مناسب‌سازی محیط شهری برای معلولان مورد توجه مدیران قرار گیرد

استاندار کردستان گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی اهتمام ویژه‌ای نسبت به مناسب‌سازی محیط شهری و اداری داشته باشند و در این مورد به صورت جدی ورود کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسماعیل زارعی کوشا، شامگاه امروز _شنبه هیجدهم شهریورماه_ در دومین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی محیط شهری استان کردستان در سال جاری اظهار کرد: موضوع مناسب‌سازی محیط شهری بسیار دارای اهمیت است و همه مدیران دولتی، بخش خصوصی و نظارتی باید به عنوان یک تکلیف این مسئله را برای خودشان قرار بدهند.

وی افزود: معلولان ما جزو توانمندترین اقشار جامعه هستند که توانمندی‌های آنها در بخش‌های ورزشی و علمی همواره برای ما ثابت شده و الهام بخش بوده است.

استاندار کردستان ادامه داد: بخشی از معضل نبود پارکینگ در شهرهای استان برای ساختمان‌های پزشکان و ادارات به تصمیمات گذشته و برخی از تخلفاتی که در گذشته صورت گرفته است، برمی‌گردد و اکنون از توان ما خارج شده است.

وی اضافه کرد: باید نظارت‌ها جدی‌تر صورت گیرد و تا الزامات قانونی رعایت نشده است، هیچ پایان کاری صادر نشود.

زارعی کوشا با بیان اینکه اختصاص فقط یک پارک مختص به معلولان را در شهرها کافی نیست و گفت: باید همه پارک‌ها و امکان برای حضور معلولان مناسب‌سازی شود چون همه اقشار جامعه باید در کنار یکدیگر از امکانات شهری استفاده کنند.

وی تصریح کرد: فرمانداران شهرستان‌ها نیز در شهرهای خود جلسات مناسب‌سازی محیط شهری را به صورت منظم برگزار کنند و اهتمام ویژه‌ای نسبت به این موضوع داشته باشند.

استاندار کردستان تاکید کرد: باید بررسی شود که چرا مصوبات جلسات قبل ستاد مناسب‌سازی محیط شهری استان اجرایی نشده است و عدم توجه شهرستان‌ها نیز در این مورد آسیب‌شناسی شود.

وی افزود: موضوع مناسب‌سازی محیط شهری لازم است در یک همایش استانی با حضور فرمانداران و شهرداران شهرستان‌های مطرح شود و یا در جلسات شورای اداری شهرستان‌ها این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

مناسب‌سازی محیط شهری برای معلولان مورد توجه مدیران قرار گیرد

کاهش ۱۱ درصدی تلفات جانی در کردستان

کیومرث حبیبی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: کمیته مناسب‌سازی محیط شهری در سنوات گذشته ضعیف عمل کرده و پیگیری و اجرایی کردن مصوبات جدید حداقل نیازمند ۲ تا ۳ سال زمان است.

وی ادامه داد: بحث اختصاص یک درصد بودجه شهرداری‌ها به امر مناسب‌سازی محیط شهری در پایان سال مالی مشخص می‌شود و در حال حاضر امکانپذیر نیست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان اضافه کرد: در پنج ماهه اول امسال تعداد تلفات درون شهری استان کردستان ۲۸ نفر بوده که نسبت به سال گذشته که ۳۴ نفر بوده، ۱۲.۵ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: در مدت مذکور تعداد تلفات برون شهری استان ۱۲۵ نفر بوده که نسبت به ۱۵۲ نفر در سال گذشته، ۱۸ درصد کاهش داشته است.

حبیبی، میزان تلفات جاده‌های روستایی را در سال جاری ۲۳ نفر عنوان کرد که نسبت به ۱۳ نفر در سال گذشته، ۷۷ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: در مجموع با توجه به اینکه امسال ۱۷۷ نفر تلفات جانی داشته‌ایم نسبت به ۱۹۸ نفر در سال گذشته، کاهش ۱۱ درصدی را شاهد بوده‌ایم که بیشترین کاهش را شهر سنندج داشته است.

معاون عمرانی استاندار کردستان تاکید کرد: در تمامی ساخت‌وسازهای جدید، مسائل مناسب سازی رعایت شده است اما در ساختمان‌های قدیمی که بیش از ۵۰ سال قدمت دارند امکان مناسب‌سازی وجود ندارد.

مناسب‌سازی محیط شهری برای معلولان مورد توجه مدیران قرار گیرد

رتبه ۲۷ کردستان در کشور در بحث مناسب‌سازی محیط شهری

حسین رسولی، مدیرکل بهزیستی استان کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: معلولان، سالمندان، کودکان و زنان باردار نیازمند مناسب‌سازی پارک‌ها و معابر هستند که وضعیت موجود در استان کردستان مورد قبول نیست.

وی افزود: جمعیت معلولان بزرگترین اقلیت کشور هستند و حداقل ۱۰ درصد را این قشر به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان ادامه داد: کردستان از لحاظ مناسب‌سازی محیط شهری و ادارات در رتبه ۲۷ کشوری قرار دارد و میانگین نمره ادارات ما از ۱۰۰ نمره ۴۳ نمره بوده است.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال برخی از ادارات ما نمره ۹ را کسب کرده‌اند که نیاز هست مدیران نسبت به مناسب‌سازی محیط اداری اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

رسولی تصریح کرد: با توجه به برگزاری جشنواره شهید رجایی برخی از مدیران ادارات درخواست تغییر نمره مناسب‌سازی اداره خود را داشتند که این امکانپذیر نیست و نمرات واقعی به دبیرخانه کشوری منعکس شده است.

وی با گلایه از عدم توجه شهرداری‌ها به بحث مناسب‌سازی معابر، اضافه کرد: شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی نقش پررنگی را در تقویت امر مناسب‌سازی دارند که در این مورد فقط شهرداری سنندج در دو سال اخیر موفق عمل کرده است.

کد خبر 686221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.