از قتل زن باردار سیاهپوست آمریکایی تا تداوم اسلام‌ستیزی در سوئد

حوادث و اظهار نظرهای مقامات در خصوص اتفاقات جاری مهم را در بسته خبری سیاست بین‌الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاست بین‌الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

قتل زن باردار سیاه پوست توسط پلیس آمریکا

انتشار ویدئوی شلیک مرگبار پلیس اوهایو به یک زن باردار سیاه پوست، با زنده کردن تراژدی‌های هولناک قتل جورج فلوید و ده‌ها خشونت نژادی دیگر به دست مأموران قانون در آمریکا، جنجال آفرین شد و درخواست‌ها برای اصلاح قوانین پلیس را بار دیگر به موضوع اعتراضات عمومی بدل کرد.

به نوشته شبکه خبری الجزیره، در این ویدئو که پس از ۱۲ روز از قتل «تا کیا یانگ» ۲۱ ساله و با شکایت خانواده این زن، از سوی پلیس اوهایو منتشر شده است، این مادر جوان که تنها سه ماه تا وضع حملش باقی مانده بود در داخل خودروی شخصی‌اش در پارکینگ یک فروشگاه مورد خطاب یک مأمور پلیس قرار گرفت. در حالی که این مأمور اصرار به خارج کردن این زن از خودرویش داشت، او با قفل کردن درها، شروع به حرکت کرد اما در همان لحظه، دیگر مأمور پلیس از راه رسید و با قرار گرفتن در مقابل خودرو این زن، به سمت او شلیک کرد. این اخطار و تعقیب پس از حدود ۵۰ ثانیه با برخورد خودرو سواری زن باردار به دیوار پارکینگ فروشگاه به پایان رسید اما گلوله باعث مرگ یانگ شده بود و امدادگران حتی نتوانستند کودک درون شکم او را نجات دهند. در پی انتشار این فیلم، اداره پلیس بلندون برای توجیه عملکرد دو مأمور خود که نام و مشخصات‌شان فاش نشده است، مدعی شد افسران خاطی با گزارش یک سرقت به فروشگاه رفته بودند و قربانی جوان نیز مظنون آنها بوده است.

اما وکیل این زن با رد ادعای پلیس، اعلام کرد امتناع موکلش برای ماندن در خودرو خود کاملاً درست و حرکتی منطقی بوده است. این در حالی است که خانواده یانگ نیز با انتشار بیانیه‌ای در روزنامه کلمبس دیسپچ این جنایت را سوء‌استفاده محض از اختیارات، اقدامی کینه‌توزانه و ضد نژادی خواندند که به رغم همه ادعاهای پلیس، می‌توانست در شرایط عادی بدون شلیک یک گلوله پیش رود و این زن و کودکش زنده بمانند. رامون اوبی، رئیس گروه حمایت از حقوق بشر و عدالت با محکوم کردن این اتفاق گفت: «این واقعه نشان داد که اموال در آمریکا ارزشمندتر از جان سیاهپوستان است. زنان سیاه پوست شایسته بیش از اینها هستند و چنین تقابل مرگباری با پلیس را نمی‌توان نادیده گرفت و کوچک شمرد. ما برای مرگ یانگ و کودک درون شکمش خواستار اجرای عدالت هستیم.»

تداوم اسلام ستیزی پلیس سوئد

هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد با حمایت پلیس این کشور، خشم و اعتراضات مردم و مسلمانان این کشور را به دنبال داشت. با این حال پلیس سوئد به جای ممانعت از هتاکان به قرآن ۱۲ نفر از معترضان را بازداشت کرد. به گزارش ایسنا، اعتراضات روز یکشنبه در میدان شهر جنوبی «مالمو» سوئد و به دنبال اقدام مجدد سلوان مومیکا در آتش زدن قرآن رخ داد. به گفته پلیس، اعتراضات تا ساعت چهار بامداد ادامه داشت.

