پیغام باکو به تهران؛ قصدی برای حمله نظامی به ارمنستان نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران نسبت به امنیت مرزهای مشترک با همسایگان شمالی خود حساس است و ما اطمینان می‌دهیم که مرزهای ما امن است و در خصوص تحولات قفقاز همچنان با حساسیت و جدیت آن را دنبال می‌کنیم.

به گزارش ایمنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص تحولات قفقاز، اظهار کرد: ما با مقامات هر دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تماس هستیم و مقامات ارمنستان نسبت به احتمال درگیری نظامی جدید از سوی آذربایجان اظهار نگرانی کردند، اما مقامات باکو به ما پیام دادند که هیچ قصدی برای حمله نظامی ندارند و نقل و انتقالات اخیر یک اقدام متعارف نظامی در آستانه فصل زمستان است چرا که تردد در مناطق کوهستانی سخت و دشوار می‌شود.

وی گفت: ایران نسبت به امنیت مرزهای مشترک با همسایگان شمالی خود حساس است و ما اطمینان می‌دهیم که مرزهای ما امن است و در خصوص تحولات قفقاز همچنان با حساسیت و جدیت آن را دنبال می‌کنیم.

تبادل زندانیان در آینده نزدیک

کنعانی در خصوص تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا بر اساس توافق صورت گرفته میان دو طرف تصریح کرد: ما خوش‌بین هستیم که موضوع تبادل زندانیان در آینده‌ای نزدیک صورت بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در خصوص انسداد دارایی‌های مالی ایران هم بر اساس تفاهم صورت گرفته و روند اقداماتی که تا کنون شاهد بودیم امیدواریم که طی روزهای آینده این انتقال صورت بگیرد و جمهوری اسلامی ایران به دارایی‌های خودش به طور کامل دسترسی پیدا کند.

وی افزود: ایران با دارایی‌های رفع انسداد شده خود می‌تواند تمامی کالاهای غیر تحریمی را خریداری کند و ارتباطی با موضوعاتی از قبیل خرید دارو و غذا که در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر نماینده اتحادیه اروپا به ایران هم، گفت: نماینده ویژه اتحادیه اروپا در خلیج فارس که به تازگی هم منصوب شدند، تمایل داشتند به ایران سفر کنند. ما موضوعات مختلفی را با اتحادیه اروپا برای گفتگو داریم و همواره تاکید کردیم با کشورهای اروپایی مایلیم که مشورت و همکاری توأم با احترام را داشته باشیم.

کنعانی خاطرنشان کرد: اما بدیهی است که روابط باید بر اساس منافع و احترام متقابل باشد و در این زمینه گفتگوهای خوبی را با نماینده ویژه اتحادیه اروپا هم از سوی وزیر خارجه و هم از سوی معاون سیاسی وزارت امور خارجه داشتیم.

آخرین اخبار در خصوص توافق امنیتی ایران و عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روند اجرای توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق اظهار کرد: موعد پایانی این توافق یعنی ۲۸ شهریور ماه برای خلع سلاح گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب در خاک اقلیم شمال عراق پایان پیدا می‌کند و به هیچ وجه تمدید نخواهد شد و به طور رسمی این موضوع از سوی بنده و دیگر مقامات ذی‌ربط ایران اعلام شده و به مقامات عالی عراق و دولت محلی اقلیم نیز منتقل شده است.

وی گفت: خوشبختانه دولت عراق در این زمینه اقدامات خوبی را تاکنون انجام داده و تاکید کرده که به توافق با ایران پایبند است و نخست وزیر عراق هم اظهارات خوبی را اخیراً مطرح کرده است و امیدواریم که شاهد اجرای کامل این توافق در موعد مشخص باشیم.

کنعانی ادامه داد: سفر مقام اقلیم کردستان عراق از سوی اتحادیه میهنی کردستان ارتباطی با توافقنامه امنیتی ندارد و در چهارچوب گفتگوهای دوجانبه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تنش اخیر در منطقه قفقاز نیز، تصریح کرد: قره باغ بخشی از جمهوری آذربایجان است، حقوق و امنیت مردم این منطقه باید در چارچوب مشخص تعیین بشود و این موضع رسمی ما هست. ایران همواره بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی کشورها تاکید کرده و با هرگونه تغییر در مرزهای مشخص شده بین‌المللی همواره مخالفت کرده است.

