روشنایی نمایشگاه لوستر؛ از خرید کالای ایرانی تا حمایت غرفه‌داران از مشتری‌ها

دوازدهمین لوستر و چراغ‌های تزئینی و یازدهمین نمایشگاه تخصصی منسوجات خانگی و فرش در حالی پایان یافت که مردم سعی کردند با خرید اجناس ساخت داخل از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنند و غرفه داران نیز محصولات خود را با تخفیف و تسهیلات ویژه به مشتریان ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دوازدهمین نمایشگاه لوستر و منسوجات خانگی از ساعت پانزده روز پنجشنبه، شانزدهم شهریورماه کار خود را در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان آغاز کرد. در این نمایشگاه لوستر و چراغ‌های تزئینی همزمان با یازدهمین نمایشگاه فرش ماشینی و منسوجات خانگی نیز محصولات خودشان را در نمایشگاه عرضه می‌کنند؛ در این نمایشگاه بیش از ۶۲ تولید کننده اصلی لوستر و منسوجات خانگی در این حضور فعال دارند.

همچنین مراسم افتتاحیه و آغاز به کار رسمی این دو رویداد نمایشگاهی با حضور مسئولان اتحادیه لوستر، معاونت اتاق اصناف، مدیر عامل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان و تعدادی از فعالان اقتصادی برگزار شد و قرار است امروز و در ساعت ۲۱ به کار خود پایان دهد.

در نمایشگاه لوستر و منسوجات خانگی امسال محصولاتی مانند انواع لوستر، چراغ‌های آویز، روشنایی مدرن و کلاسیک، فرش ماشینی، کالای خواب و منسوجات خانگی برای فروش به نمایش گذاشته شد و فرصتی ایجاد شد تا شرکت‌ها علاوه بر ارائه کالاها و خدمات در فضای نمایشگاه، بتوانند در زمینه یافتن بازارهای جدید از طریق برندسازی و شبکه سازی دارد.

درواقع یک غرفه دار باید بتواند در کمتر از چند دقیقه نیاز هر مشتری را به طور جداگانه تشخیص دهد و از طریق مهارت‌هایی که در زمینه بازاریابی دارد آن‌ها را به خرید ترغیب کند حتی اگر آن‌ها به قصد خرید نیامده‌اند و صرفاً با هدف بازدید آمده‌اند. بنابر این یک غرفه دار زمان محدودی دارد تا علاوه بر معرفی محصولات خود، مشتریان ثابتی بدست آورده که می‌تواند بستری باشد تا آن‌ها کانال فروش خود را تشکیل دهند.

به طور خلاصه می‌توان گفت هیچ موقعیتی بهتر از بستر نمایشگاه برای فعالان تولیدی و اقتصادی وجود ندارد.

با افتتاح و شروع این دوره از نمایشگاه افرادی چون طحانیان، مدیر عامل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، بروجردی رئیس اتحادیه چینی، بلور و لوستر اصفهان به همراه نماینده اتاق اصناف به تعدادی از غرفه‌ها سر زدند و حتی در مواردی قیمت محصولات را برای جلوگیری از گران فروشی بررسی کردند.

روشنایی نمایشگاه لوستر با وجود ناهمواری‌ها

ایران در صنعت لوستر پیشتاز است

در یکی از غرفه‌هایی که مسئولان استانی در حال بازدید بودند به سراغ مدیرعامل نمایشگاه بین المللی رفتیم تا در جریان گزارش روند اجرایی نمایشگاه قرار بگیریم. در این خصوص احمدرضا طحانیان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: ایران در صنعت لوستر در مرحله‌ای قرار دارد که تولیدکننده‌های اصلی این صنعت در کشور وجود دارند و اصفهان نیز به عنوان یک قطب صنعتی در این محصول شناخته می‌شود.

وی اضافه می‌کند: از شش استان دیگر از جمله تهران، تبریز و یزد در این نمایشگاه بین‌المللی اصفهان حضور دارند اما با این وجود بیشترین شرکت کننده از اصفهان بودند و این موضوع نیز به این خاطر بود که بزرگترین تولیدکنندگان لوستر و منسوجات خانگی در خود اصفهان فعالیت می‌کنند.

مدیر عامل نمایشگاه بین المللی اصفهان می‌گوید: در این دوره از نمایشگاه بیش از ۶۲ تولید کننده اصلی لوستر و منسوجات خانگی حضور فعال دارند و این نمایشگاه در زمینه خرید و بازدید می‌تواند برای شهروندان مفید واقع شود. همچنین در چند روزی که نمایشگاه برپا است امیدواریم بازدیدکنندگان استقبال خوبی داشته باشند.

پس از گفتگو با مدیر نمایشگاه بین‌المللی به سراغ مسئول یکی از غرفه‌هایی رفتم که در آن انواع لوسترهای ایرانی و چینی به نمایش گذاشته شده بود.