آمریکا و انگلیس آرامش یمن را نمی‌خواهند

بعد از انتشار اخباری مبنی بر حضور نظامیان آمریکا در مناطقی از شرق یمن به منظور تداوم رویکرد خصمانه و تنش زا در این منطقه، صنعا در بیانیه‌ای، ضمن محکومیت این اقدام هشدار داد: «حضور تحریک‌آمیز انگلیس و آمریکا در یمن، آنها را به هدف مشروع مردم و نیروهای مسلح یمن مبدل کرده است.»

به گزارش العهد، در این بیانیه سکوت مشکوک سازمان ملل متحد و شورای امنیت در برابر مواضع خصمانه آمریکا و انگلیس و اقدامات سفیر کاخ سفید، مشروعیت بخشیدن به تجاوز و جلوگیری از تلاش‌های صلح و تحقق خواسته‌های بحق مردم یمن عنوان شده است. این در حالی است که چند روز قبل نیز المیادین در خبری اعلام کرده بود، علی القحوم، یکی از اعضای دفتر سیاسی انصارالله، در واکنش به تحرکات مشکوک آمریکا و انگلیس، آن را یک «شاخص خطرناک» و نشانه‌ای از تجاوزات، محاصره و توطئه علیه یمن دانست. منابع یمنی نیز توطئه جدید این نیروها را ساخت یک پایگاه نظامی در استان حضرموت واقع در شرق یمن عنوان کردند. ماه گذشته هم در پی ورود نیروها و ناوهای آمریکا به دریای سرخ که کل منطقه را تهدید می‌کرد، انصارالله هشدار داد که در برابر این اقدامات بیکار نخواهیم نشست.

سیاست کلان آمریکا در منطقه، تنش‌ زایی پایدار است تا زمینه نفوذ و بهره کشی خود را به طرق مختلف مهیا کند. به همین منظور، آمریکا بی‌ثباتی در یمن را به عنوان بن مایه اهداف خود، به گونه‌ای طرح‌ریزی کرده که هم بتواند بر چاه‌های نفت و بنادر یمن تسلط یابد و هم از موجودیت رژیم صهیونیستی حمایت کند. مقامات یمنی عنوان کردند که واشنگتن و ریاض خواهان تضمین حضور جریان‌های تحت حمایت خود در دولت جامع آینده این کشور هستند. به اعتقاد ناظران، دولت آمریکا با مانع‌تراشی در برابر صلح در یمن، شرایط را به سوی ازسرگیری دوباره درگیری و فشار به یمن برای تضمین شروط آمریکا در صلح مدنظر واشنگتن پیش می‌برد. این در حالی است که ریاض اکنون به فکر کانونی کردن اقتصاد خود در میان دیگر کشورهای منطقه بوده و تداوم درگیری را هزینه ساز می‌داند. این کشور پس از ناکامی در جنگ سوریه و یمن، خواهان تثبیت شرایط و آرامش است و اکنون با همکاری ایالات متحده می‌کوشد شرایط را برای حضور قوی‌تر در مذاکرات احتمالی در زمینه صلح تحمیلی فراهم کند.

