ارومیه ۶۰۰ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد دارد

شهردار ارومیه گفت: نزدیک به ۶۰۰ هکتار از محدوده شهر ارومیه جز بافت ناکارآمد و فرسوده و شامل ساختمان‌های آسیب‌پذیر است که می‌توانند در آینده بحران‌زا باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین مهدی‌زاده _امروز نوزدهم شهریورماه_ در برنامه زنده رادیویی «شهریمیز» صدای مرکز آذربایجان غربی اظهار کرد: نسبت شهرنشینی به روستانشینی طی سی سال گذشته تغییر و برعکس شده است و هم‌اکنون بیش از ۷۳ درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه این موضوع مسأله‌ای جهانی‌است، گفت: تمامی دولتمردان در کشورها دغدغه‌های متعددی در حوزه بحران‌های طبیعی و انسان‌ساخت در مدیریت شهری دارند.

شهردار ارومیه گفت: امروزه پایداری شهری و توسعه پایدار شهری و افزایش تاب‌آوری شهری از جمله موضوعاتی‌است که مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گرفته‌است.‌

مهدی‌زاده در تعریف تاب‌آوری شهری ادامه‌داد: تاب‌آوری یعنی اینکه شهر ما در برابر بلایای طبیعی و انسانی تا چه میزان می‌تواند مقاومت کند و برای ارزیابی آن شاخص‌هایی نیز تعیین شده‌است.
وی تصریح کرد: امروزه توسعه پایدار را در سه محور توسعه اجتماعی، توسعه اقتصادی و توسعه زیست‌محیطی ارزیابی می‌کنند که در این شاخص‌ها تاب‌آوری شهری در بلایای طبیعی بسیار پراهمیت است.

مهدی‌زاده با بیان اینکه کشور ما جز ۱۳ کشوری‌است که بیشترین بلایای طبیعی در آن رخ می‌دهد، یادآور شد: بلاخیزی کشور این موضوع را گوشزد می‌کند که صرفاً به رشد توجه نکنیم بلکه به تاب‌آوری شهری نیز در کنار آن اهمیت داده و سه شاخصه مهم توسعه پایدار شهری مورد توجه قرار دهیم.

شهردار ارومیه عنوان کرد: تاب‌آوری شهری یکی از شاخصه‌های رشد و توسعه پایدار شهری بوده و وظیفه ما افزایش تاب‌آوری و ضریب آن در برابر حوادثی همچون سیل و زلزله و … در آینده است.

مهدی‌زاده با اشاره به اینکه در کنار موضوعاتی همچون ساخت، توسعه و رشد شهری باید الزامات فنی و مکان‌یابی برای استقرار ساختمان‌ها نیز رعایت شود، گفت: در طرح‌های توسعه‌ای و مطالعات شهری اولین اقدام قبل از استقرار هر ساختمانی، پهنه‌بندی کاربری‌ها و مطالعات زمین‌شناختی است.

وی با بیان اینکه ضریب تاب‌آوری شهر با احداث ساختمان‌های هشت طبقه در معابر شش‌متری و یا ده طبقه در هشت‌متری کاهش می‌یابد و با وجود این اماکن در زمان‌های لازم نمی‌توان به مدیریت بحران امیدی داشت، یادآور شد: ارومیه با رشد بی‌رویه و افسارگسیخته‌ای روبرو شده و رشد در این شهر هیچ‌گونه قاعده و قانونی نداشته و به جای توسعه و پیشرفت، تنها رشد اتفاق افتاده‌است.

وی تأکید کرد: در رشد شهر ارومیه شیب‌ها و مسیل‌ها رعایت نشده و با توجه به توپوگرافی شهر و جهت‌های توسعه آن، در بارندگی‌های سنگین با مشکل روبرو می‌شویم.

مهدی‌زاده عنوان کرد: وقتی که حرایم و مسیل‌ها در شهر رعایت نمی‌شود، موجب کاهش تاب‌آوری شده و شهر را دچار مشکل می‌کند.

به گفته شهردار ارومیه با توجه به مدل مدیریت شهری در ایران، بحث تاب‌آوری شهری نباید محدود به شهرداری‌ها باشد چرا که دستگاه‌های دیگر نیز در این موضوع نقش مهمی دارند.

مهدی‌زاده ادامه داد: امروزه مؤثرترین موضوع در تاب‌آوری شهری در جهان نقش و مشارکت مردم در حوزه مدیریت بحران است و مردم باید خود دغدغه داشته باشند.

شهردار ارومیه با بیان اینکه عمل به قانون در شهرها موجب افزایش تاب‌آوری شهری می‌شود، تصریح کرد: نوع برخورد و اقدامات در گذشته، خود عامل کاهش تاب‌آوری شهرمان شده‌است.

مهدی‌زاده عنوان کرد: هم مردم، هم دستگاه‌های اجرایی و هم سیاست‌گذاران کلان کشوری در موضوع تاب‌آوری شهری مسئول هستند.

وی در پاسخ به سوال تلفنی یکی از شهروندان در خصوص طرح جامع ارومیه نیز بیان کرد: طرح جامع یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین طرح‌های توسعه شهری بوده اما طرح جامع میان‌کار که برای شهر ارومیه آماده شده صرفاً محدوده شهری را تعیین کرده است.

مهدی‌زاده تأکید کرد: ما خود به طرح جامع میان‌کار و میزان اراضی اضافه شده اعتراض داریم، چون الحاقات محدوده شهری باید از میزان فعلی بیشتر می‌شد و با الحاقات فعلی نیاز ارومیه در حوزه کاربری‌های شهری تأمین نشده است.

وی با بیان اینکه هنوز پهنه‌بندی و ضوابط اجرایی اراضی الحاق شده به محدوده شهری به شهرداری ارومیه ابلاغ و همچنین مصوب نشده‌است، ادامه داد: هم‌اکنون مدیریت شهری نمی‌تواند در محدوده‌های الحاقی صدور پروانه و مجوزهای ساخت‌وساز داشته باشد و متولی مطالعه این موضوع راه و شهرسازی است.

مهدی‌زاده یادآور شد: در روند مطالعه کاربری و پهنه‌بندی اراضی الحاق شده باید الزامات مدیریت‌بحران، پدافند غیرعامل و مباحث و ضرایب تاب‌آوری شهری مورد توجه قرار گیرد.

وی در خصوص بافت فرسوده نیز عنوان کرد: دولت در خصوص نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های خوبی صادر کرده که متأسفانه در شهر ارومیه نتوانسته‌ایم حداکثر استفاده را از آن داشته باشیم.

مهدی‌زاده افزود: در ارومیه همپوشانی ۹۰ درصدی محدوده بافت فرسوده و بافت تاریخی را شاهد هستیم و محدویت‌های محدوده بافت تاریخی عاملی بازدارنده برای تخصیص ظرفیت‌ها و تسهیلات حوزه صدور پروانه، بخشودگی، تسهیلات بانکی و … شده‌است.

وی عنوان کرد: پیشنهاد افزایش ۱۵۰ هکتاری بافت فرسوده را خواهیم داد تا در جهت نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده بتوانیم اقداماتی انجام بدهیم.

شهردار ارومیه خاطرنشان کرد: این موضوع در افزایش تاب‌آوری شهری نقش دارد چرا که نزدیک به ۶۰۰ هکتار از محدوده شهر ارومیه جز بافت ناکارآمد و فرسوده و شامل ساختمان‌های آسیب‌پذیر است که می‌توانند در آینده بحران‌زا باشند.

کد خبر 686428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.