ممنوعیت استفاده از آیفون در چین وارد فاز جدید شد

دولت چین یک روز پس از اجرای منع استفاده از گوشی‌ آیفون توسط کارمندان دولت مرکزی، ممنوعیت این قانون را به کارمندان دولت‌های محلی و شرکت‌های دولتی گسترش داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ممنوعیت استفاده از محصولات اپل در چین نشانه‌ای از عقب‌نشینی پکن از اتکای خود به فناوری ایالات متحده است. چین بیش از ۱۵۰ هزار شرکت دولتی دارد که بیش از ۵۶ میلیون نفر را در سال ۲۰۲۱ استخدام کرده‌اند و گمانه‌ها حاکی از آن است که با وجود این تعداد کارمند، ممنوعیت استفاده از آیفون، تأثیر چشمگیری را بر آینده کمپانی تولیدکننده یعنی اپل خواهد گذاشت.

دولت مرکزی چین حداقل از سال ۲۰۱۸ محدودیت‌هایی را برای استفاده از فناوری ساخت خارج از چین در محل‌های کاری مرتبط با دولت اعمال کرده است، اما هفته پیش گزارش شد که این قوانین در حال گسترش به گوشی‌های هوشمند است.

سهام اپل در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته بیش از ۶ درصد کاهش یافت، هرچند در بازار معاملات روز جمعه تنها افزایش یک درصدی را تجربه کرد. چین یکی از بزرگترین بازارهای اپل است که تقریباً یک‌پنجم درآمد آن را تأمین می‌کند. چین بزرگ یا منطقه چین بزرگ -از جمله چین، هنگ‌کنگ و تایوان- نیز سومین بازار بزرگ اپل محسوب می‌شود و ۱۹ درصد از ۳۹۴ میلیارد دلار (۳۱۶ میلیارد پوند) فروش سال گذشته اپل را به خود اختصاص داده است.

تولید اپل همچنان در چین متمرکز است و حدود ۹۰ درصد محصولات اپل در این کشور تولید می‌شود. فاکسکان، تأمین‌کننده اپل که در تایوان تأسیس شده است، کارخانه‌های بزرگ خود را در چین دارد که بیش از ۱.۲ میلیون نفر در آن‌ها شاغل هستن،. اما پس از بی‌ثباتی سیاسی و اختلالات همه‌گیر، اپل برنامه‌های خود را برای انتقال بعضی از تولیدات به مکان‌های دیگر از جمله ویتنام و هند تسریع کرده است، به‌طوری که تولید آیفون ۱۴ به هند منتقل شده است.

برخی تحلیلگران ادعا می‌کنند که تحریم‌های پکن برای اپل بخشی از اقدامات تلافی‌جویانه پس از تحریم‌های هوآوی توسط ایالات متحده بود.

دولت آمریکا تاییدیه تجهیزات مخابراتی جدید شرکت‌های چینی هوآوی و زدتی‌ای را ممنوع کرده است و این تجهیزات را برای امنیت ملی آمریکا «خطر غیرقابل قبول» معرفی کرد. این کشور برنامه چینی تیک‌تاک و بعضی دیگر از برنامه‌ها را در تلفن‌های دولتی ممنوع کرد و محدودیت‌هایی برای صادرات بعضی تراشه‌های کامپیوتری پیچیده به چین را اعمال کرده است.

کد خبر 686293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.