پوشش و گفتار «ضدملی» در چین ممنوع می‌شود

دولت چین پیش‌نویس قانونی را تدوین کرده است که بر اساس آن پوشیدن لباس یا گفتن سخنانی که باعث جریحه‌دار شدن احساسات ملی مردم چین می‌شود، جریمه و حتی زندان را برای ناقضان به دنبال دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کمیته دائمی قوه مقننه کشور چین اخیراً پیش‌نویس اصلاحاتی را در قانون منتشر کرده است که بر اساس آن طیف وسیعی از رفتارها از جمله لباس پوشیدن یا گفتاری ممنوع می‌شود که باعث جریحه‌دار شدن احساسات ملی مردم این کشور شده است.

قانونگذاران هنوز دقیقاً با جزئیات توضیح ندادند که چه اقدامی می‌تواند باعث شود افراد در صورت سرپیچی تا ۱۵ روز به یک مرکز بازداشت فرستاده شوند یا تا پنج هزار یوان (۶۸۰ دلار) جریمه شوند اما آنچه که مشخص است تاکید مقامات بر اولویت قرار دادن این قانون است.

تاکنون با پوشیدن لباس کیمونو و همچنین خوردن غذاهای ژاپنی در این کشور تا حدودی به عنوان رفتارهای ضدارزش برخورد شده است. چین با ژاپن بر سر اقدامات این کشور در طول جنگ جهانی دوم اختلافات دیرینه‌ ای دارد که اخیراً با تصمیم توکیو برای رهاسازی فاضلاب تصفیه‌شده از نیروگاه هسته‌ای ویران شده فوکوشیما در اقیانوس تشدید شده است. مقامات همچنین افرادی را که در کنسرت‌ها پیراهن‌هایی با رنگین کمان (نماد طرفدار LGBTQ) می‌پوشند، توبیخ می‌کند.

بسیاری از مردم در رسانه‌های اجتماعی چین ابراز نگرانی کردند که تغییرات پیشنهادی در قانون ممکن است تا حدی افراط‌آمیز باشد زیرا این موضوع که مقامات چگونه متوجه خواهند شد که احساسات ملت چه زمانی جریحه‌دار می‌شود، هنوز به طور وضوح مشخص نیست.

پوشش و گفتار «ضدملی» در چین ممنوع می‌شود

شی‌جین پینگ از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۲، به دنبال تعریف مجدد «یک شهروند نمونه چینی» بوده است. این تصمیم شامل صدور "دستورالعمل‌های اخلاقی" در سال ۲۰۱۹ شد که رفتارهایی مؤدبانه و امور دوستدار محیط زیست را تشویق می‌کند. پیش‌نویس این قانون منعکس‌کننده عزم چین در تنظیم بیان‌های فرهنگی این کشور است.

در سال‌های اخیر برندهای لوکس و مد روز در چین به دلیل آسیب رساندن به احساسات شهروندان مورد توجه قرار نگرفته‌اند و به همین دلیل غول‌های دنیای مد مانند دولچه و گابانا نمایش‌های مد خود را در شانگهای لغو کرده اند. شرکت‌های فعال در صنعت مد نظیر ژیوانشی و کوچ نیز سفیران محلی خود را به دلیل توهین به حاکمیت چین از دست داده‌اند و به این ترتیب تمرکز چین بر حمایت از برندهای ملی بیشتر شده است.

کد خبر 686151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.