هزینه بیش از ۶۵ میلیارد ریالی برای کوه‌پیمایی امن و مهیج در کوه صفه اصفهان

از سال‌ها پیش، شهروندان اصفهانی و گردشگرانی که به این کلان‌شهر سفر می‌کنند، برای تفریح و سپری‌کردن اوقات فراغت، علاوه بر فضاهای سبز و اماکن تاریخی و تفریحی، به محل امن، آرام و در عین حال مهیجی همچون پارک کوهستانی صفه می‌روند، از این‌رو ایمن‌سازی آن همواره مورد توجه جدی مسئولان بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر بخواهید چند ساعتی از شلوغی‌های مرکز شهر اصفهان فاصله بگیرید و در محلی آرام و مفرح لحظاتی را فارغ از مشغولیت‌های ذهنی و کاری سپری کنید، پارک کوهستانی صفه می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های انتخابی شهروندان این کلان‌شهر و گردشگران باشد؛ ساماندهی این پارک تفرجگاهی ناب و جذاب توانسته است فرصتی برای یک گردشگری کوهستانی امن را رقم بزند.

کوه صفه شب‌ها به‌دلیل داشتن صخره‌های صاف و بلند در ارتفاعات خود چهره‌ای متمایز از کوه‌های اطراف خود دارد و زمانی که نورافکن‌های اطراف کوه، شعاع نور خود را بر پیکر آن می‌اندازد جلوه‌ای دلربا به خود می‌گیرد و در صورتی که ساختمان‌های بلند شهر راه دید آن را مسدود نکرده باشد، از نقاط مختلف قابل مشاهده است.

یکی از ویژگی‌های مهم کوهستان صفه وجود صخره‌های بزرگ و بلند در نقاط مختلف آن است که از نظر آموزش کوه‌نوردی تخصصی و سنگ‌نوردی امکان بسیار خوبی برای گسترش این ورزش در منطقه اصفهان به وجود آورده است.

تعداد زیادی از از علاقه‌مندان به طبیعت و کوه‌نوردی به‌ویژه در روزهای تعطیل به کوه صفه می‌آیند تا اوقات خوشی را در این منطقه سپری کنند، اما بعضی اوقات این طبیعت‌گردی به‌دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی با حوادث ناگواری از جمله سقوط از ارتفاع همراه شده است.

هزینه بیش از ۶۵ میلیارد ریالی برای کوه‌پیمایی امن و مهیج در کوه صفه اصفهان

اجرای طرح کوه‌یار برای ارائه هشدارهای لازم به کوه‌نوردان

محمدرضا صفدریان، مسئول واحد نجات در ارتفاع و کوهستان سازمان آتش‌نشانی اصفهان با بیان اینکه کوه صفه بیش از ۲ هزار متر ارتفاع دارد و در نزدیکی مرکز شهر قرار گرفته است، اظهار می‌کند: آتش‌نشانان برای امداد و نجات در این منطقه فعال هستند و سازمان آتش‌نشانی طی ۱۰ سال اخیر طرح‌های مختلفی برای پیشگیری از حوادث به شهرداری ارائه کرده که در این راستا اقداماتی نسبت به ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تعداد آتش‌نشان‌های مستقر در پارک کوهستانی صفه را افزایش داده‌ایم و در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و جمعه نکات ایمنی توسط اکیپ امداد و نجات به شهروندان ارائه می‌شود، می‌افزاید: این اقدامات موجب شده است تا حوادث در صفه نسبت به سه سال گذشته کاهش چشمگیری داشته باشد، به‌گونه‌ای که طی سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب شاهد ۸۵، ۹۰ و ۹۵ حادثه بودیم، اما در سال ۱۴۰۱ تنها ۶۵ حادثه رقم خورد.

مسئول واحد نجات در ارتفاع و کوهستان سازمان آتش‌نشانی اصفهان تصریح می‌کند: طرحی با عنوان «کوه‌یار» طی چهار سال گذشته به‌صورت آزمایشی اجرا شد که در این طرح، کوه‌نوردان فعال در قالب کوه‌یار در نقاط حادثه‌خیز قرار می‌گرفتند تا به شهروندانی که بدون در نظر گرفتن اصول ایمنی اقدام به صعود از نقاط ناایمن کوه می‌کردند، تذکر و هشدارهای ایمنی لازم را بدهند.