استراتژی واحد مقاومت از لبنان تا کرانه باختری

در بحبوحه تهدیدهای مقامات رژیم صهیونیستی به ترور رهبران مقاومت، منابع خبری از دیدار و گفت‌وگوی معاون دفتر سیاسی حماس و دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با دبیرکل حزب‌الله لبنان در بیروت خبر دادند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری العهد، در دیدار سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان با زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی جنبش حماس، آخرین تحولات سیاسی بویژه درباره مسأله فلسطین بررسی شد و ارزیابی مشترکی از وضعیت کرانه باختری، تشدید مقاومت در آنجا و همچنین آخرین تهدیدات مطرح شده توسط مقامات رژیم صهیونیستی صورت گرفت. در این دیدار همچنین بر موضع ثابت و استوار تمامی اعضای محور مقاومت برای مقابله با دشمن صهیونیستی و اشغالگری آن و همچنین اهمیت و ضرورت هماهنگی و ارتباط روزانه میان جنبش‌های مقاومت بویژه در فلسطین و لبنان تأکید شد. سید حسن نصرالله، العاروری و النخاله در ادامه بر ضرورت دنبال کردن تحولات سیاسی، امنیتی و نظامی توسط گروه‌ها و جنبش‌های مقاومت در لبنان و فلسطین و اتخاذ تصمیمات مناسب درباره این تحولات تأکید کردند. این دیدار در شرایطی انجام شده است که طی هفته‌های اخیر تهدیدهای متقابلی میان مقامات رژیم صهیونیستی و رهبران مقاومت فلسطین و لبنان رد و بدل شده است.

دیدار و گفت‌وگوی معاون دفتر سیاسی حماس و دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با دبیرکل حزب‌الله لبنان در بیروت، ذیل تحولات اخیر منطقه بویژه در سطح درگیری با دشمن صهیونیستی نشان می‌دهد که راهبرد اتحاد گروه‌های مقاومت یا به عبارتی دقیق‌تر «استراتژی وحدت میان جبهه‌های مقاومت» صرفاً یک شعار نبوده و صهیونیست‌ها بیشتر از هر طرفی از شاخص‌های عملی و قواعد این استراتژی آگاه هستند. لذا این دیدار می‌تواند به‌عنوان مرحله جدیدی از هماهنگی جبهه‌های مقاومت علیه صهیونیست‌ها تفسیر شود.

حمله مرگبار باکو به مواضع ارمنستان

وزارت دفاع ارمنستان خبر داد، در حمله جمعه گذشته نظامیان جمهوری آذربایجان به مواضع این کشور در منطقه «ستک»، دو سرباز کشته شدند و یک نفر دیگر نیز زخمی شده است.
به گزارش فارس به نقل از فرانس‌پرس، در شرایطی که اتهام‌زنی‌های متقابل مقام‌های ایروان و باکو درباره نقض آتش‌بس و تنش‌های مرزی بین دو طرف ادامه دارد، وزارت دفاع ارمنستان با انتشار یک بیانیه از این حمله خبر داد. شهر ستک در نزدیکی مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان است و مقام‌های باکو هنوز واکنشی به روایت ایروان درباره این حمله نشان نداده‌اند. این در حالی است که گفته شده ابتدا مواضع نیروهای جمهوری آذربایجان در منطقه کلبجر مورد حمله خمپاره‌ای قرار گرفته که در نتیجه آن دو نیروی نظامی آذربایجان زخمی شدند و باکو اقدام به آتش متقابل کرده است.
بنا بر این گزارش، این حادثه نشان‌دهنده شکست دیگری در روند ضعیف صلح بین دو جمهوری شوروی سابق است که برای دهه‌ها درگیر مناقشات تلخ بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی بوده‌اند. ایروان و باکو برای کنترل (قره‌باغ کوهستانی) دو بار جنگ کرده‌اند؛ منطقه‌ای که در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود، اما اکثر جمعیت آن قومیت ارمنستانی دارند. با وجود تلاش‌های میانجیگرانه اتحادیه اروپا، ایالات متحده و روسیه، دو طرف تاکنون نتوانسته‌اند به یک راه‌حل صلح پایدار دست یابند.
طی ماه‌های اخیر و به رغم شدت گرفتن تحرکات دیپلماتیک برای حل نهایی اختلافات ارمنستان و جمهوری آذربایجان و دیدارهای مکرر سران و دیگر مقام‌های ارشد دو کشور، تنش‌ها بین این دو همسایه و اتهام‌زنی آنها به طرف مقابل درباره نقض آتش بس ادامه داشته است.

کد خبر 685870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.