افزایش آماده‌به‌کاری کوره‌های قوس الکتریکی فولاد مبارکه

با انجام طرح‌های توسعه و اقدامات اصلاحی در کوره‌های قوس الکتریکی فولاد مبارکه، آماده‌به‌کاری این کوره‌ها به میزان ۲۶۸۸ ساعت در سال افزایش یافت.

به گزارش ایمنا، با انجام طرح‌های توسعه و اقدامات اصلاحی در کوره‌های قوس الکتریکی فولاد مبارکه، علاوه بر کاهش سطح ریسک ایمنی پلتفرم کوره‌های قوس، آماده‌به‌کاری این کوره‌ها نیز به میزان ۲۶۸۸ ساعت در سال افزایش یافت، تشریح این موفقیت از دیدگاه مدیران و کارشناسان مرتبط با پروژه در زیر آمده است.

اضافه شدن ۱۷۹۲ ذوب به حجم تولید

عباس محمدی، مدیر تولید فولاد مذاب در این زمینه اظهار کرد: کوره‌های قوس الکتریکی به‌عنوان نبض تولید فولاد مبارکه در نقطه ابتدایی تولید مذاب قرار دارند. نگهداری، تعمیرات، آماده‌به‌کاری و البته توسعه این قسمت از خط تولید در فولاد مبارکه همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ناحیه فولادسازی بوده است.

وی افزود: با انجام طرح‌های توسعه و اقدامات اصلاحی بر روی کوره‌ها که در چندین مرحله شامل برنامه‌های ۴.۲، ۵.۴ و ۷.۲ میلیون تن در سال بوده است، امکان ارتقا و بهینه‌سازی و تغییرات جزئی تا اساسی تجهیزات کوره فراهم شده و باعث افزایش کارایی و بهبود کمّی و کیفی تجهیزات شده است. مجموع این موارد باعث افزایش ظرفیت تولید کمّی و کیفی شده و ارتقای ایمنی تجهیزات و نفرات را به همراه داشته است. اقدامات بهینه‌سازی مذکور، چشم‌انداز روشنی برای رسیدن به هدف بزرگ و متعالی بیش از ظرفیت طراحی ترسیم خواهد کرد.

مدیر تولید فولاد مذاب گفت: عواملی از قبیل افزایش ظرفیت تولید و نبود بهینه‌سازی سازه سطح ۸ متری کوره موجب خستگی کل المان‌ها و سازه پلتفرم شده بود و به‌صورت میانگین هر شش ماه یک‌بار برای هر کوره تعویض پلتفرم ضرورت داشت که در هر بار توقف ۶ تا ۷ روزِ کاری زمان و هزینه برای این منظور صرف می‌شد. این امر باعث حدود ۲۶۸۸ ساعت توقف در سال و عدم تولید به میزان حدود ۱۷۹۲ ذوب برای کل کوره‌ها شده بود.

انجام اقدامات اصلاحی مناسب در بخش پلتفرم کوره‌ها

امیر اعتمادی، کارشناس مکانیک تعمیرات کوره‌های قوس نیز در این زمینه اظهار کرد: اصلاحات مناسبی برای بهینه‌سازی طرح پلتفرم سطح ۸ متری جلوی کوره‌ها انجام نپذیرفته بود و طرح قدیمی با برخی تغییرات جزئی در زمان توسعه اصلاح شده بود.

وی افزود: کارایی نداشتن پلتفرم‌های قدیمی ناشی از عواملی همچون افزایش حجم پاتیل‌های حمل سرباره از ۱۴ به ۳۰ مترمکعب که به‌تبع آن حجم بسیار بیشتری از سرباره در زیر پلتفرم قرار می‌گیرد و تنش‌های حرارتی را به‌شدت افزایش می‌دهد و افزایش سرریز سرباره از پاتیل بر زمین به‌دلیل استفاده بیشتر از لانس‌های گرافیت و نیاز به سرباره‌سازی بیشتر کوره و بهینه کردن فرایند که در بسیاری از موارد پاتیل‌های افزایش ظرفیت‌یافته نیز پاسخگوی جمع‌آوری کل سرباره تخلیه‌شده نمی‌شوند، است.

کارشناس مکانیک تعمیرات کوره‌های قوس گفت: این تجمع گسترده و وسیع سرباره داغ با دمای بالای ۸۰۰ درجه سانتی‌گراد تنش‌های حرارتی سازه را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهند، بارهای ثانویه ناشی از حرکت ماشین‌آلات سنگین و فرکانس زیاد بارهای ارتعاشی ناشی از کارکرد کوره‌ها نیز از دیگر عوامل است و پدیده بسیار کمیاب جابه‌جایی اجباری تکیه‌گاه‌های سازه‌ای که تنش بسیاری به سازه تحمیل می‌کند.

اجرای اقدامات اصلاحی بر هفت کوره در بازه زمانی ۱۵ روزه

رامین کیانی، ناظر پروژه‌های بهینه‌سازی تعمیرات مرکزی گفت: شروع طرح در کوره شماره یک فولادسازی با زمان کاری ۳۰ روز در زمستان ۱۳۹۹ آغاز شد و با صرف ۱۵ روز در تابستان سال جاری روی تمامی کوره‌ها به اتمام رسید، همت و تلاش شبانه‌روزی تیم اجرایی و نظارت مستمر و پیگیر که در سایه تجارب و اراده همکاران به بار نشست، باعث افزایش آماده‌به‌کاری کوره‌های قوس شده است.

کد خبر 686616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.