سامانه ثبت سفارش کتب درسی تا پایان شهریور فعال است؟

تهیه و ثبت‌نام کتاب درسی یکی از دغدغه‌های بسیاری از والدین است که در چند سال اخیر به صورت اینترنتی و آنلاین می‌شود. والدین و دانش‌آموزان باید در زمان مقرر به سایت مورد نظر مراجعه و روند ثبت‌نام را تکمیل کنند، چراکه پس از اتمام زمان مشخص، مهلت مجددی برای آن در نظر گرفته نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ثبت‌نام کتب درسی از طریق مراجعه به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی و به دو شیوه فردی یا گروهی قابل انجام است. کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دوره‌های تحصیلی آموزش ابتدایی، متوسطه دوم شاخه‌های فنی‌وحرفه‌ای، کاردانش، رشته معارف اسلامی و کتاب‌های درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانش‌آموزان استعدادهای درخشان، از طریق مدرسه محل تحصیل آنها که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می‌شود.

توزیع کتاب‌ها از چاپخانه‌ها به استان‌ها

علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با تاکید بر اینکه سامانه ثبت سفارش کتب درسی تا پایان شهریور باز است و این سامانه را نمی‌بندیم، اظهار کرد: ثبت سفارش کتاب درسی وابسته به ثبت‌نام دانش‌آموز در مدرسه است، زیرا کتب درسی به مدرسه ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال بالغ بر ۱۵۳ میلیون جلد کتاب در قالب ۹۹۰ عنوان کتاب را چاپ سپاری کردیم، گفت: در حال حاضر چاپ سپاری کتب درسی سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به پایان رسیده است و از یکی دو هفته آینده چاپ سپاری کتب برای مهر ۱۴۰۳ را آغاز می‌کینم. اکنون توزیع کتب از چاپخانه به استان‌ها و سپس به مدارس در حال انجام است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره اقدامات انجام شده در طول یکسال گذشته در این سازمان، افزود: سال گذشته سامانه دریافت نظرات دانش‌آموزان را راه‌اندازی کردیم، همچنین بهسازی کتب درسی را در دستور کار داشتیم که بر این اساس ۵۶ کتاب تقویت و مورد بهسازی قرار گرفت. از سوی دیگر در پایه ابتدایی محتوای کتب درسی متناسب با آزمون پرلز برای تعمیق یادگیری دانش‌آموزان و در برخی تمارین ریاضی، علوم و فارسی اصلاح شد.

وی درباره افزایش قیمت کتب درسی، خاطرنشان کرد: امسال در حدود ۳۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش قیمت کتب درسی داشتیم که این درصد در مجموع طبیعی است. از سوی دیگر درصد قابل توجهی از هزینه کتب درسی در قالب یارانه توسط دولت تأمین می‌شود.

ثبت‌نام کتب درسی بیش از ۹۱ درصد از دانش‌آموزان استان اصفهان / لزوم ثبت کتب درسی جاماندگان

سیدعلی مدینه، معاون پژوهش برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تا کنون بیش از ۹۱ درصد از دانش‌آموزان استان ثبت کتب درسی خود را انجام داده که فرایند تحویل کتب درسی برای آنها در حال اجرا است.

وی با تأکید بر لزوم ثبت‌نام کتب درسی دانش‌آموزان اصفهانی که تاکنون برای ثبت‌نام اقدام نکرده‌اند، گفت: تعدادی از دانش‌آموزان استان به دلایل مختلف نظیر تعلل در انتخاب رشته یا تجدید نمره درسی جهت ثبت کتب درسی اقدام نکرده‌اند که انتظار می‌رود فرایند ثبت‌نام خود را تکمیل کنند.

معاون پژوهش برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: تاکنون بیش از ۹۱ درصد از دانش‌آموزان استان ثبت کتب درسی خود را انجام داده‌اند که فرایند تحویل کتب درسی برای آنها در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا با تکمیل فرایند ثبت‌نام کتب درسی بتوانیم کتاب‌های درسی تمام دانش‌آموزان نواحی و مناطق چهل‌ویکم گانه استان را در اختیار آنان قرار دهیم.