وی ادامه می‌دهد: بیشترین تعداد حوادث مربوط به گروه‌های چند نفره‌ای است که به‌صورت غیرقانونی از مسیرهای ناایمن و ریزشی نسبت به صعود از کوه اقدام می‌کنند و لازم است نیروی انتظامی با این افراد برخورد کند، چراکه سازمان آتش‌نشانی و هیئت کوه‌نوردی عامل بازدارنده قانونی نیست تا بتواند با این گروه‌ها برخورد کند.

در حال حاضر بیش از ۶۰ باشگاه، مجوز برگزاری دوره‌ها و برنامه‌های کوه‌نوردی را دارند؛ شهروندانی که علاقه‌مند هستند به‌صورت اصولی در فعالیت‌های کوه‌نوردی شرکت کنند، باید به سایت کوه‌نوردی مراجعه کنند.

صفدریان با بیان اینکه باوجود اینکه آتش‌نشانی بیشتر در حوزه امداد و نجات فعالیت دارد، اما اقدامات بسیاری در رابطه با ایمن‌سازی پارک کوهستانی صفه انجام داده است، می‌گوید: از جمله این اقدامات تشکیل ستاد نوروزی است که در این زمان آتش‌نشانان از پانزدهم اسفند به مدت ۲۰ روز در مناطق ناایمن مستقر هستند و نسبت به ارائه هشدارهای ایمنی و جلوگیری از وقوع حادثه اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در سایت کوه‌نوردی، فهرست باشگاه‌هایی که مجوز برگزاری دوره‌ها و برنامه‌های کوه‌نوردی را دارند، مشخص شده است، اضافه می‌کند: شهروندانی که علاقه‌مند هستند به‌صورت اصولی در فعالیت‌های کوه‌نوردی شرکت کنند، باید به این سایت مراجعه کنند، در حال حاضر بیش از ۶۰ باشگاه مجوزدار نیز در سطح شهر فعال است.

مسئول واحد نجات در ارتفاع و کوهستان سازمان آتش‌نشانی اصفهان با بیان اینکه بیشترین دلیل وقوع حوادث، نداشتن دقت و توجه لازم شهروندان به هشدارهای ایمنی است، خاطرنشان می‌کند: آن‌ها از مسیرهای ریزشی کوه عبور کردند که این موضوع منجر به ایجاد حادثه شده است، صعود انفرادی برخی شهروندان از کوه و اینکه مسیر رفت و برگشت خود را به خانواده اطلاع نمی‌دهند، از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه کمیته فرهنگ شهروندی و معاونت فرهنگی اجتماعی و دادگستری باید با شهروندانی که به‌صورت ناایمن کوه‌نوردی می‌کنند، برخورد لازم را انجام دهد، می‌گوید: تاکنون هیچ تشویقی توسط مراجع قانونی یا اداره ورزش و جوانان و شهرداری نسبت به باشگاه‌هایی که به‌صورت مجاز این ورزش را انجام می‌دهند، انجام نشده است.

صفدریان اضافه می‌کند: در صورتی‌که همه مراکز از جمله صداوسیما، اداره کل ورزش و جوانان و نیروی انتظامی دست به دست هم دهند و اقدام به فعالیت کنند، ایمن‌سازی در کوه پیاده‌سازی می‌شود و در نهایت کاهش چشمگیر حوادث را به‌دنبال خواهد داشت.

هزینه بیش از ۶۵ میلیارد ریالی برای کوه‌پیمایی امن و مهیج در کوه صفه اصفهان

ایمن‌سازی مسیرهای اصلی و عمومی پارک کوهستانی صفه منجر به کاهش چشمگیر حوادث شده است

علی جعفری، مسئول پارک کوهستانی صفه اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: پارک کوهستانی صفه یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری و تفرجگاهی اصفهان است و بسیاری از شهروندان و گردشگران برای سپری کردن اوقات فراغت، تفریح و ورزش از این مجموعه استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه این پارک کوهستانی دارای شرایط خاصی است، می‌افزاید: تمام افرادی که می‌خواهند از این پارک استفاده کنند، باید با در نظر گرفتن این شرایط، از امکانات و لوازم مناسب استفاده و در مسیرهای مشخص شده حرکت کنند تا بتوانند اوقات خوش و بدون حادثه‌ای را داشته باشند.

