فعالیت ۷هزار واحد صنعتی نساجی / واردات پارچه افزایش ۷۰ درصدی داشته است

مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت نساجی برای یک میلیون نفر در کشور شغل ایجاد کرده است و اکنون هفت هزار واحد صنعتی نساجی داریم.

به گزارش ایمنا، محسن گرجی امروز در افتتاحیه نخستین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی پارچه و صنایع وابسته، اظهار کرد: ٩۶ هزار واحد صنفی و تولیدی در صنعت نساجی وجود دارد که توانسته اشتغال‌زایی کنند.

وی افزود: سال گذشته، یک میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار واردات داشتیم که از این رقم ٧٠٠ میلیون دلار به پارچه اختصاص دارد.

مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت با بیان اینکه ناترازی در بخش پارچه و مواد اولیه داریم، گفت: علت رشد واردات به خاطر کم شدن قاچاق است، اکنون این صنعت وارد واردات رسمی شده است.

وی تاکید کرد: سال گذشته عمده بودجه نوسازی و بازسازی در حوزه بافندگی بود و تلاش ما افزایش تولیدات و تأمین نیاز داخلی کشور و در مرحله بعد صادرات است.

گرجی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای هیئت دولت از رشد تولیدات تقدیر کردند؛ این امر نشانگر حرکت رو به جلو در صنعت است و این نمایشگاه سکویی برای نمایش توانمندی‌های داخلی در تولید است.

هر نفر در سال ۲۰ متر پارچه مصرف می‌کند

عباس تقدسی‌نژاد، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب نیز در این آئین اظهار کرد: سالانه هر نفر ٢٠ متر پارچه مصرف می‌کند که ١. ۶ میلیارد دلار مصرف داخلی در پارچه داریم.

وی افزود: پارچه هویت کشورمان و دارای سابقه طولانی است؛ ایران اثر مهمی در حوزه صادرات نساجی و اقتصاد پایدار کشورمان خواهد داشت و از این رو نیازمند اقدامات مهمی هستیم تا این صنعت به ثمر برسد و رشد کند.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب با بیان اینکه در بحث فرهنگی پوشاک دچار بدسلیقگی و پاره‌پوشی شده‌ایم، گفت: در دهه گذشته شاهد این امر بوده اینکه دور از شأن کشورمان است فرهنگ ما زیباپوشی را تبلیغ کرده است.

وی ادامه داد: صنایع ما دچار فرسودگی شده است و عده‌ای از تولیدکنندگان با برندهای دیگر کالاهایشان را عرضه می‌کنند که اگر این روش اصلاح شود ارزش‌آفرینی می‌شود.

تقدسی‌نژاد با اشاره به اینکه یکی از مشکلات نساجی غفلت از صنعت پوشاک است، گفت: این نمایشگاه به دیده شدن این صنعت کمک و بسترسازی تولیدات ایرانی و اقتصاد کشورمان را فراهم می‌کند؛ البته در مجموعه شهر آفتاب مرکز دائمی تجاری پوشاک را راه‌اندازی می‌کنیم که ٣٠ هزار مترمربع را به این امر اختصاصی خواهیم داد.

افزایش ۷۰ درصدی واردات پارچه در سال گذشته

شاهین کاظمی، عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در ادامه آئین افتتاحیه این نمایشگاه اظهار کرد: در سال ١٣٩٨، ۵۴٢ هزار تن انواع اقسام پارچه و الیاف وارد کشور شد که در سال ١٣٩٩ و ١۴٠٠ به خاطر کرونا واردات دچار رکود شد، اما در سال ١۴٠١ هم ۵۶٣ هزار تن پارچه و الیاف وارد کشور شد.

وی افزود: واردات پارچه در سال گذشته ٧٠ درصد افزایش یافته که تولیدات رونق خوبی داشتند، اما پتانسیل سرمایه‌گذاری در این عرصه را داریم.

عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران خاطر نشان کرد: این صنعت ارزش سرمایه‌گذاری و تولید پارچه را دارد مسئولان در وزارت صمت باید به این مباحث توجه کنند، سهم ٩٠ درصدی واردات از الیاف مصنوعی است که این ظرفیت در کشورمان وجود دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 686220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.