روشنایی نمایشگاه لوستر با وجود ناهمواری‌ها

قیمت پایین علت استقبال از محصولات داخلی

محمد مسئول غرفه لوستر حاضر در نمایشگاه به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در این غرفه علاوه بر لوسترهای ایرانی محصولات و نمونه‌های چینی نیز عرضه می‌شود که مردم از هردو جنس استقبال می‌شود. اما مزیتی که محصولات ساخت ایران نسبت به دیگر محصولات دارد، پایین بودن قیمت آن بوده و باعث می‌شود تا مخاطب بیشتری راغب به خرید کالای ایرانی باشند.

وی اضافه می‌کند: اگر در سطح شهر تبلیغات بیشتری برای معرفی نمایشگاه انجام شود، قاعدتاً استقبال از نمایشگاه بیشتر خواهد بود و حتی ارزش این را دارد که هزینه این تبلیغات را از غرفه داران بگیرند.

در ادامه بازدید چندساعته من از روز اول نمایشگاه بین‌المللی فرش، مبلمان و منسوجات خانگی اصفهان به سراغ یکی از غرفه‌های فروش کالای خواب در نمایشگاه رفتم تا ببینم پس از چند ساعت از افتتاحیه این غرفه در چه وضعیتی قرار دارد. پس تصمیم گرفتم تا از آقای کاظمی، مسئول این غرفه وضعیت نمایشگاه را جویا شوم.

کاظمی اظهار می‌کند: مشکلی که وجود دارد کوتاه بودن ساعت نمایشگاه است. درواقع ساعت تعطیلی نمایشگاه به ده یا یازده شب افزایش پیدا کند زیرا با توجه به مسافتی که این نمایشگاه نسبت به مرکز شهر دارد نیاز است تا بازه زمانی نمایشگاه بیشتر شود. اصولاً فرد کاسبی که در ساعت ۹ کارش را تعطیل می‌کند نمی‌تواند در ساعات نمایشگاه حاضر شود. تنها مشکلی که در نمایشگاه وجود دارد، همین کم بودن زمان نمایشگاه است.

وی می‌گوید: تفاوتی که خرید از نمایشگاه برای بازدیدکنندگان دارد این است که یک ماه گارانتی قابل تعویض برای خریداران در نظر گرفته شده است. همچنین برخی شرایط پرداخت از جمله اقساط بدون بهره نیز در هنگام خرید ارائه می‌شود.

در ادامه بازدید به سراغ یکی از بزرگترین غرفه‌های حاضر در نمایشگاه رفتم. این غرفه که در ضلع جنوبی نمایشگاه بود کمی از کار غرفه‌سازی آن‌ها باقی مانده بود و در عین فراهم کردن شرایط برای بازدیدکنندگان برق کشی و دیگر کارهای باقی مانده را انجام می‌داد. وارد قسمت فروش فرش این غرفه رفتم تا گفتگویی با مسئول غرفه داشته و نظر او درباره نمایشگاه را جویا شوم.

وی با بیان اینکه امتیاز ویژه‌ای برای خریداران نمایشگاه در نظر گرفته شده است، اضافه می‌کند: برای خریداران از نمایشگاه اقساط بدون بهره و همچنین تخفیف ۱۰ درصدی برای اقساط در نظر گرفته شده است.

این مسئول غرفه خاطر نشان می‌کند: نمایشگاه امسال قوی بود به ویژه در صنعت لوستر که غرفه‌داران درجه یکی در نمایشگاه حاضر شدند.

بعد از تمام شدن گفتگویم با غرفه داران به سمت نمایندگان اتحادیه صنف چینی، بلور و لوستر رفتم که در حال بازدید از غرفه‌ها بودند. در بازدید از چند غرفه با آن‌ها همراه شدم. اعضای اتحادیه علاوه بر اینکه خودشان غرفه در نمایشگاه راه اندازی کرده بودند تا مردم بتوانند به صورت مستقیم و در صورت بروز مشکل به آنجا مراجعه کنند خودشان نیز به صورت اتفاقی به غرفه‌ها می‌رفتند تا از نزدیک بر قیمت‌ها و نحوه فروش نظارت کنند.

روشنایی نمایشگاه لوستر با وجود ناهمواری‌ها

استقبال از نمایشگاه در سطح قابل قبولی بود

رضا یراقی نایب رئیس اتحادیه چینی، بلور و لوستر اصفهان در خصوص شرایط نمایشگاه به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: استقبال از نمایشگاه در سطح قابل قبولی است.

وی اضافه می‌کند: از ۸ هزار متر فضای سالن، پنج هزار متر آن توسط حدود ۷۰ غرفه در اختیار لوستر فروشان قرار گرفت که بیشتر افراد شرکت کننده در نمایشگاه خود تولیدکننده هستند و سعی کردند تا محصولات متنوع‌تری را در نمایشگاه امسال عرضه کنند.