وی افزود: شناسایی متقابل تمامیت ارضی دو طرف از سوی ارمنستان و جمهوری آذربایجان گام مهمی برای رسیدن به صلح و امنیت پایدار خواهد بود و هر اقدامی که می‌تواند بر این اصول سایه بیاندازد مورد حمایت ما نیست.

آژانس به دور از فشارهای سیاسی به وظایف حرفه‌ای خود بپردازد

کنعانی در خصوص جلسه امروز شورای حکام نیز گفت: در جلسه امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران در دو محور اجرای برجام و حل و فصل مسائل باقی‌مانده و مفاد پادمان مطرح می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان ادامه دارد و امیدواریم که نشست جاری آژانس به صورت کاملاً حرفه‌ای برگزار شود و مدیرکل آژانس هم به دور از فشارهای سیاسی به وظایف حرفه‌ای خود بپردازد و نباید به عنوان ابزار فشاری بر دیگر کشورها قرار بگیرد.

مخاطرات ناشی از حضور رژیم صهیونیستی در منطقه را به عربستان اعلام کردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سیاست عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای منطقه‌ای، اظهار کرد: نگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص ماهیت جعلی رژیم صهیونیستی تغییرناپذیر است و ما حضور این رژیم در منطقه را مخل امنیت، آرامش منطقه و همکاری‌های چندجانبه منطقه‌ای می‌دانیم.

وی گفت: ما در همه نشست‌های دو و چندجانبه با مقامات کشورهای همسایه و اسلامی دیدگاه خود در خصوص ماهیت این رژیم و مخاطرات ناشی از حضور این رژیم در منطقه را ابلاغ کردیم و دیدگاه‌های خود را به صورت روشن به عربستان هم اعلام کردیم.

کنعانی تصریح کرد: ملت فلسطین از کشورهای اسلامی در جهت احقاق حقوق خودشان در برابر زورگویی‌های رژیم صهیونیستی انتظار دارند و کشورهای اسلامی هم باید نسبت به موضوع اول جهان اسلام و تحقق آرمان قدس توجه بیشتری داشته باشند.

جزئیات حمله به سفارت ایران در پاریس

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص تعرض به سفارت ایران در فرانسه و روند تعیین سفیر ایران در پاریس اظهار کرد: اقدام تأسف بار تعرض به سفارت ایران در پاریس این اقدام را محکوم می‌کنیم، این اقدام به درب بیرونی سفارت صورت گرفته و طبیعی است که تعرض به بخش کنسولی تلاشی برای ایجاد اخلال در کار کنسولی سفارت و تضییع حقوق شهروندانی است که به سفارت ما به صورت روزانه جهت انجام امور کنسولی خود را مراجعه می‌کنند.

وی گفت: ما مراتب اعراض خود را در هم به سفارت فرانسه در تهران و هم از طریق سفارت خود در پاریس ابلاغ کردیم. پیش از اتفاق افتادن این حادثه نیز با توجه به احتمالی که در خصوص وقوع چنین تعرضاتی داشتیم، به دولت فرانسه و برخی کشورهای اروپایی تذکر لازم را دادیم که تدابیر حفاظتی لازم را مبنی بر مسؤلیت‌های قانونی خود در قالب کنوانسیون وین داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: طبیعی است که دولت فرانسه هم در چهارچوب این کنوانسیون مسئول تأمین امنیت سفارت ایران در فرانسه است. مسئول سفارت فرانسه در ایران به مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه گفت که این اقدام را محکوم می‌کنیم و این مساله از سوی نیروهای فرانسوی در حال پیگیری و تعقیب است تا هویت تعرض کنندگان مشخص شود.

کنعانی تصریح کرد: بنابراین موضوع هم از سوی ایران و هم از سوی فرانسه در حال پیگیری است.

وی در خصوص تعیین سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در فرانسه هم ادامه داد: روند اداری این موضوع در حال انجام است و در زمان مشخص اطلاع رسانی لازم انجام می‌شود.

