان درباره خودکشی اظهار کرد: اسلام از آنجایی که به وحدت وجود اعتقاد دارد به صراحت خودکشی را مورد نکوهش قرار داده است.

وی افزود: از منظر فقهای دینی هم مرگ خودخواسته رد شده است چرا که اخلاق ملی و دینی ما خودکشی را یک عمل ناشایست می‌داند.

کارشناس دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی ادامه داد: افراد فوت‌شده در اثر خودکشی در استان مرکزی، هیچکدام فرزند نداشته‌اند.

وی افزود: ما جامعه ماهری در موضوعات اجتماعی نداریم و باید بیشتر در این موضوع کار کنیم.

حاجی علی بیگی تصریح کرد: می‌توان از نظرات کارشناسان، جامعه‌شناسان، روانشناسان، مسؤولان و روانپزشکان استفاده کرد تا برای این پدیده، سیاست‌گذاری لازم را داشته باشیم.

کد خبر 686770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.