مسئول پارک کوهستانی صفه اصفهان تصریح می‌کند: منطقه پنج شهرداری این کلان‌شهر تلاش می‌کند سالانه با تأمین اعتبارات لازم و با بهره‌گیری از نظر متخصصان ایمنی، پیمانکاران مجرب، سازمان آتش‌نشانی و هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان با انجام اقدامات گوناگون شرایط محیطی مجموعه و مسیرهای عمومی پیاده‌روی و کوه‌پیمایی را ایمن‌سازی کند تا از وقوع هرگونه حادثه پیشگیری شود.

وی ادامه می‌دهد: از مهم‌ترین اقدامات می‌توان به نصب تابلوهای راهنما و هشداردهنده کوه‌نوردی در تمام مسیرهای عمومی کوه‌پیمایی به‌منظور آگاهی‌بخشی به شهروندان و کوه‌نوردان و انجام تعمیرات و نگهداری بهینه این تابلوها با اعتبار ۲ میلیارد ریال، ایمن‌سازی و تعریف مسیرهای عمومی کوه‌پیمایی و راهروهای ایمن با استفاده از بکسل‌کشی و ایجاد حفاظ استاندارد در مسیرهای پرتردد و محل‌های حادثه‌خیز و انجام تعمیرات مستمر و رفع موارد تخریب‌شده یا آسیب‌دیده حفاظ‌ها و طناب‌های ایمنی با اعتبار ۵ میلیارد ریال، نصب حفاظ‌های ایمنی و نرده‌گذاری محل‌های حادثه‌خیز در تمام مسیرهای اصلی مجموعه و ایستگاه‌های توقف و استراحت گردشگران و کوه‌نوردان با اعتبار ۳.۵ میلیارد ریال اشاره کرد.

پیگیری احداث پد بالگرد اورژانس هوایی با نظر سازمان آتش‌نشانی و هوانیروز ارتش به‌منظور امداد رسانی سریع در مواقع وقوع حوادث کوه‌نوردی با در نظر گرفتن اعتبار ۱۰ میلیارد ریالی برای این موضوع هستیم.

جعفری اضافه می‌کند: از اقدامات دیگر برای ایمن‌سازی پیاده‌روی کوه صفه، احداث و ترمیم دیواره‌های حائل مجاور مسیرهای اصلی با هدف جلوگیری از رانش دیواره‌ها و سنگ‌های ریزشی با اعتبار ۵ میلیارد ریال، پیگیری احداث پد بالگرد اورژانس هوایی با نظر سازمان آتش‌نشانی و هوانیروز ارتش به‌منظور امدادرسانی سریع در مواقع وقوع حوادث کوه‌نوردی با در نظر گرفتن اعتبار ۱۰ میلیارد ریالی برای این موضوع، برنامه‌ریزی و پیگیری ترمیم و بازسازی بعضی دیواره‌های قلعه باستانی شاه‌دژ با هدف ایمن‌سازی محوطه و مسیرهای اطراف با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و پیش‌بینی ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای فاز نخست این پروژه است.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از وقوع حوادث، اقداماتی از جمله هماهنگی و همکاری برای برگزاری کلاس‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی در خصوص کوه‌نوردی ایمن با همکاری هیئت کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی استان با استفاده از ظرفیت باشگاه‌های مجاز این رشته که صبح‌های جمعه برگزار می‌شود، می‌گوید: تکمیل روشنایی مسیرهای عمومی و ارتقای ایمنی و امنیت محوطه‌ها، حذف فضاهای ناایمن و حادثه‌ساز، تعویض و بهسازی پروژکتورهای نورپردازی دیواره‌های کوه صفه با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال، طراحی، چاپ و نصب بنرهای فرهنگی‏ و آموزشی، ارائه نکات ایمنی و پیام‌های هشداردهنده در مسیرهای اصلی به‌منظور فرهنگ‌سازی و آموزش کوه‌نوردی ایمن به شهروندان و گردشگران با اعتبار ۲۵۰ میلیون ریال و پیگیری و برگزاری جلسات و هم‌فکری با اساتید دانشگاهی‬ و مراکز تحقیقاتی در خصوص بررسی راهکارهای تثبیت و رفع خطر از سنگ‌ها و صخره‌های ریزشی کوه صورت گرفته است.