حضور آمریکا در منطقه مخل امنیت است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حضور نیروهای بیگانه در منطقه گفت: حضور نیروهای فرامنطقه‌ای را در منطقه مخل ثبات و امنیت می‌دانیم چرا که امنیت این منطقه لازم است توسط کشورهای خود منطقه تأمین شود و نگاه ما به حضور نیروهای فرامنطقه‌ای آمریکا در منطقه روشن است.

وی ادامه داد: نیروهای آمریکایی هیچ‌گاه به دنبال تأمین امنیت نبودند و هر جا هم که تاکنون حضور داشتند زمینه ایجاد بی ثباتی و ناامنی را سبب شدند، بنابراین بهتر است که کشورهای منطقه مشکلات خود را با یکدیگر از طریق گفتگو و همکاری‌های منطقه‌ای حل و فصل کنند.

قدردانی ایران از حسن میزبانی عراق در راهپیمایی اربعین

کنعانی در خصوص مراسم اربعین سال جاری گفت: خدا را شاکریم که کنگره جهانی اربعین امسال با شکوهی هرچه تمام‌تر و با مشارکت پرشکوه‌تر عاشقان و ارادتمندان به اهل بیت پیامبر مکرم با نظمی مثال‌زدنی انجام شد. برای همه زائران زیارتی مقبول را آرزو می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: همچنین از میزبانی دولت و ملت عراق و تلاش‌های مجدانه و میهمان نوازی گرم آنان تشکر می‌کنم. میلیون‌ها عاشق از تمام مذاهب در کنار هم به صورت صلح‌آمیز مشارکت کردند و بر پاسداشت ارزش‌های انسانی تاکید کردند. این مصداق بارز یک همکاری سازنده برای برگزاری مراسم این چنینی است.

توسعه همکاری‌های تهران و مسکو

کنعانی در خصوص همکاری‌های ایران و روسیه با بیان اینکه خوشبختانه مناسبات دوجانبه میان دو کشور در حال رشد است، تصریح کرد: موضوعات عدیده‌ای از جمله همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، هنری، ورزشی و گردشگری میان دو کشور وجود دارد. برای اینکه روند همکاری بتواند نقشه جامع و کاملی داشته باشد و دستگاه‌ها بتوانند بر مبنای هدف گذاری شده به وظایف بپردازند، گفتگوهای دو کشور برای تنظیم یک سند جامع در حال انجام است.

وی اظهار کرد: طبیعتاً مبتنی بر اراده سیاسی رهبران دو کشور به محض تکمیل روند بررسی‌ها، مقدمات کار جهت امضا فراهم خواهد شد.

پیگیری نقش اروپا در همدستی با صدام علیه مردم ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص پیگیری نقش بخشی از کشورهای اروپایی در اقدامات علیه ایران، افزود: پیگیری نقش آنان در تجهیز رژیم بعثی به مواد شیمیایی در طول سالیان گذشته در دستورکار ایران بود. این موضوع جزو پرونده‌های جاری است و با جدیت در دست پیگیری داریم.

کنعانی ادامه داد: موضوع نقش بخشی از کشورها و شرکت‌ها در تجهیز رژیم صدام در حال تکمیل بررسی‌ها است. مکاتبات رسمی هم میان دستگاه دیپلماسی با طرف‌های ذی‌ربط ادامه دارد. حمایت از حقوق شهروندان ایران جزو وظایف دستگاه دیپلماسی است.

علاقه‌مندی کشورهای مختلف به سرمایه گذاری در کریدور شمال به جنوب

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص کریدور هند به اروپا نیز بیان کرد: خیلی به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای نباید اعتنا کرد، در خصوص کریدور شمال به جنوب، کشورهای مختلفی در مبدا و مقصد علاقه‌مند هستند برای افزایش ظرفیت‌های این کریدور مهم سرمایه گذاری کنند و منافع خودشان را در این ارتباط می‌بینند.

وی گفت: در نشست‌های مختلف دو و چند جانبه موضوع این کریدور و ارتقا ظرفیت‌ها، محل بررسی و تبادل نظر هستند و حتی کشورهای منطقه‌ای علاقه مندی خودشان را اعلام کردند.