مدینه خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۹ میلیون کتب درسی وارد استان شده است که بیش از هشت میلیون و ۳۰۰ عدد جلد کتاب درسی به مناطق و نواحی استان تحویل شد.

آغاز توزیع کتاب‌های درسی دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جدید

مهدی منتجب، رئیس اداره امور رفاهی و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به ثبت‌نام بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان استان برای دریافت کتب درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اظهار کرد: کتاب‌های درسی دانش‌آموزان امروز از منطقه به مدارس توزیع می‌شود و دانش‌آموزان اول مهرماه کتاب‌های درسی خود را از مدرسه تحویل می‌گیرند.

وی درباره ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، گفت: تاکنون بیش از هشت میلیون جلد کتاب به انبارهای اصفهان وارد و هفت میلیون و ۵۰۰ هزار جلد به نواحی چهل‌ویک‌گانه و مدارس تحویل داده شد.

رئیس اداره امور رفاهی و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به تصحیل یک میلیون دانش‌آموز در مدارس استان اصفهان افزود: ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش‌آموزان از اردیبهشت آغاز شد و محصلان میان‌پایه شامل پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم و یازدهم و دوازدهم که تا بیست‌وششم خردادماه فرصت ثبت‌نام داشتند، اما بنابر تصمیم مسئولان کشوری، مهلت ثبت کتب درسی آنها تا چهارم تیرماه تمدید شد.

وی با بیان اینکه تا سی‌ویکم خردادماه حدود ۹۳ درصد دانش‌آموزان میان‌پایه استان اصفهان، سفارش کتاب درسی را در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی ثبت کردند، تصریح کرد: با تمدید مهلت ثبت سفارش کتاب درسی در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی به نشانی irtextbook.ir تا چهار تیرماه ۱۴۰۱، دانش‌آموزان استان که به هر دلیل کتاب درسی خود را ثبت نکرده بودند در این بازه زمانی اقدام کردند.

منتجب درباره زمان ثبت کتب درسی دانش‌آموزان پایه‌های ورودی مدارس، گفت: دانش‌آموزان پایه‌های ورودی اول دبستان، هفتم، دهم، آمادگی و استثنایی از پنجم تیرماه تا دهم شهریورماه برای ثبت سفارش کتب درسی اقدام کردند که اکنون ثبت‌نام ۹۰ درصد دانش‌آموزان استان برای دریافت کتب درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در سامانه ثبت شده است.

وی ادامه داد: با اعلام و کسب نتایج قبولی امتحانات شهریورماه، چنانچه دانش‌آموزان با تعیین مهلت مورد نظر در سامانه اقدام به سفارش کتب‌های پایه‌های تحصیلی خود کنند، درصد ثبت‌نام کتب درسی دانش‌آموزان استان اصفهان به صددرصد خواهید رسید.

رئیس اداره امور رفاهی و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: ثبت سفارش و توزیع تمام کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی my.gov.ir یا پنجره پیشخوان خدمات الکترونیک آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir یا سامانه ثبت سفارش و توزیع مواد آموزشی به نشانی www.irtextbook.ir و www.irtextbook.com انجام شد.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام در سامانه یکپارچه آموزش و پرورش (سیدا) لازمه ثبت‌نام در سامانه ثبت سفارش کتاب‌های درسی است، خاطرنشان کرد: کتاب‌های درسی دانش‌آموزان امروز از منطقه به مدارس توزیع می‌شود و دانش‌آموزان اول مهرماه کتاب‌های درسی را از مدرسه تحویل می‌گیرند، چرا که اکنون برخی محصلان به‌ویژه در شهرستان خمینی‌شهر و نواحی همجوار، به راهپیمایی اربعین مشرف شده‌اند.

کد خبر 686505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.