روز جهانی حفاظت از آموزش در برابر حملات

روز جهانی حفاظت از آموزش در برابر حملات، هر سال با هدف محافظت از کودکان و آموزش آن‌ها در نهم سپتامبر برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روز جهانی حفاظت از آموزش در برابر حمله یک بزرگداشت سالانه با هدف جلب توجهات جهانی به حملات به دانش‌آموزان، معلمان و مؤسسات آموزشی و استفاده از مدارس برای اهداف نظامی است. این روز آگاهی از تلاش‌هایی با هدف ترویج و حمایت از حق آموزش و تسهیل ادامه آموزش در جنگ‌های مسلحانه را افزایش می‌دهد.

روز جهانی حفاظت از آموزش در برابر حمله تلاش به ایجاد تعهدی در این زمینه دارد که از حق هر کودک برای رشد در محیطی امن، دسترسی به آموزش با کیفیت و ایجاد آینده‌ای بهتر برای آن‌ها حمایت کند. این روز همچنین بر لزوم اتخاذ تدابیر عملی برای محافظت از دانش‌آموزان، معلمان و مدارس در برابر حملات و تسهیل دسترسی به آموزش در شرایط درگیری مسلحانه تمرکز دارد.

تاریخچه حملات به سیستم‌های آموزش

نخستین حادثه ثبت‌شده حمله به مدرسه، به قتل رسیدن یک دانش‌آموز پسر در آلاباما ایالات متحده توسط مدیر مدرسه خود در سال ۱۸۵۶ است. افغانستان، کامرون و فلسطین نیز از جمله کشورهایی هستند که بیشترین حملات مستقیم به دانش‌آموزان در آن‌ها صورت می‌گیرد.

علاوه بر این، استفاده از مدارس و سایر مؤسسات آموزشی به‌عنوان پایگاه نظامی در طول درگیری‌های مسلحانه بسیار رایج است. این امر نه‌تنها حق دسترسی افراد به آموزش با کیفیت را سلب می‌کند، بلکه با تخریب اموال مدارس، آموزش آینده را نیز به خطر می‌اندازد. در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ گروه‌های مسلح در ۳۵ کشور از مدارس و دانشگاه‌ها برای اهداف نظامی خود استفاده کردند. در سال ۲۰۱۹ نیز ۴۱۷ تیراندازی دسته‌جمعی در مدارس ایالات‌متحده رخ داد. هدف روز جهانی حفاظت از آموزش در برابر حمله، حفاظت و شکل دادن به آینده بیش از ۷۵ میلیون کودک در گروه سنی سه تا ۱۸ سال ساکن در این ۳۵ کشور است.

روز جهانی حفاظت از آموزش در برابر حملات

در گزارش ائتلاف جهانی برای محافظت از آموزش در برابر حمله (GCPEA) نیز بیش از ۱۳ هزار و ۴۰۰ مورد حمله به آموزش یا استفاده نظامی از امکانات آموزشی در سراسر جهان گزارش شده است. علاوه بر این، ۲۵ هزار دانش‌آموز، معلم و دانشگاه در چنین حملاتی در شرایط درگیری مسلحانه یا ناامنی مجروح، کشته شده یا آسیب دیده‌اند.

۹۳ کشور در سراسر جهان نیز حداقل یک حمله به سیستم‌های آموزشی خود را در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ گزارش کرده‌اند. این آمار نشان‌دهنده اهمیت روزهایی همچون «روز جهانی حفاظت از آموزش در برابر حملات» است. این روز پیام روشنی در مورد اهمیت حفاظت از مدارس و ایمنی دانش‌آموزان و مربیان و دسترسی مداوم کودکان به آموزش ارائه می‌دهد.

اهمیت حفاظت از مدارس در برابر حملات نظامی

حمله به مدارس، دانش‌آموزان و معلمان می‌تواند تأثیر جدی و پایداری بر دسترسی کودکان به آموزش و توسعه اجتماعی داشته باشد. این حوادث ناگوار با سرعتی نگران‌کننده در سراسر جهان به‌ویژه در ایالات‌متحده، افغانستان، اتیوپی، چاد، منطقه ساحل آفریقا، سوریه، یمن و بسیاری از کشورهای دیگر رو به افزایش است و تأثیرات مخربی بر دانش‌آموزان، معلمان، دسترسی به آموزش، توسعه جوامع و در کل آینده نسل کودکان می‌گذارد.

حمله به آموزش و پرورش تنها اقدامی ناقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه نیست، بلکه به‌طور بالقوه آینده کودکان و سرزمین آن‌ها را خراب می‌کند. این حملات به تعلیق طولانی‌مدت یادگیری و تدریس منجر می‌شود و با افزایش احتمال ترک تحصیل و ازدواج‌های اجباری همراه است.

روز جهانی حفاظت از آموزش در برابر حمله در راستای تحقق این هدف و تأمین امنیت آینده کودکان در سال ۲۰۲۰ توسط مجمع عمومی سازمان ملل معرفی و مورد حمایت یونسکو و یونیسف واقع شد. امروزه ۶۲ کشور از روز جهانی حفاظت از آموزش در برابر حمله حمایت می‌کنند به این امید که از بتوان با بهره‌گیری از فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده برای آن به افزایش آگاهی از وضعیت اسفناک میلیون‌ها کودکی کمک کرد که در کشورهای آسیب‌دیده از جنگ زندگی می‌کنند.

این مسئولیت اولیه دولت‌ها است که از آموزش محافظت و اطمینان حاصل کنند که آموزش با کیفیت برای همه فراگیران دانش در همه سطوح، به‌ویژه آن‌هایی که در موقعیت‌های آسیب‌پذیر هستند، قابل دسترس باشد.

روز جهانی حفاظت از آموزش در برابر حملات

کد خبر 686102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.