اربعین مهم‌ترین سرمایه فرهنگی مردم ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اربعین مهم‌ترین سرمایه فرهنگی مردم ایران محسوب می‌شود و یکی از موضوعاتی است که می‌تواند صادر کننده فرهنگ عاشورایی باشد.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی با حضور در کربلای معلی در گفت‌وگو با رادیو اربعین در پاسخ به این پرسش که کارهای فرهنگی چقدر می‌تواند صادرکننده فرهنگ عاشورایی باشد، اظهار کرد: اربعین مهم‌ترین سرمایه فرهنگی مردم ایران محسوب می‌شود و یکی از موضوعاتی است که می‌تواند صادر کننده فرهنگ عاشورایی باشد.

وی افزود: یکی از کارکردهای مهم نهضت امام راحل و انقلاب اسلامی این بود که خوانش‌های دوباره‌ای از سنت‌های مهم اسلامی شیعی به عمل آورد و در این راستا زیارت در مکتب اهل بیت (ع) یکی از مهم‌ترین معارف و راه‌های وصول به حق و عرض ارادت به انسان‌های کامل بوده و این‌ها همگی پیش‌برنده هستند.

وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه در دو دهه اخیر توانستیم از موضوع اربعین بازخوانی مجددی داشته باشیم که این بازخوانی را رهبر معظم انقلاب انجام دادند، تصریح کرد: طلایه دار این مسیر حاج قاسم سلیمانی بود؛ این مرد بزرگ توانست کار مهمی را به سرانجام برساند و آن حضور ده‌ها میلیونی مردم در این مسیر نورانی و جاده بهشت نجف به کربلا بود که امروز شاهد راهپیمایی چند ده میلیون نفر در این مسیر هستیم.

وی با بیان اینکه امروز عراقی‌ها تنها نیستند بلکه میلیون‌ها ایرانی عاشق و میلیون‌ها مسلمان پیرو مکتب اهل بیت (ع) از همه نقاط دنیا به این راهپیمایی می‌آیند، ادامه داد: اربعین کانون تربیت انسان‌ها و مهم‌ترین سرمایه فرهنگی انقلاب اسلامی برای جذب دل‌ها شده است که این خصلت را مکتب حسینی به ما یاد داده و در این مکتب برای ورود به پیشگاه اباعبدالله الحسین (ع) باید از باب العباس (ع) وارد شد.

اسماعیلی با یادآوری اینکه در رسیدن به مکان‌ها و زمان‌هایی که با نام حسین بن علی (ع) گره خورده بیشتر از احساس خوشحالی، حس غمی است که در دل عاشقان به این مکتب وجود دارد، افزود: ما تا به یک زمان مثل تاسوعا و عاشورا یا به یک مکان مقدس مثل کربلا می‌رسیم، بیش از اینکه از این وصال خوشحال شویم، نگران دوری بعد از آن هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که بهترین راه معرفی و شناساندن مکتب امام حسین (ع) به همه جهانیان چیست، دو جمله و حدیث نبوی «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» و «حسین منی و انا من حسین» را ذکر کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه همه وجود پیامبر (ص) و دعوت ایشان در ایثار و شهادت حسین (ع) خلاصه شده است، اضافه کرد: هر کسی که وارد این کشتی شود، نجات پیدا می‌کند و مثل کشتی نوح است؛ در اربعین تنها کاری که باید انجام دهیم، این است که این مسیر دلدادگی را برای همه عشاق و حضور در آن را فراهم کنیم.

کد خبر 685828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.