کنعانی بیان کرد: واقعیت اقتصادی اساساً وزن خودش را بر اهداف سیاسی برخی طرف‌های فرامنطقه‌ای غالب خواهد کرد. این کریدور از لحاظ کم کردن مسافت و هزینه‌های ترانزیتی بسیار مناسب است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در خصوص چابهار هم بر اساس گفتگوهای انجام شده تبادل نظرها ادامه دارد و کشورهای زیادی علاقه مند به استفاده از طرفیت‌های چابهار هستند.

اقدام در برابر اقدام

وی در خصوص اظهار نظر اخیر وزیر دفاع مبنی بر پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران در آینده نیز، تصریح کرد: در ارتباط با رفع تحریم‌ها انتظار این است که کشورها به تعهد خود پایبند باشد و در قبال اقدامات غیرسازنده، ایران این حقوق را برای خودش قائل است که مطابق با هر اقدام، اقدام کند.


میدان آرش موضوع فنی دارد

کنعانی در خصوص میدان نفتی آرش هم گفت: در این رابطه اعلام کردیم که موضوع فنی است و در چارچوب گفتگوهای کارشناسان این موضوع دنبال خواهد شد. موضوعات فنی ماهیت خاص خودشان را دارند.

پیگیری موضوع حج عمره برای ایرانیان

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حضور سفرای ایران و عربستان در سفارتخانه‌ها و همچنین حج عمره نیز بیان کرد: موضوع حج عمره در گفتگوهای دوجانبه مقامات ایران و عربستان طرح شده، طبیعتاً انجام این کار نیازمند گفتگوهای مقامات سازمان حج و زیارت است و مانعی برای طرح این موضوع وجود ندارد.

در خصوص تمامیت ارضی ایران اظهارات غیراصولی را بر نمی‌تابیم

وی در خصوص بیانیه مشترک کشورهای عربی و ژاپن در خصوص جزایر سه گانه ایران نیز اظهارداشت: موضع صریح ایران در این ارتباط اعلام شده، ایران در ارتباط با اراضی خود هیچ‌گونه اظهارات غیراصولی را بر نمی‌تابد و نسبت به ان واکنش نشان می‌دهد.

پیگیری برای آزادی زندانیان ایرانی در ترکیه

کنعانی در ارتباط با گفتگوهای کنسولی و قضایی ایران و ترکیه نیز بیان کرد: گفتگوها انجام شد. تعداد قابل توجهی از زندانیان ایرانی در ترکیه هستند و با توجه به حجم رفت و آمد اتباع دو کشور گفتگوها قبلاً انجام شده است. در خصوص نتایج این گفتگوهای اخیر اطلاعات کافی ندارم.

در نفش آفرینی طرف‌های خارجی در اغتشاشات سال گذشته تردیدی نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دیدار وزیر صهیونیستی با برخی عناصر ضدانقلاب، تصریح کرد: ما بارها گفته‌ایم که در دامن زدن به بی‌ثباتی در ایران طرف‌های خارجی نقش ایفا کردند. در نفش آفرینی بخشی از طرف‌های خارجی در دامن زدن به اغتشاشات سال گذشته تردیدی نیست و ما بارها اعلام کردیم و آنان تکذیب کردند. نشست اخیر نیز در لندن در خصوص حمایت مالی آمریکا از این نشست تنها گوشه کوچکی از یک ماجرای بزرگ‌تر است که ما در سال گذشته شاهد آن بودیم.

وی افزود: اظهارات وزیر محترم اطلاعات ایران مبنی بر کشف ۴۰۰ بمب نشان دهنده بخش جزئی و کوچکی از طراحی‌های تروریست‌ها در ایران است. در اظهارات وزیر اطلاعات بیان شده که بیش از پنجاه سرویس اطلاعاتی بیگانه جلسات متعددی برگزار کردند و بیش از دویست رسانه را آموزش دادند. این نشان دهنده وجه دیگری از طراحی‌های بیگانه برای ایجاد ناامنی در خاک ایران است.

کنعانی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است از نفش ارزشمند و امنیت ساز همه حافظان امنیت از جمله وزارت اطلاعات و دستگاه امنیت برای ایجاد امنیت و خنثی سازی تلاش‌ها تشکر کنم. ما این توضیح را از مقامات لندن خواستیم که چه دلیلی برای برگزاری این نشست وجود دارد.

کد خبر 686647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.