نایب رئیس اتحادیه با بیان اینکه با وجود اینکه مسافت نمایشگاه نسبتاً زیاد بود اما استقبال نسبتاً خوبی از نمایشگاه شده است، می‌گوید: شغل ما به نوعی است که در آذر و دی بازار پر رونق تر است و اگر نمایشگاه در آن تاریخ برگزار می‌شد، قطعاً بازخورد بیشتری داشت. اما تقویم نمایشگاه در آن موقع برای صنف‌های دیگر در نظر گرفته شده بود.

یراقی خاطر نشان می‌کند: با توجه به اینکه لوستر و منسوجات خانگی، کالایی شکستنی است، حمل و نقل و همچنین نصب آن‌ها هزینه بسیار بالایی دارد. اما با این وجود از شهرهای دیگر نیز در این نمایشگاه حاضر شدند و محصولات خودشان را عرضه می‌کنند.

برای گرفتن جزئیات بیشتر از غرفه‌های فرش، سری به غرفه فرش تبریز زدم. این غرفه که تنها نماینده فرش از تبریز در نمایشگاه بود محصولاتی چون تابلو فرش را عرضه می‌کرد.

امتیازات ویژه برای خریداران ایجاد شد

محمد مسئول حاضر در غرفه فرش می‌گوید: به دلیل اینکه هزینه‌های فروشندگان فرش بالا رفته دیگر برای آن‌ها حضور در نمایشگاه توجیه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه غرفه داران هوای مشتریان را دارند، اضافه می‌کند: تا ۲۰ درصد تخفیف خرید برای بازدید کنندگان نمایشگاه از غرفه من در نظر گرفته شده است. علاوه بر این خریداران می‌توانند با پرداخت تنها ۳۰ درصد مبلغ، مابقی را از طریق اقساط بدون بهره ۸ ماهه بپردازند.

این غرفه دار می‌گوید: همکاری مجموعه نمایشگاه اصفهان در سطح خوبی انجام‌گرفت و انتظار داریم تا با تبلیغات گسترده شهری نیز این دوره از نمایشگاه بیشتر اطلاع رسانی شود. زیرا برای چندمین بار است که برای فروش و عرضه محصولات به اصفهان می‌آییم و مشتریان خاص خود را داریم.

محمد می‌گوید: می‌توان گفت که اصفهان از جمله شهرهایی است که شرکت در نمایشگاه‌های این شهر از ارزش قابل توجهی برای ما برخوردار است که حاضر هستیم از تبریز به اینجا بیایم.

وی با بیان اینکه غرفه‌اش تنوع زیادی دارد، می‌گوید: در این غرفه تنوع زیاد محصولات حفظ شد و در یک مجموعه کوچک سعی کردیم تا انواع مختلفی از محصولات فرش را عرضه کنیم.

بعد از این غرفه به سمت در خروجی حرکت کردم تا نظر بازدید کنندگان را نیز از شرایط نمایشگاه جویا شوم. به سراغ زوج مسنی رفتم که آرام آرام از در خروجی نمایشگاه خارج شدند تا علاوه بر وضعیت قیمت محصولات از شرایط خرید نیز با خبر شوم.

روشنایی نمایشگاه لوستر با وجود ناهمواری‌ها

قیمت‌ها برای ما بازنشستگان زیاد بود

حسین می‌گوید: برای‌ما که بازنشسته هستیم قیمت‌ها خیلی زیاد است و وقتی یک لوستر ۱۶ میلیون تومان قیمت دارد من باید دو ماه از حقوقم را برای خرید تنها یک عدد لوستر بدهم و دیگر پولی برای خرید اقلام دیگر نمی‌ماند.

وی اضافه می‌کند: شرایط فروش خوب بود اما کسی‌مثل من که بازنشسته است توان خرید ندارد و مجبور هستیم به جای لوستر از همان لامپ ساده استفاده کنیم. بعد از شنیدن صحبت‌های این یک زوج مسن به سمت دختر و پسر جوانی رفتم که به نظر می‌رسید برای خرید جهیزیه آمده‌اند. پس نظر آن‌ها را درباره قیمت و شرایط خریدی که غرفه‌داران برای بازدید کنندگان نمایشگاه فراهم کردند را پرسیدم.

آقای داماد می‌گوید: قیمت‌ها نسبتاً خوب بود و من حتی تخفیف ۵۰ درصدی را در یکی از غرفه‌های فروش تشک دیدم و این برای من جالب بود.

دوازدهمین نمایشگاه لوستر و چراغ‌های تزئینی و یازدهمین نمایشگاه تخصصی منسوجات خانگی و فرش که به مدت پنج روز در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان برپا بود، در حالی پایان یافت که مردم سعی کردند تا با خرید اجناس ساخت داخل از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنند. غرفه داران نیز با وجود اینکه چند وقتی است کسب و کارشان با رکود همراه است محصولات خود را با تخفیف و تسهیلات ویژه از جمله امکان پرداخت اقساط و بدون در گرفتن بهره عرضه کردند تا از مشتریان خود حمایت کنند.

گزارش از: مهران اسماعیلی؛ خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 686531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.