مسئول پارک کوهستانی صفه اصفهان با بیان اینکه انجام این اقدامات طی سال‌های گذشته و ایمن‌سازی تمام مسیرهای اصلی و عمومی این پارک کوهستانی منجر به کاهش چشمگیر حوادث و تلفات جانی شده است، ادامه می‌دهد: حوادث اندکی که رخ می‌دهد به‌دلیل آشنا نبودن افراد به فنون کوه‌نوردی، نداشتن تجربه و تجهیزات لازم، صعود از مسیرهای صعب‌العبور و ناایمن، زمان نامناسب کوه‌نوردی و انجام رفتارهای پرخطر و ماجراجویانه بوده است، بنابراین از تمام شهروندان، گردشگران و ورزشکارانی که از این مجموعه استفاده می‌کنند، تقاضا داریم این نکات را رعایت کنند تا این موهبت طبیعی و زیبای شهر اصفهان را ایمن و بدون هر گونه حادثه داشته باشیم.

هزینه بیش از ۶۵ میلیارد ریالی برای کوه‌پیمایی امن و مهیج در کوه صفه اصفهان

روزهای جمعه، آموزش رایگان کوه‌نوردی در کوه صفه داریم

علیرضا بوژمهرانی، رئیس هیئت کوه‌نوردی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه طبق دستور کار جدید وزارت ورزش، تمام فعالیت‌های اجرایی توسط باشگاه‌های معتبر انجام می‌شود، اظهار می‌کند: به‌دلیل حوادثی که در کوه صفه اتفاق می‌افتد، چندین کار توسط هیئت استان و شهرستان اصفهان هماهنگی و اجرا شده است.

وی می‌افزاید: مطابق اعلام فدراسیون، به شهروندان هشدار داده شده است هرگونه فعالیت کوه‌نوردی که به‌صورت گروهی انجام می‌شود، باید توسط باشگاه‌های مجاز کوه‌نوردی باشد.

رئیس هیئت کوه‌نوردی استان اصفهان با اشاره به اینکه همکاری با گروه‌های غیرمجاز یا باشگاه‌هایی که پروانه فعالیت معتبر ندارند، می‌تواند مخاطرات جانی، فرهنگی و اخلاقی برای شهروندان به‌همراه داشته باشد، تصریح می‌کند: بهتر است شهروندان از همکاری با این گروه‌ها خودداری و هرگونه فعالیت کوه‌نوردی خود را فقط از طریق باشگاه‌های مجاز عملی کنند.

وی با بیان اینکه باشگاه‌های مجاز کوه‌نوردی در کوه صفه به‌صورت تابلوهای بارکد دو بعدی نصب شده است و همه شهروندان به راحتی می‌توانند اطلاعات باشگاه‌های مجاز در این رشته را مشاهده کنند، می‌گوید: از تمام باشگاه‌های کوه‌نوردی اصفهان درخواست شده است تا روزهای جمعه، آموزش رایگان کوه‌نوردی در اختیار شهروندان قرار دهند و بیش از یک سال است که این برنامه هر هفته در کوه صفه به‌صورت رایگان برگزار می‌شود.

بوژمهرانی ادامه می‌دهد: این باشگاه‌ها نحوه کوه‌پیمایی صحیح از کوه صفه را در دوره آموزشی حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به مردم ارائه می‌دهند و در رابطه با صعود از صفه بروشورهای آموزشی آماده شده که در حال انتشار است.

هیچ‌یک از باشگاه‌های کوه‌نوردی اجازه انجام کارهای فنی در صفه را ندارند و کوه‌نوردان ملزم به پرهیز از انجام کارهای خطرناک در کوه هستند.

وی با اشاره به برگزاری بعضی از کوه‌نوردی‌های غیرمجاز می‌گوید: این مسئله برخی مردم را ترغیب می‌کند تا به‌صورت غیرمجاز اقدام به کوه‌نوردی کنند که منجر به بروز حادثه می‌شود و ممکن است زیان‌های جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

رئیس هیئت کوه‌نوردی استان اصفهان اضافه می‌کند: به‌دلیل اینکه ساختار کوه صفه فرسوده است، هیچ‌یک از باشگاه‌های کوه‌نوردی اجازه انجام کارهای فنی در صفه را ندارند و کوه‌نوردان ملزم به پرهیز از انجام کارهای خطرناک در کوه هستند.

وی با بیان اینکه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی، ورزشی هیجانی است و برای پاسخ به نیاز جوانان قرار است با همکاری شهرداری منطقه، دیواره‌های سنگ‌نوردی مصنوعی، پایین کوه صفه، حداکثر تا سال آینده راه‌اندازی شود، افزود: این موضوع می‌تواند پاسخگوی نیاز هیجانی جوانان باشد که در یک محیط ایمن زیر نظر مربی بتوانند به فعالیت سنگ‌نوردی بپردازند.

کد خبر 685879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.